Elliott Sharp - Sferics, 1996 / Atonal

Płyta, która, być może, zasługuje na miano jednego z najbardziej zapoznanych arcydzieł gitarowej improwizacji. Mało efektowna, pozbawiona wirtuozowskich i brzmieniowych fajerwerków, monotonna wręcz w swej konsekwencji odkrywania niezbadanych obszarów instrumentalnej muzyki gitarowej. Dedykowana pamięci Sonny'ego Sharrocka, jest swego rodzaju odpowiedzią na jego pamiętny album Guitar, który w połowie lat osiemdziesiątych stał się dowodem i symbolem reinterpretacji gitary jako improwizującego instrumentu jazzowego, wyzwalając ją przy okazji z oków syntezatorowych brzmień preferowanych przez popularnych wówczas efekciarzy. O ile jednak dla Sharrocka jasnym i czytelnym punktem odniesienia był, niemal zawsze, tradycyjny blues, wzbogacony niekiedy orientalna melodyką i poddany twórczej dekonstrukcji, o tyle dla Sharpa podstawowym kontekstem jest po prostu gitarowa improwizacja, nie podlegająca żadnym stylistycznym klasyfikacjom i sprowadzająca ów zacny instrument do rangi generatora dźwięku, modyfikowanego następnie w sposób bezlitosny i niekoniecznie muzyczny. Sharp wyzwala gitarę nie tylko z ograniczeń muzycznych konwencji i stylistyk, ale także z elementarnej funkcji instrumentu muzycznego, podążając w ten sposób już nie ścieżką Sharrocka, lecz raczej Keitha Rowe'a. Jaki może być tego efekt? Nieskładne z pozoru zgrzyty i plumkania, gwałtowne spiętrzenia przypadkowych (?), brudnych dźwięków przeradzają się nieubłaganie i nieoczekiwanie w brzęczące, kłujące uszy, gitarowe drony, motoryczne pochody, naśladujące brzmienie metalofonów lub też w przerażające, jazgotliwe eskapady rzężeń i sprzężeń, emitowanych nielitościwie w przestrzeń na przekór wielowiekowej tradycji muzyki gitarowej oraz (jak sądzę) na złość wysubtelnionej, purystycznej jazzowej publiczności roztkliwiającej się nad popisami gitarowych estetów.

Dariusz Brzostek


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Sedaye Marg - Frashogard / Coup d'Etat Communications
+ Coloma - Finery / Ware 2003
+ Fischerspooner - L.A. Song/Sweetness; Emerge - Remixes; Miss Kittin & The Hacker - Stock Exchange; Crossover - The Journey To Grob / International Deejays Gigolos Records 2003
+ Blare For A - 18,51 / Blareforall #1
+ Rocket In Dub - If Music Could Talk / Italic 2003
+ Tobias Schmidt - Hoorey For Everything / Disko B 2003
+ Amir Baghiri - Yalda / Vivo 2003
+ Veer - Lideskape / Source 2003
+ Iven Schmidt - [track:array] / Ware 2003
+ Sylvie Marks & Hal 9000 - Bad Woman Meets Zen On The Street; Ben Klock - Tag Der Arbeit; Moderat - Auf Kosten Der Gesundheit / BPitch Control 2003
+ Radian - Rec.Extern / Thrill Jockey 2002
+ Benjamin Wild - Wie Es Sein Wollte / Source Records 2003
+ Tangerine Dream - Mota Atma / TDP 001
+ Moan - Between / Associated / Afe Records
+ System - System / Scape 2002
+ Elliott Sharp/Carbon, Amusia, 1993 / Atavistic
>> Elliott Sharp - Sferics, 1996 / Atonal
+ Dopplereffekt - Linear Accelerator / Gigolo 2003
+ Markus Guentner - Audio Island / Ware 2003
+ Muslimgauze - Arabbox, 2003 / Soleilmoon
+ Mr. Kemi & Amox - Me So Horny! / Lasergun 2003, 12' winyl
+ Mathias Schaffhauser - Re: Selected Remixes Vol. 1 / Multicolor Recordings
+ Seed - 2 / Opus
+ Zenial - Reworked / Vivo 2003
+ Tape 10 / Ware 2003
+ Rorschach Live in Italy 6/18/92 / Gern Blandsten Records 2001
+ Savas Pascalidis - Galactic Gigolo / International Deejays Gigolos 2003
+ Sleep Well Chapter II / Requiem Records
+ Ellen Allien - Berlinette / BPitch Control 2003
+ Staedtizism 4 / Scape 2003
+ Napalmed/Merzbow Crash of the Titans / Merciless Core 2001
+ Jan Jelinek Avec The Exposures - La Nouvelle Pauvrete / Scape 2003
+ Electronicat - 21st Century Toy / Disko B 2003
+ C.H.District vs Duuster - Chemical Elements 1.0 / M-Tronic
+ Steve Coleman and Five Elements - Resistance Is Futile. Live at Le Jam Club Montpellier, France; On The Rising Of The 64 Paths

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Karpaty Magiczne
+ Jan Jelinek