Elliott Sharp/Carbon, Amusia, 1993 / Atavistic

Opatrzona dość krytycznymi recenzjami i wywołująca raczej oschłe reakcje krytyki Amusia jawi mi się jedną z najciekawszych płyt pierwszoplanowej formacji Sharpa - Carbon, przynajmniej spośród albumów wydanych w latach dziewięćdziesiątych. Zarzucano tej płycie wtórność, zmierzającą w stronę autoplagiatu, miałkość pomysłów muzycznych i brzmieniowych etc. Być może jednym z powodów takiego stanu rzeczy był fakt, iż Amusia przynosi w znacznej mierze podsumowanie, a także kontynuację i rozwinięcie wątków znanych nam dobrze z rozlicznych projektów tego nowojorskiego artysty. Mamy tu bowiem zarówno nieco typowego Carbonowego "rocka" (Upload), ślady współpracy Sharpa z Bachirem Attarem (The Fungus Speaks - brzmiący jak fragment wyjęty z Veiled Sisters Muslimgauze'a), nieco bluesa (Corrupted) a nawet karkołomną próbę wykreowania czegoś na kształt industrialnego etno (Forkbomb), a na dodatek szereg typowych Sharpowskich patentów gitarowych i nie tylko. Pomimo całej tej różnorodności Amusia to album niezmiernie spójny, twardo osadzony w motorycznej, akustyczno-elektronicznej tkance rytmicznej, w której "żywe" bębny Josepha Trumpa splatają się bezkolizyjnie z cyfrowymi pętlami samplowanych bitów. Wszystko zaś składa się na, dość oniryczny w nastroju, dźwiękowy amalgamat z rozpoznawalnymi natychmiast partiami gitary lidera, brzmieniem elektrycznej harfy Zeeny Parkins, głosami płynącymi z radia, samplera oraz analogowych i cyfrowych syntezatorów dźwięku. Z okładki zaś spogląda ze stoickim spokojem, przysłuchując się uważnie, sławetny gargulec z katedry Notre Dame de Paris, którego pamietamy także z innych awangardowych projektów (by wspomnieć tylko Dog's Blood Rising Current 93).

Dariusz Brzostek


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Sedaye Marg - Frashogard / Coup d'Etat Communications
+ Coloma - Finery / Ware 2003
+ Fischerspooner - L.A. Song/Sweetness; Emerge - Remixes; Miss Kittin & The Hacker - Stock Exchange; Crossover - The Journey To Grob / International Deejays Gigolos Records 2003
+ Blare For A - 18,51 / Blareforall #1
+ Rocket In Dub - If Music Could Talk / Italic 2003
+ Tobias Schmidt - Hoorey For Everything / Disko B 2003
+ Amir Baghiri - Yalda / Vivo 2003
+ Veer - Lideskape / Source 2003
+ Iven Schmidt - [track:array] / Ware 2003
+ Sylvie Marks & Hal 9000 - Bad Woman Meets Zen On The Street; Ben Klock - Tag Der Arbeit; Moderat - Auf Kosten Der Gesundheit / BPitch Control 2003
+ Radian - Rec.Extern / Thrill Jockey 2002
+ Benjamin Wild - Wie Es Sein Wollte / Source Records 2003
+ Tangerine Dream - Mota Atma / TDP 001
+ Moan - Between / Associated / Afe Records
+ System - System / Scape 2002
>> Elliott Sharp/Carbon, Amusia, 1993 / Atavistic
+ Elliott Sharp - Sferics, 1996 / Atonal
+ Dopplereffekt - Linear Accelerator / Gigolo 2003
+ Markus Guentner - Audio Island / Ware 2003
+ Muslimgauze - Arabbox, 2003 / Soleilmoon
+ Mr. Kemi & Amox - Me So Horny! / Lasergun 2003, 12' winyl
+ Mathias Schaffhauser - Re: Selected Remixes Vol. 1 / Multicolor Recordings
+ Seed - 2 / Opus
+ Zenial - Reworked / Vivo 2003
+ Tape 10 / Ware 2003
+ Rorschach Live in Italy 6/18/92 / Gern Blandsten Records 2001
+ Savas Pascalidis - Galactic Gigolo / International Deejays Gigolos 2003
+ Sleep Well Chapter II / Requiem Records
+ Ellen Allien - Berlinette / BPitch Control 2003
+ Staedtizism 4 / Scape 2003
+ Napalmed/Merzbow Crash of the Titans / Merciless Core 2001
+ Jan Jelinek Avec The Exposures - La Nouvelle Pauvrete / Scape 2003
+ Electronicat - 21st Century Toy / Disko B 2003
+ C.H.District vs Duuster - Chemical Elements 1.0 / M-Tronic
+ Steve Coleman and Five Elements - Resistance Is Futile. Live at Le Jam Club Montpellier, France; On The Rising Of The 64 Paths

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Karpaty Magiczne
+ Jan Jelinek