Napalmed/Merzbow "Crash of the Titans" / Merciless Core 2001
http://www.napalweb.host.sk/
www.hatomasamune.easter.ne.jp/merzbow/
www.hut.fi/~omertalo/Merzbow.html

Tak szczerze powiedziawszy, to miałem pewne obawy co do zawartości tej płyty, a dokładniej co do kawałków autorstwa czeskiego Napalmed. Nie znałem wcześniej niczego z ich twórczości, lecz nazwa ta obiła mi się już kiedyś o uszy i to bynajmniej nie w korzystnym kontekście. Myślałem sobie - cóż, kolejny epigon japońskich noiseheads wywodzący się gdzieś ze sceny grindcore, słuchanie grozi wkurwieniem. Poza tym przy takim "przeciwniku" jak Merzbow to raczej ciężko pokazać klasę... Niemniej jednak - przy trzecim kawałku wszystkie te wątpliwości coś mi tak przestały stykać, by pod koniec przepalić się na dobre.
Niespecjalnie przepadam za splitami (że o składankach nie wspomnę) - głównie dlatego, że często są nierówne i ciężko przyswajalne za jednym razem. Jednak tutaj, o dziwo, oba elementy dość dobrze ze sobą korespondują. Zdecydowanie na plus działa też sposób w jaki ten split jest poukładany - najpierw mamy jeden kawałek Napalmed, potem kawałek Merzbow, potem dwa razy Napalmed, Merzbow i znowu Napalmed. Czyli niby 4:2 tyle, że czasowo wychodzi to niemal równo po połowie. A płyta trwa aż 74 minuty, więc jest czego słuchać.
Tak w ogóle może to być niezły kąsek dla miłośników twórczości Akity, gdyż jego geniusz manifestuje się tu pod bardzo industrialną postacią. Wiem, wiem, niektórzy z was pewnie się tu zagotują - jak to, przecież noise sam w sobie jest bardzo industrialny! Owszem, lecz posłuchajcie np. "Tauromachine" z 1998 roku, to może zrozumiecie o co mi chodzi. "Chemlage Mini" mógłby z powodzeniem znaleźć się właśnie tam - metaliczne brzmienia, rytmy, iście maszynowe zapamiętanie, piski rodem ze starych urządzeń mierniczych (tak naprawdę to nie wiem jakie jest ich prawdziwe źródło, ale jakoś tak kojarzą mi się one z oscyloskopami itp. aparaturą). Bogactwo poruszonych w nim wątków i swoboda w manipulowaniu nimi jak zwykle godna pozazdroszczenia.
Dość ciekawy jest drugi z jego kawałków na tej płycie ("Untitled-1") - bardzo monotonny, niemalże dronowy pasaż, pędzący 300 km/h niczym shinkansen przez mroźną noc. Luźne skojarzenia z "Aerobruitisme Dynamique" Vivenzy są tu całkiem na miejscu (i ktoś tu twierdzi, że japoński bruityzm jest mierny w stosunku do europejskiego?).
O ile Akita od pierwszych dźwięków atakuje nas ścianą hałasu i właściwie przez cały czas pozostaje w ofensywie, o tyle Napalmed trzyma bestię krótko i tylko czasami spuszcza ją z łańcucha - na pierwszy plan wysunięte jest tu gamelanowo wręcz wydzwaniające żelastwo (metalowe pręty? rury?), a groźne pomruki i szumy pozostają jakby w tle, aczkolwiek są cały czas bardzo obecne. Jest to wciąż noise, tyle że taki właśnie bardzo fabryczny - zapewne za sprawą field recordingu jako metody pozyskiwania materiału do dalszej obróbki (skrawaniem). Czasem ociera się to minimal, pojawiają się buczące generatory, elektryczne trzaski itp. i w tych momentach (patrz "Metal Fabricunt II") przypomina mi to nieco Crawl Unit - aczkolwiek bez nachalnego zrzynania (a zresztą - jeśli nawet, to co? jak recycling to recycling!). Naprawdę bez wiochy, aczkolwiek tytuł tej płyty zajeżdża mi lekką megalomanią :)

ślepy
PS: Acha, wydanie skromne, ale gustowne.


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Sedaye Marg - Frashogard / Coup d'Etat Communications
+ Coloma - Finery / Ware 2003
+ Fischerspooner - L.A. Song/Sweetness; Emerge - Remixes; Miss Kittin & The Hacker - Stock Exchange; Crossover - The Journey To Grob / International Deejays Gigolos Records 2003
+ Blare For A - 18,51 / Blareforall #1
+ Rocket In Dub - If Music Could Talk / Italic 2003
+ Tobias Schmidt - Hoorey For Everything / Disko B 2003
+ Amir Baghiri - Yalda / Vivo 2003
+ Veer - Lideskape / Source 2003
+ Iven Schmidt - [track:array] / Ware 2003
+ Sylvie Marks & Hal 9000 - Bad Woman Meets Zen On The Street; Ben Klock - Tag Der Arbeit; Moderat - Auf Kosten Der Gesundheit / BPitch Control 2003
+ Radian - Rec.Extern / Thrill Jockey 2002
+ Benjamin Wild - Wie Es Sein Wollte / Source Records 2003
+ Tangerine Dream - Mota Atma / TDP 001
+ Moan - Between / Associated / Afe Records
+ System - System / Scape 2002
+ Elliott Sharp/Carbon, Amusia, 1993 / Atavistic
+ Elliott Sharp - Sferics, 1996 / Atonal
+ Dopplereffekt - Linear Accelerator / Gigolo 2003
+ Markus Guentner - Audio Island / Ware 2003
+ Muslimgauze - Arabbox, 2003 / Soleilmoon
+ Mr. Kemi & Amox - Me So Horny! / Lasergun 2003, 12' winyl
+ Mathias Schaffhauser - Re: Selected Remixes Vol. 1 / Multicolor Recordings
+ Seed - 2 / Opus
+ Zenial - Reworked / Vivo 2003
+ Tape 10 / Ware 2003
+ Rorschach Live in Italy 6/18/92 / Gern Blandsten Records 2001
+ Savas Pascalidis - Galactic Gigolo / International Deejays Gigolos 2003
+ Sleep Well Chapter II / Requiem Records
+ Ellen Allien - Berlinette / BPitch Control 2003
+ Staedtizism 4 / Scape 2003
>> Napalmed/Merzbow Crash of the Titans / Merciless Core 2001
+ Jan Jelinek Avec The Exposures - La Nouvelle Pauvrete / Scape 2003
+ Electronicat - 21st Century Toy / Disko B 2003
+ C.H.District vs Duuster - Chemical Elements 1.0 / M-Tronic
+ Steve Coleman and Five Elements - Resistance Is Futile. Live at Le Jam Club Montpellier, France; On The Rising Of The 64 Paths

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Karpaty Magiczne
+ Jan Jelinek