ASTIGMATIC.
Nie chodzi o Krzysztofa Komedę

Wyobraźcie sobie dżdżyste sobotnie popołudnie, gdy po upalnym przedpołudniu doskwiera lekki chłodek. Jesteście niewyspani i dodatkowo nie możecie przechylić regeneracyjnego browara, bo wieczorem jesteście zobligowani do drajwowania na odległość 100 km, celem nakarmienia złośliwego kota.

Wyobraźcie sobie, że na scenę wchodzi gość w białym garniturze i różowym krawacie, siada na barowym stołku i zaczyna zawodzić uwodzicielskim głosem a'la Frank Sinatra, a w podkładach popierdala klubowe łubudubu. Tak, to Louie Austen, to płocka plaża nad Wisłą, to festiwal o nazwie pożyczonej od ś.p. Krzysztofa K. Ku zaskoczeniu tłumów, Waszemu Recenzentowi podoba się strasznie i wychodzi na to, że on chyba polubi takie piaskowe spędy, bo i kibli dużo i spokojnie wokół, że oko wykole lub makiem zasiał, a jedynym mankamentem jest długość oczekiwania na pizzę (1,5 h, bez napoju regeneracyjnego, przypomnijmy).
Ja pojechałem tam dla kilku scape'ów (skalpów), no i pogoda zapowiadała się całkiem ciekawa. Z pewnością nie dla kilku kolesi, co nawijają z cudzych płyt (ale i ci byli nie nudni). No to po kolei, w ramach tzw. liveact'ów (cóż za upiorny eufemizm!?) - wyskalpowani nie zawiedli!
LOW RES, co prawda krótko, ale na temat. Ta swoista elektro-psychodelia odpowiada mi w sposób znakomity, a warto dodać, że był to jedyny gig (ktoś zna to słowo?), przy którym nie dało się tupać, ani kołysać rytmicznie.
BURNT FRIEDMANN & NU DUB PLAYERS z Jackie Leibnitzem (czy nie przekręciłem nazwiska?), to udany konglomerat żywego grania (lider na dramsie), kołyszącej elektroniki i improwizującej gitary (ów gość, z rodowodem Can'owskim). Kto zna z płyt, ten się nie zawiódł. Kto nie zna, pewnie też (ja pierniczę, ale plotę!).
No i POLE, wiadomo, że on jest w tej bajce najważniejszy. Było po mistrzowsku, jeśli chodzi o brzmienie, gość sprawiał wrażenie, że panuje nad tymi wszystkimi swoimi dźwiękami, a nawet, że sporo ich produkuje live (to w końcu liveact!!!). Wątek rapera, jako współtwórcy pomysłu muzycznego, mnie jednak nie przekonał i uważam, że gdyby nasz czarny koleszka łoił browce za 3,5 na zapleczu, koncert byłby ciekawszy.

Ale skalpele skalpelami, a tu trzeba ludziom prawdę powiedzieć. Mistrzem astygmatycznym był bowiem ten, który nosił dumne miano gościa "honorowego" festiwalu - CARL CRAIG. Jego dwugodzinny set (częściowo z płyt, mimo, iż nie ... dojechały, częściowo ponoć na żywca, cholera go tam wie...), zaczynający się o 1-ej po północy (byłem w trakcie dziesiątego Kasztelana, przyznaję bez bicia*), pozwolił w znaczący sposób zrewidować moje techno-poglądy. Kochani (Moi Drodzy - jak rzecze Micky S. w swojej błyskotliwego audycji w dżezradio), w każdej dziedzinie można być mistrzem świata. W korzennym detroittechno także. No i Craig jest. Perfekcja, pomysł, błyskotliwość, takie tam świecidełka, że ryjek opada.

A Płock to naprawdę urocze miasto. Za rok ma być ciąg dalszy. Przydałoby się
więcej eksperymentalnej elektroniki (SEED?).

*) ale 0,4 litra...

Andrzej Nowak


 

RECENZJE

+ BLARE FOR A - 15,81 / Blareforall
+ Always Trying / Logistic Records 2003, CD
+ Ant_Gestern, Kiki &, Silversurfer - Restless / BPitch Control 2003 / 12 winyl
+ New Deutsch / Gigolo 2003
+ Mick Willis - Metal, Mount Sims - Hate Fuck, Atomizer - Hooked On Radiation, Psychonauts - Wild In Your Eyes, Gina X - No G.D.M., Adriano Canzian - Macho Boy / Gigolo 2003, 12 winyl
+ Chris Korda - The Man Of The Future / Gigolo 2003
+ Konrad Kucz - Soporus / Requiem Records CDR
+ Misc. - In Between / Resopal Schallware 2003
+ Angie Reed - The Best of Barbara Brockhaus / Chicks On Speed 2003
+ Bergheim 34 - Its Not For You, As It Is For Us / Klang Elektronik 2003
+ Isis - Oceanic / Ipecac Rec.
+ Dropkick Murphys - Blackout / Hellcat Rec - Epitaph Rec.
+ Antigama - Siekiera, JAN AG - Destination Death, split / Dywizja Kot
+ Kevin Blechdom - Bitches Without Briches / Chicks On Speed 2003
+ My Robot Friend - Walt Whitman / Dekathlon 2003, 12 winyl
+ Sascha Funke - Bravo / BPitch Control 2003
+ Jack To Future / Resopal Schallware 2003
+ Luomo - The Present Lover / BMG/Force Tracks 2003
+ Qebo - Flobber / Vibrant Music 2002
+ John Tejada &, Arian Leviste - Fairfax Sake / Playhouse 2003
+ Technasia - Recreations / Technasia 2003
+ Fancyman - Amico, Neonman - Supermodelterrorist / Lasergun 2003, 12 winyl
+ Antigama - Intellect Made Us Blind / The Flood Records
+ Robert Henke - Piercing Music / ml/i 2003
+ Fat Truckers - The First Fat Truckers Album Is For Sale / Gigolo 2003
+ Raincarnation - At the bottomless lake CD, 2000, Morbid Noizz Production
+ Spika - Headphones / Requiem CDR
+ Kevin Ayers - Joy of a Toy; Shooting at the Moon; Whatevershebringswesing / Harvest
+ Bill Laswell/Sacred System - Nagual Site / CD, 1998, Wicklow/BMG
+ Captain Comatose - Going Out / Playhouse 2003
+ Zombie Nation - Absorber / Dekathlon Records 2003
+ Aquavoice - Virus / AQUASOUND 2003 CDR
+ Huren, Kareem, Harsh, Zymosiz. / Zhark Records. / Berlin. 2003.
+ Nigel Kennedy and The Kroke Band - East meets West / CD, 2003, EMI
+ VoiVod - VoiVod / Chophouse Rec.
+ Ulver, 1993 - 2003: 1st Decade in the Machines, 2003 Jester
+ Blackmores Night - Ghost of a Rose / CD, 2003 Steamhammer

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ ASTIGMATIC 2003 - relacja
+ Andrew Pekler - wywiad