Hell - "N.Y. Muscle" / Gigolo 2003
http://www.gigolo-records.de

Najsłynniejszy żigolak wśród didżejów powraca. I to w wielkim stylu! Mimo prawie piętnastu lat działalności na europejskiej scenie techno, to dopiero jego trzeci album. Poprzednie - "Geteert Und Gefedert" z 1994 i "Munich Machine" z 1998 - były udane: Hell jako jeden z niewielu znanych didżejów, równie dobrze miksuje cudzą muzykę, jak i tworzy własną. Tak i jest i tym razem.
Ponieważ nowy album artysty powstawał w ciągu kilku miesięcy w Nowym Jorku, większość utworów oddaje szalony klimat tego miasta. Ot, choćby rozpoczynający krążek "Keep On Waiting" - prosta piosenka osadzona na ciężkim bicie i zaśpiewana przez Orlanda Eye. Jest w niej dzikość, szyk i pozerstwo, to, z czego słynie amerykańska metropolia. W dwóch utworach - "Listen To The Hiss" i "Meet The Heat" - pojawia się gościnnie legenda nowojorskiej bohemy artystycznej Alan Vega z Suicide. Hell kreuje perfekcyjny podkład muzyczny pod jego znerwicowany, wręcz paranoidalny wokal: brudne street techno składające się z oldschoolowych bitów, industrialnych szumów i morderczego basu. Do coraz częściej odświeżanej ostatnio schedy po nowojorskiej scenie no wave nawiązuje "Tragic Picture Show" - rozegrany na tradycyjnych instrumentach punk funk o garażowym brzmieniu. Nie brak tu również rytmów, których kolebką są czarne dzielnice słynnej metropolii - "Follow You" i "Control" to siarczyste electro z domieszką punkowej agresji i noworomantycznego lukru, "Black Panther Party" - mechaniczny funk rodem z filmów blaxploitation, a "Let No Man Jack" - transowy acid house o surowym rdzeniu. I jeszcze wielka niespodzianka: "I Regret" nostalgiczny song wyśpiewany przez Billy Ray Martin w stylu piosenek ilustrujacych przygody Jamesa Bonda na delikatnie zdubowanym podkładzie. Nie zdziwiłbym się, gdy Hell został kolejnym kompozytorem ozdabiającym filmy z agentem 007.
Mimo swej fascynacji amerykańską pop-kulturą Hell pozostaje nadal sobą - niesfornym didżejem z Monachium, lubującym się w lekko perwersyjnym techno i electro, potrafiącym swymi nagraniami doprowadzić klubową publiczność do przysłowiowej ekstazy. I znowu mu się udało: "N.Y. Muscle" to znakomity album, który przyniesie artyście kolejny artystyczny i komercyjny sukces.

Paweł Gzyl


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Swoją Drogą - art.pl, CD, Polskie Radio SA, 2003
+ Eternal Deformity - The Serpent Design, CD, Poisonous Piglet Distribution, 2002
+ Illuminandi Demo II, CD, własny sumpt, 2002
+ AGF - Westernization Completed / Orthlorng Musork 2003
+ Rhythm & Sound - With The Artists
+ Von Uns / Onitor 2000
+ Lester Bowie - Mirage (2CD) / Muse/BMG 1999
+ The Mars Volta - De-Loused In The Comatorium / Gold Standard Laboratories/Universal 2003
+ Greenbank - Rotating The Square / Benbecula 2003
+ Chica & The Folder - 42 Maedchen / Monika 2003
+ The Advent - Generate
+ Kraski - Żiełtyj Al'bom - Starszyj Brat, CD, Icenberg Music, 2002
+ Killing Joke - Killing Joke / Zuma/Sony 2003
+ Muslimgauze, Red Madrassa, Staalplaat 2003
+ Muslimgauze, Iranair Inflight Magazine, Staalplaat
+ Muslimgauze, Maroon, Staalplaat 2002
+ Ruki Wwierch - Koniec popsie, tancujut wsje!, CD, Triejd-Ars, 2002
+ Rusłana - Dyki Tanci, CD, Comp Music Ltd., 2003
+ Music - Vol.1 + 2 / Benbecula 2003
+ The Raveonettes - Chain Gang Of Love / Columbia/Sony
+ TimTim - Let's Pretend We're Going / BPitch Control 2003
+ Steven - Future Home Of Burbank / Kitty-Yo 2003
+ Phantomsmasher - Phantomsmasher / Ipecac 2002
>> Hell - N.Y. Muscle / Gigolo 2003
+ Jah Wobble's Solaris, Live in Concert, 30 Hertz 2002
+ Vesna Rivas - Ti Si Taj, CD, PGP Radio Televizija Srbije, 1998
+ The Rapture - Echoes / DFA 2003
+ Anna Nacher/Marek Styczyński, Project C, UNEP/ASCOBAN 2003
+ Christ. - Metamorphic Reproduction Miracle / Benbecula 2003 CD
+ Yeah Yeah Yeahs -Fever To Tell / Polydor/Universal 2003
+ Muslimgauze, Observe With Sadiq Bey, Staalplaat 1998
+ WolfenKreuz - Vulfhymnen, CD, Thundra Records, 2003

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ szybka relacja z Warszawskiego Festiwalu Filmowego
+ wywiad z DJ/Rupture
+ wywiad z założycielem niemieckiego labela Lux Nigra