Plastikman - "Closer" / Nova Mute 2003

Richie Hawtin jest jednym z tych artystów, którzy swoimi dokonaniami rewolucjonizowali współczesną elektronikę. Począwszy od pierwszych nagrań pod szyldem F.U.S.E., publikowanych przez jego własną wytwórnię +8, przez ekspertymenty z brzmieniami starych syntezatorów Rolanda TB303 i TB808 firmowanymi nazwą Plastikman po minimalistyczną abstrakcję cyklu Concept, młody Kanadyjczyk z Windsoru kreuje dźwięki, które porażają swą oryginalnością. Po pięcioletniej przerwie, przerywanej jedynie didżejskimi miksami, Hawtin powraca z nowym albumem Plastikmana - "Closer".
To chyba najmroczniejsze dokonanie artysty - nad krążkiem unosi się klimat schizofrenii: tworzy go nie tylko muzyka, ale i teksty, recytowane przez artystę zdeformowanym elektronicznie głosem - "I don`t know what`s left to gain/ All the guilts and now the blame/ I don`t know to stop this game/ I`m starting to enjoy the pain"... Na krążku dominują niskie dźwięki - a to potężnego basu ("Disconnect"), a to rozcięgniętych do granic możliwości dronów ("Lost"). Czasem pojawia się lekko zaznaczony funkowy puls - słychać go w takich kompozycjach, jak "Mind Encode", "Headcase" czy "Mind In Rewind". Rzadko trafiają się regularne bity - rytm w większości wypadków jest wyraźnie zakłócony i wyolbrzymiony, a niekiedy brzmi jakby był puszczony od tyłu - ot, chociażby w "Ask Yourself" czy "Slow Poke". Dopiero pod koniec płyty Hawtin pozwala sobie na powrót do bardziej klasycznego techno - "Ping Pong" i "I Don`t Know" kokietują reguły gatunku, wyraźnie wykraczając poza jego ramy.
"Closer" to jeden z najmocniejszych albumów Hawtina - szczery i bezkompromisowy, bezwstydnie odsłaniający osobiste paranoje artysty. Ale to właśnie w ten sposób rodzi się prawdziwa sztuka.

Paweł Gzyl


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Si-Cut.db - Find Some Shade /Highpointlowlife 2003
+ Sneak Thief feat. Lindsy J. - Cold Ways; Nitsch & Gleinser - Time Control / Lasergun 2003
+ Fisk Industries - The Isle Of Wight / Highpoint Lowlife 2003
+ Ben Clock - Glow; Apparat - Koax (Remixes); Paul Kalkbrenner - Steinbeisser; Tomas Anderson - The Rock Acid; Modeselektor - Ganes De Frau; Ellen Allien - Trash Scapes (Remixes); Mochipet - Dim Sum; TimTim - Atwater.Ca - Remixes / BPitch Control 2003
+ Peter Kowald/Floros Floridis/Ilias - Papadopoulos, Pyrichia, Ano Kato 1991
+ Pharoah Sanders & Maleem Mahmoud Ghania, The Trance of the Seven Colours / Axiom 1994
+ Audiolab / Lucky Kitchen 2003
+ Si-Cut.db vs. Full Swing - Reciprocess +/vs. Vol. 2 / Bip_Hop 2003
+ Lacrimosa - Echos, CD, 2003/ Nuclear Blast
+ Różni wykonawcy - Składanka Łemkowska, CD, 2003, Firma Fonograficzna Konador
+ Eight Frozen Modules - The Abduction Of Harry / Ortlorng Musork 2003
+ International Deejays Gigolos Vol. 7 / Gigolo 2003
+ Dan Bell - Blip, Blurp, Bleep - The Music Of Daniel Bell / Logistic Records 2003
+ Qriozum - Konstrukcje 01, CD, 2003 / własny sumpt
+ Nic Wielkiego - Świat Dotknięty, CD, 2003 / Dalmaphon
+ Superlongevity 3 / Perlon 2003
>> Plastikman - Closer / Nova Mute 2003
+ The Lasergun Compilation - Vol. 1 / Lasergun 2003
+ The No-Mads - No Hush Till Thrash, CD, 2003 / własny sumpt
+ Therion - Deggial, CD, 2000 / Nuclear Blast
+ Nightwish -Wishmaster, CD, 2000 /Spinefarm Records
+ Aquavoice - Dreamdesigner
+ Fym - Say No To Primate Research Labs! / Telegraph/Logistic Records 2004
+ Dave Clark - Devil`s Advocate / Skint/Sony 2003
+ Ill-Uminations / F4F 2CDR
+ Triosk Meets Jan Jelinek - 1 + 3 + 1 / Scape 2003

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Dimitri Fergadis
+ Savas Pascalidis