Peter Kowald/Floros Floridis/Ilias - Papadopoulos, Pyrichia, Ano Kato 1991

Pyrichia to, jak sądzę, jedna z najciekawszych i najbardziej inspirujących płyt z muzyką improwizowaną wydanych w ostatnim dziesięcioleciu w Europie. Freely improvised music zanurza się tu bowiem świadomie i z pełną premedytacją w żywiole muzyki śródziemnomorskiej. Obcujemy więc ze swoista podróżą do źródeł improwizacji w muzyce europejskiej, co jest niezwykle cennym kontrapunktem dla poszukiwań korzeni jazzu, podejmowanych przez czarnych muzyków amerykańskich (Sun Ra, Pharoah Sanders, AACM), pośród archaicznych kultur afrykańskich. Przewodnikami w tej wędrówce są zaś muzycy nie byle jacy - nestor europejskiej sceny free impro i ojciec chrzestny awangardowego kontrabasu - Peter Kowald, lider legendarnej greckiej free folkowej grupy Wutu Wupatu, saksofonista i klarnecista - Floris Floridis oraz grający na greckiej lirze Ilias Papadopoulos. Nie jest to jednak, wbrew pozorom, dokument quasi-ludowej improwizacji, podjętej przez kompetentnych i wykształconych muzyków. Jest to raczej próba zmierzenia się z możliwościami i ograniczeniami, jakie stawia współczesnym tendencjom improwizatorskim "źródłowa" muzyka europejska. Żywioł ludowy jest tutaj bowiem co i rusz kontrapunktowany elementami zapożyczonymi skądinąd  (tj. z jazzu - improwizacje Floridisa na klarnecie, czy też z technik wokalnych Azji - wokalizy Kowalda). Folklor grecki jest więc li tylko pretekstem dla konfrontacji rozmaitych stylów improwizacji, tradycji muzycznych, czy wreszcie temperamentów twórczych. Album ten objawia w sposób dobitny i niewątpliwy rzeczywistą, groźną i trudna do okiełznania moc, tkwiącą w tradycyjnej, anarchicznej i rozimprowizowanej muzyce Europy - muzyce sięgającej korzeniami archaicznych źródeł kultury śródziemnomorskiej, misteriów dionizyjskich i eleuzyńskich. Z pewnością nie jest to muzyka, która łatwo podda się "cepeliadzie", nazbyt jest dzika, zuchwała i niepokorna. Przepełnia ją uniwersalna, odwieczna zoé - siła życiowa, podtrzymująca każde istnienie.  

Dariusz Brzostek


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Si-Cut.db - Find Some Shade /Highpointlowlife 2003
+ Sneak Thief feat. Lindsy J. - Cold Ways; Nitsch & Gleinser - Time Control / Lasergun 2003
+ Fisk Industries - The Isle Of Wight / Highpoint Lowlife 2003
+ Ben Clock - Glow; Apparat - Koax (Remixes); Paul Kalkbrenner - Steinbeisser; Tomas Anderson - The Rock Acid; Modeselektor - Ganes De Frau; Ellen Allien - Trash Scapes (Remixes); Mochipet - Dim Sum; TimTim - Atwater.Ca - Remixes / BPitch Control 2003
>> Peter Kowald/Floros Floridis/Ilias - Papadopoulos, Pyrichia, Ano Kato 1991
+ Pharoah Sanders & Maleem Mahmoud Ghania, The Trance of the Seven Colours / Axiom 1994
+ Audiolab / Lucky Kitchen 2003
+ Si-Cut.db vs. Full Swing - Reciprocess +/vs. Vol. 2 / Bip_Hop 2003
+ Lacrimosa - Echos, CD, 2003/ Nuclear Blast
+ Różni wykonawcy - Składanka Łemkowska, CD, 2003, Firma Fonograficzna Konador
+ Eight Frozen Modules - The Abduction Of Harry / Ortlorng Musork 2003
+ International Deejays Gigolos Vol. 7 / Gigolo 2003
+ Dan Bell - Blip, Blurp, Bleep - The Music Of Daniel Bell / Logistic Records 2003
+ Qriozum - Konstrukcje 01, CD, 2003 / własny sumpt
+ Nic Wielkiego - Świat Dotknięty, CD, 2003 / Dalmaphon
+ Superlongevity 3 / Perlon 2003
+ Plastikman - Closer / Nova Mute 2003
+ The Lasergun Compilation - Vol. 1 / Lasergun 2003
+ The No-Mads - No Hush Till Thrash, CD, 2003 / własny sumpt
+ Therion - Deggial, CD, 2000 / Nuclear Blast
+ Nightwish -Wishmaster, CD, 2000 /Spinefarm Records
+ Aquavoice - Dreamdesigner
+ Fym - Say No To Primate Research Labs! / Telegraph/Logistic Records 2004
+ Dave Clark - Devil`s Advocate / Skint/Sony 2003
+ Ill-Uminations / F4F 2CDR
+ Triosk Meets Jan Jelinek - 1 + 3 + 1 / Scape 2003

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Dimitri Fergadis
+ Savas Pascalidis