Jestem przezroczysty

Dimitri Fergadis jest założycielem i właścicielem amerykańskiej wytwórni płytowej Phthalo z Pasadeny. Jego firma wydała już ponad czterdzieści albumów. Dla Phthalo nagrywali swe krążki tacy wykonawcy, jak Vladislav Delay (Sistol), Kit Clayton (4mod3), Mark Gage & DJ Punisher (Mimi & Boyd), Daedelus, Dntel, Eight Frozen Modules, Blectum For Blechdom, Wobbly, V/VM, Antenna Farm i Chris Douglas (Rook Valard lub O.S.T.). Sam Fergadis realizuje swe muzyczne wizje pod pseudonimem Phthalocyanine.

- Jak zainteresowałeś się muzyką elektroniczną?

- Kiedy usłyszałem oryginalne nagrania kilku artystów tworzących w tym gatunku, pomyślałem: to jest muzyka, która do mnie przemawia.

- Dlaczego założyłeś niezależną wytwórnię płytową?

- To był naturalny krok. Płyty, które wydaję są wyrazem świadomości ich twórców. Staram się promować muzykę, którą kreują prawdziwi artyści, a nie pseudo-artyści robiący tylko wiele hałasu i nic poza tym. Moi podopieczni tworzą autentyczne wizje, za pomocą których przekazują swoim słuchaczom informacje o tym, czym kierują się w swym życiu. Ich muzyka to walka o prawo do indywidualizmu i niezależności od wszelkich organizacji, które nie pozwalają duszy być wolną. Stajemy się wolni tylko wtedy, gdy potrafimy być zależni wyłącznie od samych siebie, od nikogo innego, a szczególnie - w przypadku muzyka - od komercyjnych wytwórni, ich menedżerów i krytyków. Każdy artysta może się w pełni realizować, tylko wtedy, gdy zapewni mu się niezależność. To my kreujemy to, co nas otacza, a nie ono nas. Po to właśnie powołałem Phthalo - aby wpływać na nasze otoczenie.

- Jaka filozofia towarzyszy Twoim poczynaniom pod szyldem Phthalo?

- Po prostu nagrywanie oryginalnej muzyki - niczym nieskrępowanej i ponadczasowej. Nieprofesjonalnej, niemodnej, hałaśliwej i ciężkiej. Nie kieruję się żadnym kryterium doboru tego z kim pracuję, nie reprezentuję żadnego "smaku" czy "gustu", nikogo nie osądzam, ponieważ nie chcę być krytykiem. To moi artyści decydują, a nie ja - ja robię tylko to, co mi każą i wydaję to, co mi przynoszą. Mówię im: "Róbcie swoje". Wiem, że prędzej czy później, zostanie to docenione. Po prostu jestem przezroczysty. Phthalo jest najlepszą wytwórnią, jaką artysta może sobie wymarzyć. Przedstawiciele innych wytwórni twierdzą, że są tylko po to, by dobrze opakować świetną muzykę. To bzdury. Zdumiewa mnie, jak mało wiedzą oni o sztuce. Interesuje ich tylko to, co powiedzą o nich w telewizji lub napiszą w gazetach.

- Którego ze swoich podopiecznych cenisz najbardziej?

- Jednym z pięciu najlepszych muzyków na świecie jest obecnie Chris Douglas, czyli Rook Valard i O.S.T. Ma na swoim koncie wiele kompaktów i kaset. Gra rewelacyjne koncerty. Warto także zwrócić uwagę na twórcę ukrywającego się pod pseudonimem Libythth. Wydałem dwa jego albumy - "Disslove A Diamond" i "Almost A Trillion Dollars". Jego muzyka rewolucjonizuje kostniejące techno.

- Najbardziej znani wykonawcy, którzy nagrywali dla Phthalo to jednak Vladislav Delay, Kit Clayton i V/VM...

- To ludzie, którym prawdę powiedziawszy nie musiałem zbytnio pomagać, ponieważ są naprawdę dobrzy w tym, co robią. Są jedynymi z niewielu, którzy potrafią tworzyć muzykę w intuicyjny sposób. Byłem jednym z pierwszych, którzy usłyszeli demo Delaya i od razu wiedziałem co jest wart. Najpierw opracował koncepcję tego, co chce robić, a teraz konsekwentnie ją realizuje. To samo mogę powiedzieć o Claytonie i V/VM.

- Czy Phthalo jest częścią nowej amerykańskiej sceny elektronicznej, którą tworzą takie wytwórnie, jak Plug Research, Orthlorng Musork, Schematic, Chocolate Industries, Tigerbeat 6 czy Carpark?

- Posłuchaj uważnie: tylko Phthalo reprezentuje nowoczesną amerykańską muzykę elektroniczną.

- Dlaczego Twoją ostatnią płytę pod szyldem Phthalocyanine wydała firma Marka Paradinasa znanego jako Mu-Ziq - Planet Mu?

- To proste: Mike zapytał mnie czy nie chciałbym nagrać dla niego płyty. Zgodziłem się, a on bardzo się ucieszył. Prawdę mówiąc dziwnie się czułem robiąc swoją muzykę dla kogoś innego. Przyzwyczaiłem się bowiem, że robię to dla Phthalo i jestem od wszystkich niezależny. W każdym razie bardzo szanuję Mike`a za to, że miał odwagę podjąć ryzyko wydania płyty Phthalocyanine. Po prostu okazało się, że ma "jaja" i dzięki temu jest dobry w tym, co robi.

- Co Cię inspiruje - życie, muzyka, film, literatura, malarstwo?

- Inspiracja to kłamstwo. Proces twórczy zachodzi wyłącznie we wnętrzu artysty. Naśladowanie kogoś to zwykła kradzież, która sprawia, że jesteś fałszywy w tym, co robisz. Inspiruje mnie jedynie teoria muzyki techno - fascynuje mnie idea nieustannego powtarzania dźwięków, determinacja jaką w sobie zawiera.

- W jednym z wywiadów powiedziałeś, że "sztuka to choroba, a nie styl życia". Co przez to rozumiesz?

- Co to jest sztuka? To pytanie, które ujawnia głupotę tych, którzy je zadają. Jest bowiem zrodzone z mody, polityki i ekonomii. Sztuka jest jak cios w twarz - szybka i oczywista. Nigdy nie trzeba się zastanawiać nad tym czym jest. Sztuka nie jest na pewno częścią czyjegoś stylu życia ani kwestią smaku czy gustu. Jest bezlitosna. Jest jedynym problem do rozwiązania i jednocześnie jedynym rozwiązaniem tego problemu. Ci, którzy ją ignorują są przegrani i samotni. Tych, którzy ją rozumieją przecina niczym ostrze brzytwy i nigdy nie pozwala im odejść. To czysta świadomość, która bierze nas jako swych jedynych zakładników. Tak, sztuka to choroba zakaźna naszej świadomości. Ten, kto na nią zachoruje, zmienia swoje poglądy na życie.

Rozmawiał Paweł Gzyl.


 

RECENZJE

+ Si-Cut.db - Find Some Shade /Highpointlowlife 2003
+ Sneak Thief feat. Lindsy J. - Cold Ways; Nitsch & Gleinser - Time Control / Lasergun 2003
+ Fisk Industries - The Isle Of Wight / Highpoint Lowlife 2003
+ Ben Clock - Glow; Apparat - Koax (Remixes); Paul Kalkbrenner - Steinbeisser; Tomas Anderson - The Rock Acid; Modeselektor - Ganes De Frau; Ellen Allien - Trash Scapes (Remixes); Mochipet - Dim Sum; TimTim - Atwater.Ca - Remixes / BPitch Control 2003
+ Peter Kowald/Floros Floridis/Ilias - Papadopoulos, Pyrichia, Ano Kato 1991
+ Pharoah Sanders & Maleem Mahmoud Ghania, The Trance of the Seven Colours / Axiom 1994
+ Audiolab / Lucky Kitchen 2003
+ Si-Cut.db vs. Full Swing - Reciprocess +/vs. Vol. 2 / Bip_Hop 2003
+ Lacrimosa - Echos, CD, 2003/ Nuclear Blast
+ Różni wykonawcy - Składanka Łemkowska, CD, 2003, Firma Fonograficzna Konador
+ Eight Frozen Modules - The Abduction Of Harry / Ortlorng Musork 2003
+ International Deejays Gigolos Vol. 7 / Gigolo 2003
+ Dan Bell - Blip, Blurp, Bleep - The Music Of Daniel Bell / Logistic Records 2003
+ Qriozum - Konstrukcje 01, CD, 2003 / własny sumpt
+ Nic Wielkiego - Świat Dotknięty, CD, 2003 / Dalmaphon
+ Superlongevity 3 / Perlon 2003
+ Plastikman - Closer / Nova Mute 2003
+ The Lasergun Compilation - Vol. 1 / Lasergun 2003
+ The No-Mads - No Hush Till Thrash, CD, 2003 / własny sumpt
+ Therion - Deggial, CD, 2000 / Nuclear Blast
+ Nightwish -Wishmaster, CD, 2000 /Spinefarm Records
+ Aquavoice - Dreamdesigner
+ Fym - Say No To Primate Research Labs! / Telegraph/Logistic Records 2004
+ Dave Clark - Devil`s Advocate / Skint/Sony 2003
+ Ill-Uminations / F4F 2CDR
+ Triosk Meets Jan Jelinek - 1 + 3 + 1 / Scape 2003

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Dimitri Fergadis
+ Savas Pascalidis