Ellen Allien - Remix Collection / BPitch Control 2004
http://www.bpitchcontrol.de
http://www.ellenallien.de/

Ellen Allien, znana przede wszystkim jako didżejka i producentka, nie stroni również od remiksowania innych wykonawców. Omawiany album zbiera dziesięć utworów, które wzięła na warsztat w latach 1995 - 2003. Wszystkie nagrania noszą silnie odciśnięte piętno indywidualności artystki, w rezultacie czego, możemy na ich przykładzie prześledzić rozwój muzyki tworzonej przez szefową BPC.
Allien zaczynała od twardego techno - dowodem na to najstarsze nagranie na kompilacji: "Butterfly" autorstwa duetu Gut - Humpe. Artystka podrasowuje je detroitowymi pasażami, zgodnymi z jej ówczesnymi fascynacjami. W podobnym klimacie utrzymany jest "Bullet" z repertuaru Covenanta: do tanecznego techno, producentka dorzuca energetyczny loop basowy i własny wokal. To jeden ze znaków firmowych Allien - jej charakterystyczny wokal, przepuszczony przez komputerowe sitko, przewijać się będzie przez niemal wszystkie nagrania z kolekcji. Kolejna wielką miłością Allien jest electro - świadczy o tym "Chromosome 23" Vicknose, "Koax" Apparatu, "The Way We Have Chosen" OMR i "Rippin Kittin" Goldenboya i Miss Kittin. Producentka wykorzystuje mechaniczne bity jedynie jako punkt wyjścia do oryginalnych poszukiwań brzmieniowych: nie gubiąc tanecznego charakteru kompozycji, ozdabia je chwytliwymi akordami, chrzęszczącym tłem, bogatymi efektami dźwiękowymi czy nawet dodatkowymi podziałami rytmicznymi. W efekcie utworom tym bliżej do nurtu free electronics niż kraftwerkowego boogie. Czasem Allien sięga nawet po breakbeat - w piosence Barbary Morgenstern "Aus Heiterem Himmel" nabiera on industrialnego kolorytu, a w kompozycji Gold Chains - "Left Get It On" - hiphopowego pulsu. I na koniec Allien znów wraca do techno - tym razem bardziej lightowego, by nie powiedzieć popowego - jak we własnej kompozycji "Alles Sehen" czy remiksie "Forms & Shapes" Saschy Funke.

To kolejna płyta pokazująca, że remiksowanie jest prawdziwą sztuką - o ile dokonuje go artysta o silnej indywidualności i twórczej niezależności.

Paweł Gzyl


<<< poprzednia recenzja  
 

RECENZJE

>> Ellen Allien - Remix Collection / BPitch Control 2004
+ Famous When Dead 3 / Playhouse 2004
+ Jacaszek - Lo-Fi Stories / Gusstaff 2004
+ Neurokinetic / Toytronic 2002
+ Zorn - Apnoe / Lux Nigra 2003
+ Moonspell - The Antidote / The End Records, 2003
+ Maria Pomianowska - Suita Jedwabnego Szlaku / A.A.MTJ, 2003
+ Activator Mario Dziurex - Remixes / Home Appliance 2003
+ Tomas Anderson - Minimal Mama; Smash TV - Hi-Jacked, BPitch Control 2003
+ Chefkirk - (38-40cm) / Simlog
+ Digitonal - 23 Things Fall Apart / Toytronic 2003
+ Tim Berne - The Shell Game / Thirsty Ear Recordings 2001
+ Hans Joachim Irmler - Life Like / Staubgold 2003
+ Multiplex - Pinghaus Frequencies / Toytronic 2003
+ Abfahrt Hinwil - Links Berge Rechts Seen / Toytronic 2003
+ V/A - The Shape Of Jazz To Come. The Blue Series Sampler / Thirsty Ear Recordings 2003
+ Silicon Soul - Pouti / Disko B
+ Lux Nigra Allstars - Lux Nigra 2003
+ Konstantin Raudive - The Voices of the Dead / Sub Rosa 2002
+ Ove-Naxx - Bullets From Habikino CityHxCx / Soot Rcords
+ Wszystkie Wschody Słońca - Luv Etno Logic Dub / Home Appliance 2003
+ Odyssey vs. Remote Spaces - Projekt Ypsilon
+ Gimmik - Back To Basics / Toytronic 2003
+ John Arnold - Neighborhood Science / Ubiquity 2003
+ Tomcats In Tokyo - Sweet Gloomy Home / Static Caravan 2003
+ Biosintes - The First Take / FMP 1994
+ M.Bunio.S - Lo Fi Symphony / Post_Post Records 2003
+ Marcin Oleś - Ornette On Bass / Not Two 2003

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ 7 najlepszych 2003 wg GAZ-ETY
+ BPitch Control - profil