John Arnold - Neighborhood Science / Ubiquity 2003
http://www.ubiquityrecords.com/

Kiedy mówimy o twórcach muzyki elektronicznej z Detroit, od razu przychodzą nam na myśl same wielkie nazwiska: Derrick May, Kevin Saunderson, Juan Atkins... Tymczasem w Motor City wyrosło już kolejne pokolenie młodych artystów, którzy kontynuują tradycje wyznaczone przez niezapomnianych pionierów.
Jednym z takich nowych talentów jest John Arnold - czarnoskóry artysta, którego odkrył sam Juan Atkins, wydając mu debiutancką czwórkę dla Fragile - "Sparkle". Znajdująca się na niej muzyka była na tyle interesująca, że jej autorem zainteresowała się prężnie działająca Ubiquity Records. Od słowa do słowa i na rynku pojawił się debiutancki krążek młodego producenta - "Neighborhood Science".
Krążek rozpoczyna się od trzech utworów w klimacie gorącego funky - "I Can Be", "Rough" (kompozycja Herbie Hancocka z płyty "Future Shock"), "Inside" i "Get Yourself Together". Na pulsującym tle, skonstruowanym ze złamanego rytmu, głębokiego basu, plumkającej gitary i zawodzących dęciaków, śpiewają gościnnie zaproszeni wokaliści - Amp Fiddler, Ayro i Malik Alston. Ich głosy brzmią bardzo soulowo, by nie powiedzieć gospelowo - słychać inspiracje mistrzami w rodzaju Stevie Wondera czy Marvina Gaye`a. Potem następuje set złożony z instrumentalnych kawałków - "We`re Not", "Broken", "Fabric" i "Anaconda". Arnold skręca w nich w stronę jazzującego house`u osadzonego na breakbeatowym podkładzie rytmicznym. I całkiem dobrze mu to wychodzi - nagrania mają porywający groove i z pewnością rozruszałyby publikę w niejednym klubie. Całość kończy piękna ballada - tytułowy utwór, w którym pojawia się głos Mady Koyuate w otoczeniu jazzującego kontrabasu i akustycznej gitary.
Po przesłuchaniu "Neighborhood Science" Arnold jawi się jako godny następca Carla Craiga - w jego muzyce miesza się bowiem technologiczna nowoczesność ze wspaniałą tradycją czarnej muzyki: od funku i soulu po jazz i gospel.

Paweł Gzyl


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Ellen Allien - Remix Collection / BPitch Control 2004
+ Famous When Dead 3 / Playhouse 2004
+ Jacaszek - Lo-Fi Stories / Gusstaff 2004
+ Neurokinetic / Toytronic 2002
+ Zorn - Apnoe / Lux Nigra 2003
+ Moonspell - The Antidote / The End Records, 2003
+ Maria Pomianowska - Suita Jedwabnego Szlaku / A.A.MTJ, 2003
+ Activator Mario Dziurex - Remixes / Home Appliance 2003
+ Tomas Anderson - Minimal Mama; Smash TV - Hi-Jacked, BPitch Control 2003
+ Chefkirk - (38-40cm) / Simlog
+ Digitonal - 23 Things Fall Apart / Toytronic 2003
+ Tim Berne - The Shell Game / Thirsty Ear Recordings 2001
+ Hans Joachim Irmler - Life Like / Staubgold 2003
+ Multiplex - Pinghaus Frequencies / Toytronic 2003
+ Abfahrt Hinwil - Links Berge Rechts Seen / Toytronic 2003
+ V/A - The Shape Of Jazz To Come. The Blue Series Sampler / Thirsty Ear Recordings 2003
+ Silicon Soul - Pouti / Disko B
+ Lux Nigra Allstars - Lux Nigra 2003
+ Konstantin Raudive - The Voices of the Dead / Sub Rosa 2002
+ Ove-Naxx - Bullets From Habikino CityHxCx / Soot Rcords
+ Wszystkie Wschody Słońca - Luv Etno Logic Dub / Home Appliance 2003
+ Odyssey vs. Remote Spaces - Projekt Ypsilon
+ Gimmik - Back To Basics / Toytronic 2003
>> John Arnold - Neighborhood Science / Ubiquity 2003
+ Tomcats In Tokyo - Sweet Gloomy Home / Static Caravan 2003
+ Biosintes - The First Take / FMP 1994
+ M.Bunio.S - Lo Fi Symphony / Post_Post Records 2003
+ Marcin Oleś - Ornette On Bass / Not Two 2003

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ 7 najlepszych 2003 wg GAZ-ETY
+ BPitch Control - profil