"Politronics" / Onitor 2003
http://www.onitor.de
http://www.gusstaff.terra.pl

Ci, którzy doświadczyli w autopsji życia w komunistycznej Polsce, doskonale zdają sobie sprawę jak polityka może zmiażdżyć, przeżuć i wypluć człowieka. Młodsze pokolenie dopiero teraz, w dobie międzynarodowego terroryzmu, zagrożenia agresywnym islamem i niebezpiecznie wzrastającą rolę zmilitaryzowanej Ameryki, uświadamia sobie zagrożenia jakie czyhają na naszą wolność i bezpieczeństwo. Nic dziwnego, że raz po raz dają temu wyraz: jedni w antywojennych manifestacjach, a inni - w sztuce.
Oto niemiecka wytwórnia Onitor zebrała na jednym krążku nagrania wykonawców współczesnej elektroniki, które w sposób bezpośredni lub całkowicie abstrakcyjny komentują przenikanie polityki do sztuki i życia.
Zaczyna się od laptopowych ekstrawagancji: najpierw Schneider TM miksuje Pulsprogramming w utworze "Suck Or Run", mieszając dźwięki akustycznej gitary i harmonijki ustnej z chrzęszczącym podkładem, a potem AGF prezentuje swój monolog "Dreams In Pipeline", w którym chłodny, kobiecy głos wpisany zostaje w poszatkowane sample i bity. Później zaczyna się robić bardziej tanecznie: oto Gudrun Gut (z pamiętnej Malari!) i Thomas Fehlmann (stały współpracownik The Orb) bujają zdubowanym ambientem ("Sweet"), potem Lawrence serwuje perfekcyjny micro house o przemysłowym tle ("No Way"), a Pawel - minimal house z męską wokalizą ("Grab H"). Centrum płyty wypełniają postindustrialne eksperymenty: Scanner prezentuje minimalistyczny "Fold Twice", Radio Boy - zorganizowany noise ("Quaker Oats"), Mouse On Mars" - krautowy trans podszyty drum and bassowym rytmem ("Ignition Segments"), Therre Thaemlitz - miks blaszanego hałasu i klasycznego fortepianu ("Inelegant Implementations"), a Szkoci z V/VM - pulsujące zgrzyty i szumy ("Things Only Get Better"). Album wieńczą electro-punkowe kawałki Schorsch Kamerun ("50.000 Menschen") i Milch ("Warum") podsumowane lajtową kodą w postaci melodyjnego "Goodbye Pop Kids" w wykonaniu Stelli.
Całość robi bardzo dobre wrażenie - mimo ogromnej różnorodności stylów prezentowanych przez zebranych na składance artystów, ich kompozycje układają się w barwną mozaikę emanującą sporą oryginalnością brzmień.

Paweł Gzyl


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Charles Atlas -Felt Cover / Static Caravan CD
+ Hati - Music for Metal Idiophones 2003 / Genius Loci CD
+ J`s Pool - The Wave Machine / Nature CD
+ Within Temptation - Mother Earth / CD
+ Yello - The Eye / Motor/Universal Polska CD
+ Raiders Of The Lost Arp - 4 / Nature CD
+ Operator - 01.1 / Benbecula CD
+ AntiPop vs. Matthew Shipp CD; AntiPop Consortium / Thirsty Ear CD
+ Kabuki - Signal To Noise / Combination Records CD
+ Russ Gabriel`s Audio Spectrum - The Other Side Project Volume One / Emoticon Recordings CD
+ Receiving Data... Ah, It`s Coming! / Sender CD
+ Blow Up - Exploding Plastic Pleasure / Electrovenus Records CD
+ Badawi - Clones & False Prophets / ROIR CD
+ Frog Pocket - Moon Mountains Of The Folds / Benbecula CD
+ Oleś/Trzaska/Oleś - La Sketch Up / 1kg CD
+ Front Line Assembly - Tactical Neutral Implant, CD / Third Mind Records CD
+ Iron Curtain Revisited / Crippled Dick Hot Wax CD
+ Gustavo Lamas - Brotes / Onitor CD
+ Silvia - Silvia / Genetic Music CD
>> Politronics / Onitor CD
+ Peter Kowald/Tatsuya Nakatani - 13 Definitions of Truth / Quakebasket CD
+ Ania z Zielonego Wzgórza - Ania z Zielonego Wzgórza / Firma Fonograficzna Konador CD
+ Paul Kalkbrenner - Self / BPitch Control CD
+ Muslimgauze - No Human Rights For Arabs In Israel / VIVO CD
+ Andreas Heiszenberger - Solokarriere / Eventuell CD
+ Deadbeat Vs. Stephen Beaupre - It`s A Crackhaus Thing / Onitor CD
+ Jacek Kochan - Double Life O f A Chair / GOWI CD; Jacek Kochan - New Expensive Head / GOWI CD

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Rozmowa z Sue Constabile, szefową wytwórni Orthlorng Musork