DJ Spooky "Rhythm Science", Sub Rosa 2003

Dość niezwykły album, który wszakże jest o wiele bardziej interesujący przez wzgląd na koncept, jaki legł u jego źródeł, niż z powodu muzycznej zawartości (ta bowiem jest dość przewidywalna - co nie zmienia faktu, że jednak cieszy, bawi i poucza...). Ideą naczelną tej płyty było bowiem zaproszenie Paula Millera, znanego szerzej jako DJ Spooky, do “splądrowania” archiwów dźwiękowych belgijskiej wytwórni Sub Rosa, dokumentującej poczynania europejskiej i amerykańskiej awangardy minionego wieku. Owocem tego zamierzenia jest płyta “Rhythm Science”, na której DJ Spooky miksuje m.in. głosy Antonina Artauda, Gertrudy Stein, Tristana Tzary, Włodzimierza Majakowskiego i Williama S. Burroughsa z muzyką Claude’a Debussy’ego, Giacinto Scelsiego, a także z nagraniami współczesnej awangardy - Billa Laswella, Yoshihiro Hanno i dokumentacją nagrań plenerowych, dokonanych w Tybecie, Maroku i innych egzotycznych miejscach. Album ten jest wszak próba krytycznego(?) przeglądu i reinterpretacji dorobku oraz fascynacji XX-wiecznej awangardy. I co ciekawe odbywa się to przy wykorzystaniu tych samych środków, które wcześniej posłużyły plądrofonicznym zabiegom Johna Oswalda i Christiana Marclaya do “partyzanckiej” demistyfikacji i dekonstrukcji produkcji popkultury. Jednym z pierwszych przejawów tej tendencji był album “Reich Remixed”, zawierający zremiksowane fragmenty minmalistycznych kompozycji Steve’a Reicha, obnażający przy okazji stopień koncepcyjnego zadłużenia współczesnej muzyki klubowej (techno, drum’n’bass), a także najmłodszej amerykańskiej awangardy u tego pioniera minimal music. W przypadku “Rhythm Science” jest nieco inaczej efektem jest bowiem jedyna w swoim rodzaju, niezwykła, zrytmizowana kompilacja fascynacji, projektów i manifestów XX - wiecznej awangardy. Kompilacja, która, dodajmy, może być z równym powodzeniem przedstawiana na muzykologicznych sympozjach, co i na klubowych parkietach.

Dariusz Brzostek


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Secret Mommy - Mammal Class, Orthlorng Musork 2004
+ Man's Bestfriend - New Human Is Illegal, Morr Music 2004
+ Casino Versus Japan/Freescha - Split, Wobblyhead 2004
+ Superpitcher - Here Comes Love / Kompakt CD
+ n.ln - Astronomy For Children / Highpoint Lowlife CD
+ Lali Puna - Faking The Books / Morr Music CD
+ Xela - Tangled Wood / City Centra Offices CD
+ John Tejada - The Toiling Of Idle Hands / Immigrant CD
+ Reni Jusis Trans Misja / Pomaton EMI CD
+ Alter Ego - Transphormer / Klang Elektronik CD
+ John Tejada & Arian Leviste -The Dot & The Line / Moods & Grooves CD
+ Badawi - Clones and False Prophets / ROIR CD
+ Akira Satake Cooler Heads Prevail / Alula Records CD
+ Sportler Of The Year / Dekathlon CD
+ Kylian - Lapi Inzoo / Toytronic CD
+ Pink Freud - Sorry Music Polska / Zen Posse CD
+ Okmel Łemkowski Czardasz - własny sumpt
+ Pass Into Silence - Calm Like A Millpond / Kompakt CD
+ David Murray feat. Marcin Oleś and Bartłomiej Brat Oleś - Live in Cracow / Not Two 2003 CD
>> DJ Spooky, Rhythm Science / Sub Rosa CD
+ The Remote Viewer - You're Going To Love Defeatist Attitude / City Centre Offices CD
+ Bente Kahan Home / Tylko Muzyka CD
+ Chudoba Już się rozziedniewa / Festiwal Wyszehradzki CD
+ Paul St. Hilaire - Unspecified /False Tuned CD
+ Spektrum - Enter The... Spektrum / Playhouse CD
+ Mr. Lovelace - Tears For Fears; Sweet Slave - s/t; Water Lilly - Frenzy Flux / Lasergun CD's
+ Raz Mesinai, Resurrections For Goatskin / Tzadik CD
+ Bente Kahan - Farewell Cracow / Theatr Dybbuk/Tylko Muzyka CD
+ Genetic Transmission/ Moan - Collaboration1 / Die Schone Blumen Musik Werk CDR
+ Adam Pierończyk - Amusos / PAO CD
+ DJ Koze - All People Is My Friends / Kompakt CD
+ Hetman -Czarny chleb i czarna kawa /Accord Song CD
+ Putsch 79 - Putsch / Clone CD
+ Makoto Kawabata, Inui 2, VHF CD

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Paul WIRKUS - wywiad