Secret Mommy "Mammal Class", Orthlorng Musork 2004
www.musork.com
www.secretmommy.com

Amerykańska scena laptopowa, której najważniejsi wykonawcy zaczynali od grania klikacjącego techno, szybko zmieniła swój kierunek. Nadał go jej Kid 606, który swymi dekonstrukcjami dźwiękowymi zmieszanymi z ultraszybkimi bitami wydawanymi na płytach przez Tigerbeat 6 w USA czy Mille Plateaux w Europie, szybko został uznany za proroka nowej elektroniki. Dziś najważniejszymi kontynuatorami wyznaczonych przez niego poszukiwań brzmieniowych wydają się być wykonawcy związani z Orthlorng Musork.

Jednym z nich jest były punkowiec, ukrywający się pod pseudonimem Secret Mommy. Jego drugi krążek – "Mammal Class" – wydany w rok po debiutanckim "Babies That Hunt", przynosi finezyjną realizację hasła "wszystko jest instrumentem". W myśl tej zasady artysta dokonuje w trzynastu zamieszczonych na płycie utworów radykalnej dekonstrukcje własnego dźwiękowego otoczenia. Poszczególne kompozycje składają się z przemielonych w laptopie sampli i agresywnych partii rytmicznych wywiedzionych z turpistycznej estetyki drill and bass. Muzyka Secret Mommy to autentyczny dźwiękowy śmietnik: słychać w niej zmasakrowane fragmenty przebojów Britney Spears, Pink, Mary J. Blidge, Madonny, Justyna Timberlake`a, Andrew W.K. i Pearl Jam, przeróżne odgłosy otoczenia (jedzenie jabłka, rżenie konia, miauczenie kota, gdakanie kur, chrząkanie świń, okrzyki kowbojów, głosy bawiących się dzieci) i wycięte kawałki partii akustycznych instrumentów (fortepian, trąbka, flet, wiolonczela, harfa). Wszystko to jest poszatkowane na drobne części i posklejane w kilkuminutowe utwory, w których, niczym w krzywym zwierciadle, przegląda się z rosnącym zdziwieniem, świat współczesnej pop kultury.

Oczywiście najłatwiej byłoby przykleić Secret Mommy etykietkę szydercy i kpiarza. I bez wątpienia byłoby w tym nieco racji. Gdy uważniej przysłuchać się jednak jego produkcjom, staje się jasne, że nie wartościuje on dekonstruowanego materiału dźwiękowego: miauczenie kota okazuje się być bowiem równie dobrym elementem kompozycji jak fragmenty najnowszych przebojów R`n`B. Postmodernizm do kwadratu?

PAWEŁ GZYL


<<< poprzednia recenzja  
 

RECENZJE

>> Secret Mommy - Mammal Class, Orthlorng Musork 2004
+ Man's Bestfriend - New Human Is Illegal, Morr Music 2004
+ Casino Versus Japan/Freescha - Split, Wobblyhead 2004
+ Superpitcher - Here Comes Love / Kompakt CD
+ n.ln - Astronomy For Children / Highpoint Lowlife CD
+ Lali Puna - Faking The Books / Morr Music CD
+ Xela - Tangled Wood / City Centra Offices CD
+ John Tejada - The Toiling Of Idle Hands / Immigrant CD
+ Reni Jusis Trans Misja / Pomaton EMI CD
+ Alter Ego - Transphormer / Klang Elektronik CD
+ John Tejada & Arian Leviste -The Dot & The Line / Moods & Grooves CD
+ Badawi - Clones and False Prophets / ROIR CD
+ Akira Satake Cooler Heads Prevail / Alula Records CD
+ Sportler Of The Year / Dekathlon CD
+ Kylian - Lapi Inzoo / Toytronic CD
+ Pink Freud - Sorry Music Polska / Zen Posse CD
+ Okmel Łemkowski Czardasz - własny sumpt
+ Pass Into Silence - Calm Like A Millpond / Kompakt CD
+ David Murray feat. Marcin Oleś and Bartłomiej Brat Oleś - Live in Cracow / Not Two 2003 CD
+ DJ Spooky, Rhythm Science / Sub Rosa CD
+ The Remote Viewer - You're Going To Love Defeatist Attitude / City Centre Offices CD
+ Bente Kahan Home / Tylko Muzyka CD
+ Chudoba Już się rozziedniewa / Festiwal Wyszehradzki CD
+ Paul St. Hilaire - Unspecified /False Tuned CD
+ Spektrum - Enter The... Spektrum / Playhouse CD
+ Mr. Lovelace - Tears For Fears; Sweet Slave - s/t; Water Lilly - Frenzy Flux / Lasergun CD's
+ Raz Mesinai, Resurrections For Goatskin / Tzadik CD
+ Bente Kahan - Farewell Cracow / Theatr Dybbuk/Tylko Muzyka CD
+ Genetic Transmission/ Moan - Collaboration1 / Die Schone Blumen Musik Werk CDR
+ Adam Pierończyk - Amusos / PAO CD
+ DJ Koze - All People Is My Friends / Kompakt CD
+ Hetman -Czarny chleb i czarna kawa /Accord Song CD
+ Putsch 79 - Putsch / Clone CD
+ Makoto Kawabata, Inui 2, VHF CD

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Paul WIRKUS - wywiad