The Loop Orchestra - "Not Overtly Orchestral", Quecksilber 2004
www.quecksilber-music.de
www.gustaff.terra.pl

Mimo że australijska formacja The Loop Orchestra istnieje już dwadzieścia lat, ma w swym dorobku zaledwie trzy płyty: "Suspens" (1990) i "The Analogue Years" (1999) wydane przez Endless Records oraz "Not Overtly Orchestral" opublikowaną przez sublabel Staubgold – Quecksilber. Najważniejszymi osobami w projekcie są dwaj radiowi inżynierowi dźwięków – John Blades i Richard Fielding. Przez cały czas swojej działalności pozostali oni wierni tworzeniu muzyki poprzez cięcie i klejenie taśmy magnetofonowej.

Tak też dzieje się na najnowszym krążku grupy, który składa się z trzech długich kompozycji i jednej miniatury. Największe wrażenie robią oczywiście główne nagrania. Dziesięciominutowy "Son Of Not Overtly Orchestral" to modulowany zlep białego szumu i fragmentów syntezatorowej melodii wpisany w tradycję postindustrialnych manipulacji spod znaku Nursie With Wound. Zgrzytliwy i toksyczny – poraża swą nienaturalną transowością. Analogowy loop tworzący "Radiophony" jest bardziej rozbudowany – składają się nań rozszarpane strzępy jakiejś melodii, metaliczne stukoty, świdrujący dźwięk syntezatora oraz odmierzające monotonne tempo nagrania dzwony. Kompozycja sięga swymi korzeniami do klasyki psychodelii i błądzi po minionych epokach kontrkultury zahaczając o kraut rock i wczesne preparacje Cabaret Voltaire. I wreszcie finał – szesnastominutowy ciąg posklejanych ze sobą szeptów, szlochnięć, jęków i krzyków, wywodzący swój przerażający klimat z doświadczeń dźwiękowych terrorystów z Throbbing Gristle.

The Loop Orchestra przekonuje, że w dobie cyfrowych szaleństw, zapętlanie analogowych taśm może robić nadal ogromne wrażenie. To znakomity przykład na to, że o efekcie artystycznym nie decyduje wykorzystana do stworzenia dzieła technika, ale wyobraźnia i talent artysty.

PAWEŁ GZYL


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Neurosis & Jarboe - s/t
+ Henry Flynt - Raga Electric. Experimental Music 1963-1971
+ Peter Brotzmann/William Parker/Hamid Drake - Never Too Late But Always Too Early
+ Anton Fier - Dreamspeed/Blindlight 1992-1994
+ Jonas Hellborg - Good People in the Time of Evil
+ Aquavoice - Electronic Music
+ Pascal Schaefer - Dawn
+ Joseph Suchy - Calabi.Yau
+ Warenkorb #5
+ Wechsel Garland & World Standard - The Isle
+ Beltaine - Corpus Callorum
+ Vesna Simić - Jagnje Moje
+ Mess - Nowy Dom
+ TSA - Proceder
+ Sodom - One Night in Bangkok
+ Gen-DOS - Schizo i.d.
+ Mondo Generator - A Drug Problem That Never Existed
+ Origin - Informis Infinitas Inhumanitas
+ Pantha Du Prince - Diamond Daze
+ Oxia - 24 Heures
+ Minimalistic Sweden - Standard Klickmusik
+ Porn Sword Tobacco - Porn Sword Tobacco
+ Klimek - Milk And Honey
+ Advanced Public Listening 01
>> The Loop Orchestra - Not Overtly Orchestral
+ Mastodon - Remission
+ Le Charmante Rouge - Winzer; Ground/Lift - s/t; Song of Suspects - Amocco
+ Tabla Beat Science - Live in San Francisco at Stern Grove
+ Fennesz - Venice
+ Hauschka - Substantial
+ Headset - Space Settings
+ Human Error - Tajemnice ludzkiej dłoni
+ Faust Again - Seizing Our Souls
+ Daedelus - A Gent Agent
+ Daedelus - Meanwhile...
+ Cool, Calm And Collective
+ August Engkilde presents EPO - Electronic Panorama Orchestra
+ Erast - Goodair And Minimissing
+ Arovane - Lilies
+ Bizz Cicuits Play Intifada Offspring - Volume 1: Nishbar Li Ha'Zayin
+ Remote - Bugbear EP
+ Aquavoice - Electronic Music
+ AGF - Language Is The Most

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Nie jestem teoretykiem - rozmowa z Sebastianem Meissnerem