Aquavoice - ""Electronic Music", Requiem 2004
www.requiem.terra.pl
www.aquavoice.prv.pl

Coroczny festiwal muzyki elektronicznej w Gorlicach jest jedną z niewielu imprez w Polsce, podczas których można posłuchać i obejrzeć artystów prezentujących różne odmiany muzyki syntezatorowej. Nic więc dziwnego, że autorski projekt Tadeusza Łuczejko, organizatora przeglądu, ukrywającego się pod szyldem Aquavoice, jest syntezą różnorodnych wpływów, jakie zaznaczyły swą obecność podczas aranżowanych przez niego spotkań. Większość nagrań na "Imieniu ciszy" mieści się w kategorii ciepłego ambientu. Poszczególne kompozycje tworzą jasne smugi syntezatorowych dźwięków, uzupełnione zminimalizowanym cykaniem perkusji oraz przyjaznymi głosami otoczenia. Tak dzieje się w "Labirynth", "Dancing Snowflakes" i "Secret Life Of Birds". To jednak nie wszystko - Łuczejko wprowadza do swej muzyki szereg elementów urozmaicających ambientową formułę. "Wet Tale" to czytelne odwołanie do kanonów szkoły berlińskiej wyznaczonych przez Tangerine Dream, a "Blue" - wyraźne nawiązanie do ilustracyjnych zdolności Vangelisa. "Living In The City" przynosi z kolei dalekie echa przemysłowego industrialu, pozbawionego swej toksycznej drapieżności, a "Glass" - muzyki sakralnej wypranej z metafizycznego kontekstu. "Moth" i "Insomnia" brzmią jak fragmenty większych soundtracków do filmów sci-fi, a wieńczący całość "Hypnosis" - łączy w zgrabny sposób głębokie emocje niesione przez melodię graną na gitarze akustycznej z lodowatym chłodem bijącym od syntezatorowego tła.

"Imię ciszy" jawi się jako erudycyjny przegląd muzycznych fascynacji swego autora. Nie ma jednak w tej muzyce za grosz pretensjonalności - przeciwnie, wszystkie nagrania urzekają swą prostotą i czytelnością. Ich piękno jest świadectwem unikalnej czystości intencji tworzącego je artysty.

PAWEŁ GZYL

P.S. Gwoli ścisłości Aquavoice to duet - za muzykę odpowiada Tadeusz Łuczejko, a za wizualizacje podczas koncertów - Wojciech Wójcik.


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Neurosis & Jarboe - s/t
+ Henry Flynt - Raga Electric. Experimental Music 1963-1971
+ Peter Brotzmann/William Parker/Hamid Drake - Never Too Late But Always Too Early
+ Anton Fier - Dreamspeed/Blindlight 1992-1994
+ Jonas Hellborg - Good People in the Time of Evil
+ Aquavoice - Electronic Music
+ Pascal Schaefer - Dawn
+ Joseph Suchy - Calabi.Yau
+ Warenkorb #5
+ Wechsel Garland & World Standard - The Isle
+ Beltaine - Corpus Callorum
+ Vesna Simić - Jagnje Moje
+ Mess - Nowy Dom
+ TSA - Proceder
+ Sodom - One Night in Bangkok
+ Gen-DOS - Schizo i.d.
+ Mondo Generator - A Drug Problem That Never Existed
+ Origin - Informis Infinitas Inhumanitas
+ Pantha Du Prince - Diamond Daze
+ Oxia - 24 Heures
+ Minimalistic Sweden - Standard Klickmusik
+ Porn Sword Tobacco - Porn Sword Tobacco
+ Klimek - Milk And Honey
+ Advanced Public Listening 01
+ The Loop Orchestra - Not Overtly Orchestral
+ Mastodon - Remission
+ Le Charmante Rouge - Winzer; Ground/Lift - s/t; Song of Suspects - Amocco
+ Tabla Beat Science - Live in San Francisco at Stern Grove
+ Fennesz - Venice
+ Hauschka - Substantial
+ Headset - Space Settings
+ Human Error - Tajemnice ludzkiej dłoni
+ Faust Again - Seizing Our Souls
+ Daedelus - A Gent Agent
+ Daedelus - Meanwhile...
+ Cool, Calm And Collective
+ August Engkilde presents EPO - Electronic Panorama Orchestra
+ Erast - Goodair And Minimissing
+ Arovane - Lilies
+ Bizz Cicuits Play Intifada Offspring - Volume 1: Nishbar Li Ha'Zayin
+ Remote - Bugbear EP
>> Aquavoice - Electronic Music
+ AGF - Language Is The Most

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Nie jestem teoretykiem - rozmowa z Sebastianem Meissnerem