Minimalistic Sweden - "Standard Klickmusik", Mitek 2004
www.mitek-web.net
www.minimalisticsweden.com
www.mutualism.de

Mikael Stavoestrand jest nie tylko cenionym producentem nowoczesnej elektroniki, ale także właścicielem wytwórni Mitek, która stawia sobie za cel promocję młodych szwedzkich artystów. Po przeniesieniu siedziby tłoczni do Berlina, firma postanowiła przypuścić ofensywę na europejską scenę. Jej orężem w tym boju jest supergrupa Minimalistic Sweden, w skład której wchodzą uznani już artyści: Andreas Tilliander, mający na swym koncie znakomite albumy dla Mille Plateaux, Raster Noton czy Audio NL, Stefan Thor, znany pod pseudonimem Folie jako autor jednego z najciekawszych albumów 2002 r. - "Misspass" oraz duet Pfeffenbauer - czyli Anders Martinsson i Anders Nordgren - którzy jak na razie zaznaczyli swą obecność w elektronice udziałem w kompilacji "Process" opublikowanej przez Mitek.

Wbrew tytułowi - "Standard Klickmusik" - nie ma nic wspólnego z powielaniem jakichkolwiek wzorców gatunkowych: przeciwnie, jest to pełna inwencji twórczej i odświeżających pomysłów ponad pięćdziesięciominutowa suita (dziwnie to słowo brzmi w tym kontekście) podzielona na dziesięć połączonych ze sobą elementów.

Krążek rozpoczyna się od wyłaniającego się powoli z wyciszenia monotonnego klikania, które z czasem zostaje pogłębione studyjnymi pogłosami. Potem pojawia się zwarty loop - jakby puszczona od tyłu taśma z nałożonymi nań dubowymi akordami. Momentami niektóre dźwięki zanikają - czasem pojawia się tylko pulsujący szum, a kiedy indziej oddalające się i przybliżające same echa. Co jakiś czas artyści sięgają po chrzęszczące tło - podszywa ono rwane klawisze tworzące tęskną, jamajską melodię lub przeradzający się w rytmiczną wibrację skanalizowany hałas. Kiedy indziej z odmętów studyjnego szumu wyłania się mocny bas i towarzyszący mu zredukowany bit. Podpiera on ograniczoną do krótkich szarpnięć dubową pulsację klawiszy. W finale wszystkie dźwięki kumulują się w jeden strumień, który powoli przybiera na sile, by nagle urwać się zostawiając za sobą zdezorientowanego słuchacza.

Tej płyty powinni posłuchać piewcy śmierci estetyki click - to nieprawda, że jest ona już wyczerpaną formułą. Nadal można w jej ramach eksperymetować, tworząc niebanalną i oryginalną muzykę.

PAWEŁ GZYL


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Neurosis & Jarboe - s/t
+ Henry Flynt - Raga Electric. Experimental Music 1963-1971
+ Peter Brotzmann/William Parker/Hamid Drake - Never Too Late But Always Too Early
+ Anton Fier - Dreamspeed/Blindlight 1992-1994
+ Jonas Hellborg - Good People in the Time of Evil
+ Aquavoice - Electronic Music
+ Pascal Schaefer - Dawn
+ Joseph Suchy - Calabi.Yau
+ Warenkorb #5
+ Wechsel Garland & World Standard - The Isle
+ Beltaine - Corpus Callorum
+ Vesna Simić - Jagnje Moje
+ Mess - Nowy Dom
+ TSA - Proceder
+ Sodom - One Night in Bangkok
+ Gen-DOS - Schizo i.d.
+ Mondo Generator - A Drug Problem That Never Existed
+ Origin - Informis Infinitas Inhumanitas
+ Pantha Du Prince - Diamond Daze
+ Oxia - 24 Heures
>> Minimalistic Sweden - Standard Klickmusik
+ Porn Sword Tobacco - Porn Sword Tobacco
+ Klimek - Milk And Honey
+ Advanced Public Listening 01
+ The Loop Orchestra - Not Overtly Orchestral
+ Mastodon - Remission
+ Le Charmante Rouge - Winzer; Ground/Lift - s/t; Song of Suspects - Amocco
+ Tabla Beat Science - Live in San Francisco at Stern Grove
+ Fennesz - Venice
+ Hauschka - Substantial
+ Headset - Space Settings
+ Human Error - Tajemnice ludzkiej dłoni
+ Faust Again - Seizing Our Souls
+ Daedelus - A Gent Agent
+ Daedelus - Meanwhile...
+ Cool, Calm And Collective
+ August Engkilde presents EPO - Electronic Panorama Orchestra
+ Erast - Goodair And Minimissing
+ Arovane - Lilies
+ Bizz Cicuits Play Intifada Offspring - Volume 1: Nishbar Li Ha'Zayin
+ Remote - Bugbear EP
+ Aquavoice - Electronic Music
+ AGF - Language Is The Most

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Nie jestem teoretykiem - rozmowa z Sebastianem Meissnerem