Bizz Cicuits Play Intifada Offspring - "Volume 1: Nishbar Li Ha'Zayin", Mille Plateaux 2004
www.mille-plateaux.net
www.intifada-offspring.org

Oto podsumowanie kilkuletniego okresu zainteresowania Sebastiana Meissnera kulturą żydowską, Izraelem i sytuacją polityczną na Bliskim Wschodzie. Dzieło monumentalne i multimedialne. Jego pierwszą część stanowią trzy połączone tematycznie elementy: płyta CD, podwójny winyl i DVD.

Na kompaktowym krążku znalazł się godzinny kolaż dźwiękowy, na który składają się fragmenty nagrań samego Meissnera, jego kolaboracji z różnymi izraelskimi artystami oraz autonomicznych utworów tychże wykonawców. Część kompozycji została zarejestrowana na żywo podczas koncertów w takich miejscach, jak Krowoderska 52 w Krakowie (!), Anikibobo w Porto, Fluc w Wiedniu, Kulturhuset w Sztokholmie, OK-Centrum w Linzu, Sonic Square w Brukseli, Vademecum w Vigo oraz podczas festiwalu Transmediale w Berlinie. Messneir odważnie łączy sample o bardzo różnej proweniencji: funkowe bity, jazzowe instrumentacje, dubowe echa, etniczne zaśpiewy, ambientowe pasaże, postrockowe gitary, industrialne hałasy, analogowe szumy, religijne chóry i poetyckie melorecytacje... Kolaż oszałamia swą różnorodnością i rozmachem, wprowadzając słuchacza w gorączkową i podszytą podskórnym niepokojem atmosferę życia w Izraelu. Z opisu dołączonego do kompaktu wynika, że Meissner użył do skompilowania jego muzycznej zawartości aż ponad trzydzieści różnych nagrań!

Winyl przynosi jeszcze więcej muzyki - to składanka nagrań izraelskich artystów eksperymentujących z elektroniką, a nagrywających dla zupełnie u nas nieznanych wytwórni, takich jak Fact Records, Miklataklitim czy Shoshnana. Większość z nich koncentruje się na tworzeniu abstrakcyjnych dźwięków wpisanych w różne estetyki - od click techno przez industrial po noise.

No i wreszcie płyta DVD - zawiera ona kolekcję filmów zrealizowanych przez Meissnera z udziałem zaprzyjaźnionych artystów, poświęconych tematowi konfliktu izraelsko-palestyńskiego. Co ciekawe - problem zostaje przedstawiony subiektywnie: z żydowskiego punktu widzenia. Druga część zestawu ma przynieść spojrzenie z palestyńskiej perspektywy.

Dzieło Meissnera to niezwykle ważna i aktualna wypowiedź. Artysta nie staje po żadnej ze stron konfliktu - próbuje zrozumieć jego przyczynę, pokazuje go bez ogródek jednoznacznie podkreśla, że jedynym jego rozwiązaniem jest zgoda i zawarcie pokoju.

PAWEŁ GZYL


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Neurosis & Jarboe - s/t
+ Henry Flynt - Raga Electric. Experimental Music 1963-1971
+ Peter Brotzmann/William Parker/Hamid Drake - Never Too Late But Always Too Early
+ Anton Fier - Dreamspeed/Blindlight 1992-1994
+ Jonas Hellborg - Good People in the Time of Evil
+ Aquavoice - Electronic Music
+ Pascal Schaefer - Dawn
+ Joseph Suchy - Calabi.Yau
+ Warenkorb #5
+ Wechsel Garland & World Standard - The Isle
+ Beltaine - Corpus Callorum
+ Vesna Simić - Jagnje Moje
+ Mess - Nowy Dom
+ TSA - Proceder
+ Sodom - One Night in Bangkok
+ Gen-DOS - Schizo i.d.
+ Mondo Generator - A Drug Problem That Never Existed
+ Origin - Informis Infinitas Inhumanitas
+ Pantha Du Prince - Diamond Daze
+ Oxia - 24 Heures
+ Minimalistic Sweden - Standard Klickmusik
+ Porn Sword Tobacco - Porn Sword Tobacco
+ Klimek - Milk And Honey
+ Advanced Public Listening 01
+ The Loop Orchestra - Not Overtly Orchestral
+ Mastodon - Remission
+ Le Charmante Rouge - Winzer; Ground/Lift - s/t; Song of Suspects - Amocco
+ Tabla Beat Science - Live in San Francisco at Stern Grove
+ Fennesz - Venice
+ Hauschka - Substantial
+ Headset - Space Settings
+ Human Error - Tajemnice ludzkiej dłoni
+ Faust Again - Seizing Our Souls
+ Daedelus - A Gent Agent
+ Daedelus - Meanwhile...
+ Cool, Calm And Collective
+ August Engkilde presents EPO - Electronic Panorama Orchestra
+ Erast - Goodair And Minimissing
+ Arovane - Lilies
>> Bizz Cicuits Play Intifada Offspring - Volume 1: Nishbar Li Ha'Zayin
+ Remote - Bugbear EP
+ Aquavoice - Electronic Music
+ AGF - Language Is The Most

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Nie jestem teoretykiem - rozmowa z Sebastianem Meissnerem