Henry Flynt, Raga Electric. Experimental Music 1963-1971, 2003 Locust

Henry Flynt jest z całą pewnością jedną z najbardziej enigmatycznych i niepokornych osobowości twórczych drugiej połowy XX wieku. Czyż może bowiem być tuzinkową postacią człowiek, który będąc jednym z fundatorów fluxusu, porzuca go niemal natychmiast, zarzucając Maciunasowi i innym artystycznym odszczepieńcom brak wrażliwości społecznej (dlaczego wśród flux-ludzi nie było Czarnych?), polityczną apatię (poszło, jakżeby inaczej, o wojnę w Wietnamie) czy wreszcie, przede wszystkim(!), niedopuszczalną pretensjonalność, pozerstwo i artystowskie zadęcie, towarzyszące poczynaniom fluxusowców? Henry Flynt jako jeden z pierwszych zauważył też nieunikniony akademizm twórców tzw. "nowej muzyki" (ze szczególną pasją piętnując wykoncypowane i przeintelektualizowane poczynania Johna Cage’a, Mortona Feldmana i Karlheinza Stockhausena), w których dostrzegł prostych kontynuatorów klasycystycznej (tj. sformalizowanej i podporządkowanej prawom matematyki) estetyki muzycznej, będącej wyrazem europejskiego scjentyzmu, lecz ubranej dla niepoznaki w quasi-awangardowy kostium. Odrzucając sformalizowane, matematyczne procedury komponowania, stosowane przez Cage’a i jego następców, sięgnął Flynt po zupełnie inne, jego zdaniem zaniedbywane, źródła - rdzenny, amerykański folklor oraz niezmiennie ożywiającą tradycję muzyki subkontynentu indyjskiego, inspirując m.in. La Monte Younga.

"Raga Electric" to zapis eksperymentów muzycznych Flynta z lat 1963-1971. Kompozycja zatytułowana przewrotnie "Marines Hymn", podobnie jak utwór tytułowy, stanowią najdoskonalsze, spośród znanych mi przykładów, realizacje czegoś, co można określić chyba tylko mianem "intuicyjnej muzyki indyjskiej", w postaci w znacznym stopniu improwizowanych oraz błogosławionych w swej naiwności, pomimo studiów Flynta nad kulturą muzyczną Indii, kompozycji na głos i gitarę. Z kolei cztery części "Central Park Transverse Vocal", ale także i "Raga Electric", prezentują charakterystyczną Flyntowską ekspresję wokalną, która w swej dzikiej, archaicznej i ekstatycznej intensywności wyprzedza o dziesięciolecia najbardziej szalone i ekscentryczne eskapady Yamataki Eye i Mike’a Pattona. "Free Alto" z karkołomną improwizacja na saksofonie każe myśleć o pierwocinach koncepcji Anthony’ego Braxtona zawartych na pamiętnym albumie "For Alto" (z 1969 r.), z tym że Flynt podchodzi do tego instrumentu, jakże by inaczej, w sposób czysto intuicyjny oraz całkowicie wolny od kontekstu improwizacji jazzowej. Recenzowany album to jedyny w swoim rodzaju dokument poczynań muzycznych największego freaka nowojorskiego undergroundu, otwiera uszy i rzuca nowe światło na awangardową tradycję rodem z NYC.

Dariusz Brzostek


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Neurosis & Jarboe - s/t
>> Henry Flynt - Raga Electric. Experimental Music 1963-1971
+ Peter Brotzmann/William Parker/Hamid Drake - Never Too Late But Always Too Early
+ Anton Fier - Dreamspeed/Blindlight 1992-1994
+ Jonas Hellborg - Good People in the Time of Evil
+ Aquavoice - Electronic Music
+ Pascal Schaefer - Dawn
+ Joseph Suchy - Calabi.Yau
+ Warenkorb #5
+ Wechsel Garland & World Standard - The Isle
+ Beltaine - Corpus Callorum
+ Vesna Simić - Jagnje Moje
+ Mess - Nowy Dom
+ TSA - Proceder
+ Sodom - One Night in Bangkok
+ Gen-DOS - Schizo i.d.
+ Mondo Generator - A Drug Problem That Never Existed
+ Origin - Informis Infinitas Inhumanitas
+ Pantha Du Prince - Diamond Daze
+ Oxia - 24 Heures
+ Minimalistic Sweden - Standard Klickmusik
+ Porn Sword Tobacco - Porn Sword Tobacco
+ Klimek - Milk And Honey
+ Advanced Public Listening 01
+ The Loop Orchestra - Not Overtly Orchestral
+ Mastodon - Remission
+ Le Charmante Rouge - Winzer; Ground/Lift - s/t; Song of Suspects - Amocco
+ Tabla Beat Science - Live in San Francisco at Stern Grove
+ Fennesz - Venice
+ Hauschka - Substantial
+ Headset - Space Settings
+ Human Error - Tajemnice ludzkiej dłoni
+ Faust Again - Seizing Our Souls
+ Daedelus - A Gent Agent
+ Daedelus - Meanwhile...
+ Cool, Calm And Collective
+ August Engkilde presents EPO - Electronic Panorama Orchestra
+ Erast - Goodair And Minimissing
+ Arovane - Lilies
+ Bizz Cicuits Play Intifada Offspring - Volume 1: Nishbar Li Ha'Zayin
+ Remote - Bugbear EP
+ Aquavoice - Electronic Music
+ AGF - Language Is The Most

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Nie jestem teoretykiem - rozmowa z Sebastianem Meissnerem