Marshall Watson - "The Time Was Later Than He Expected", Highpoint Lowlife 2004
www.highpointlowlife.com

To nieprawda, że IDM jest skostniałą formułą muzyczną, jak twierdzą "postępowi" krytycy upatrujący zbawienia elektroniki w laptopowym hałasie z Kaliforni. Nowy album Marshalla Watsona z Seattle jest tego dobrym przykładem. Producent, mający na swym koncie współpracę z Peterem Lazonbym oraz działalność w duecie Polar Sequencies z Brianem Geoghaganem, zajmuje się obecnie tworzeniem hiphopu dla lokalnej wytwórni Zero BPM Records. Nic więc dziwnego, że na jego solowym debiucie sporo tłustych bitów - są one bazą dla takich numerów, jak "Square Wheels", "Early On Later Off" i "I Could Tell You Everything". Sporo tu również rytmicznego chrzęszczenia i trzeszczenia zapożyczonego z wczesnych produkcji Autechre - ot, choćby w otwierającym album "The Dangerous Early" czy w późniejszym "Lost At Seven". W te abstrakcyjne połamańce Watson wtapia nostalgiczne pasaże syntezatorów, baśniowe melodie i wypasione basy. Kolejne warstwy utworu nakładają się na siebie tworząc bogato zaaranżowane konstrukcje. To jednak wszystko już było - Watson ożywia co prawda IDM-owe schematy świeżymi pomysłami melodycznymi, ale nowatorstwo jego produkcji polega na czymś innym. Oto w "The Dangerous Empty" czy "A Boy In September" pojawiają się... wokale. Skromne, wyciszone, przepuszczone przez syntezator, staniowią jednak nową wartość w formule uprawianej przez Amerykanina. Dzięki nim muzyka zyskuje nową barwę - bardziej ludzką, ciepłą i przyjazną. Ale to nie wszystko - jeszcze ciekawszą innowacją jest wpisanie syntezatorowej melodyki spod znaku new romantic w IDM-owe połamańce: w "A Boy In September", "Square Wheels" i "Lost At Seven" pojawiają się motywy klawiszowe jakby zaczerpnięte z wczesnych płyt OMD (szczególnie "Architecture And Morality") - jakby zimowe, skrzące się mroźnymi dźwiękami, urokliwe i chwytające za serce. Brawo za pomysł!

Watson przyznaje otwarcie, że najważniejszą inspiracją jest dla niego pogoda. A jak wiadomo w Seattle jest deszczowo i wietrznie: taka też jest muzyka amerykańskiego producenta. Od czasu do czasu zdarza się jednak przebłysk słońca - jakże wtedy robi się przyjemnie...

PAWEŁ GZYL


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ IAHOB - Promo 2003
+ Bee and Flower - What's mine is yours
+ The End - Within Divida
+ Aleph - Senniki Norymberskie
+ S.E.T.I. & si_comm - Probe
+ Scorn - List of Takers
+ Stone Breath - The Long Lost Friend: a Patchwork
+ Unsane - LAMBHOUSE: The Collection: 1992 - 1998
+ Alan Watts & Friends - This Is It!
+ Angus MacLise - Astral Collapse
+ Danny Ben-Israel - Lost Kathmandu Sessions
+ Henry Flynt & the Insurrections - I Don't Wanna
+ Vesna - Posieried Zielienych Dorih
+ Pathology - Demo
+ Van & Borner - Miracles
+ Claud - Cloud
+ Zumba - O'Dia Doe
+ Beltaine - Kawalarze
+ The Dandy Warchols - Thirteen Tales from Urban Bohemia
+ Moonlight - Audio 136
+ Kapela Drewutnia - Hej, Wiśta
+ Two Lone Swordsmen - From The Double Gone Chapel
>> Marshall Watson - The Time Was Later Than He Expected
+ Smash TV - Queen Of Men - Remixes
+ Tomas Anderson - Bas
+ Housemeister - No.Games.No.Fun
+ Kaito - Soul Of Heart
+ Fenin - Sustain
+ Robag Wruhme - Wuzzelbud KK
+ Tamion Twelve Inch - Let's Suffer
+ Doctor Rockit - The Unnecessary History Of Doctor Rockit
+ Salz - The Remixes, Salz 2001
+ Sixtoo - Chewing On Glass And Other Miracles Cures
+ Maciej Staniecki - To co nieokreślone
+ Martini Bros - Love The Machines
+ GD Luxxe - Between Zero And Eternity
+ Dumb Unit - Public Works - Remixed by Jeremy P. Caulfield
+ Errorsmith - Near Disco Dawn
+ Goudron - Raw Voltage
+ Hitek By Meteosound
+ Klake - Małe światy
+ Daedelus - Of Snowdonia
+ Vladislav Delay - Demo(n) Tracks
+ Detroit Grand Pubahs - Galactic Ass Creatures From Uranus
+ Thomas Dolby - Forty - Live: Anniversary Album
+ Casino Vs Japan - Hitori + Kaiso
+ Ayro - Electroniclovefunk
+ !!! - Louden Up Now

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Mick Harris - Tornado z Birmingham
+ Redstar Budapest - profil wytwórni
+ Nie zasypujemy gruszek w popiele - wywiad z zespołem Antigama
+ Futurystyczne retro