Repeat Orchestra - "The Orginal Dimension", A Touch Of Class 2004
www.background-records.de

Stefan Schwander to jeden z najbardziej aktywnych producentów z Kolonii. Dla Italic nagrywa jako Antonelli Electr. i A Rocket In Dub, dla A Touch Of Class - jako Repeat Orchestra, a dla Background - jako Rhythm Maker. Jego muzyka zawsze jest bardzo stylowa i przebojowa: czy to będzie eleganckie electro, koktailowy house czy zminimalizowane techno.

"The Orginal Dimension" to drugi album jednoosobowej Repeat Orchestry dla A Touch Of Class po składankowym "Themes From Repeat". Płyta przynosi nadzwyczaj udaną podróż do źródeł współczesnej elektroniki - Detroit i Nowego Jorku. Schwander z prawdziwą gracją wyciąga z lamusa muzycznej historii archaiczne brzmienia typowe dla tworzonego ponad dekadę temu w obu metropoliach szlachetnych odmian techno i house'u, uzupełniając je nowoczesnymi brzmieniami i pomysłami aranżacyjnymi. Centralnym motywem większości nagrań są oldschoolowe akordy fortepianowe pamiętne chociażby z hymnu drugiego lata miłości - "Strings Of Life" Rhythim Is Rhythim. Znajdujemy je w "The Unforseen", "Balancing", "Neon Beat" i dwóch częściach "Enjoy House Music Part 1 And 2". Wplecione zostają one między dźwięki rodem z zupełnie innej epoki - minimalistyczny bit, zdubowany bas i klikające ozdobniki. Innym leitmotivem produkcji z "The Orginal Dimensions" są soniczne tony klawiszy wywiedzione z najwcześniejszych produkcji Underground Resistance - tutaj zredukowane i wygładzone nie mają już rewolucyjnego charakteru oryginałów, lecz stanowią barwne odniesienie do klasyki gatunku ("Invader", "Biscuits"). I wreszcie trzeci element tworzący szkielet nowych produkcji Schwandera - detroitowe pasaże syntezatorowe budujące nastrój nocnej wędrówki przez Motor City. Spotykamy je w technicznym "Red Dark Shed", bezbitowym "I Know The Darkness" i epickim "Hello (It's Not Over)". A nowojorski house? To przede wszystkim głębokie linie basu i przestrzenne podkłady rytmiczne zapożyczone z kanonicznych dziś produkcji Bobby Kondersa i jego kolegów z Nu Groove. Tworzą one podstawy takich kompozycji, jak "The Unforseen", "Enjoy House Music Part 1 And 2" i "Hello (It's Not Over)".

"The Orginal Dimension" to wielki hołd mistrzom współczesnej elektroniki. Oddany z szacunkiem, ale i z nowatorskim zacięciem. Pokazuje on, że klasyczne pomysły nadal się sprawdzają - szczególnie kiedy wpisze się je w kontekst aktualnie modnych trendów.

PAWEŁ GZYL


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Henry Jacobs - Radio Programme, No. 1
+ Muslimgauze - Jebel Tariq
+ Henry Flynt - Graduation and Other New Country and Blues Music
+ Dörner/Fuhler/Noetinger - Moov Spot
+ Macio Moretti/Paul Wirkus - Na baterie
+ Busso De La Lune - Around Borderline
+ Melchior Productions - The Meaning
+ The Vein - The Fragile Surfaces
+ Ot-Vinta Dryhtyndymba
+ Hajdamaky Bohusław
+ Różni Wykonawcy Russen Soul
+ Różni Wykonawcy The Rough Guide to the Music of China
+ Huong Thanh Mangustao
+ Styrax Records Presents Various Artists
+ Amon Tobin - Solid Steel: Recorded Live
+ Andy Vaz - Live In Tokyo
>> Repeat Orchestra - The Orginal Dimension
+ Rhythm King And Her Friends - I Am Disco
+ Anthony Rother - Popkiller
+ Sex In Dallas - Around The War
+ Leichtmetall - s/t
+ Robert Lippok - Falling Into Komeit
+ B.Fleischmann & Herbert Weixelbaum Presents: Duo 505 - Late
+ Erotic Moments In House Vol. 3
+ Mike Fellow - Limited Storyline Guest
+ Christopher Just - Jeans & Electronic
+ Benny Blanko - 8 Ft. In The Air
+ Rene Breitbarth - With A Little Luck
+ Chica Disco Vol. 2
+ Convergence Club - Brothers In Harmony Vol. 1 / Brothers In Harmony Vol. 2
+ Corker/Conboy - Six For Fire

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Ogień i pasja - wywiad z Mickiem Harrisem
+ W cieniu gotyckiej katedry - profil wytwórni Kompakt