Melchior Productions - "The Meaning", Playhouse 2004
www.ongaku.de
www.neuton.de

Thomas Melchior zaczynał swą przygodę z elektroniką w późnych latach 80. Wspólnie z Peterem Fordem i J. Saul Kanem (Depth Charge) tworzył pierwsze brytyjskie kawałki w stylu acid house. Z czasem skierował swe zainteresowania w stronę bardziej zminimalizowanych i abstrakcyjnych form dźwiękowych. Wraz z Fordem zrealizował kolekcję nagrań dla wytwórni Trelik i Ifach, które pod koniec lat 90. zrewolucjonizowały elektroniczną scenę i wywarły ogromny wpływ na jej dalszy rozwój (szczególnie w Niemczech i USA). Od 2000 r. Melchior prowadzi własną wytwórnię - Aspect Music - oraz nagrywa dla zaprzyjaźnionych tłoczni - Perlon i Playhouse. Nakładem tej ostatniej ukazał się właśnie jego debiutancki album - "The Meaning". Płyta przynosi rozwinięcie koncepcji muzycznych wypracowanych przez producenta na krążkach zrealizowanych dla Trelik i Ifach. Naczelną zasadą rządzącą konstrukcją poszczególnych utworów jest więc minimalizm - widoczny zarówno w warstwie rytmicznej, jak i melodycznej. Bity są monotonne, zredukowane do cichych kliknięć, choć podrasowane mruczącym basem, tworzącym funkowy groove. Czasem słychać w nich dalekie echa chicagowskiego house'u ("Que Pasa"), a kiedy indziej berlińskiej estetyki micro ("The Party") czy kolońskiego clicku ("Got Me", "It's Coming"). W niektórych utworach podkład rytmiczny sprowadzony jest do miarowego stukania ("Zukunft In English", "Everyone's Winner"), a w innych - rozbudowany do oszczędnego breakbeatu ("Que Foi", "Deep Steps"). W warstwie melodycznej dominują fragmentaryczne dźwięki oldschoolowego fortepianu ("Got Me", "... Love Was", "It's Coming") i powtarzalne frazy syntezatorowe ("Que Pasa", "Que Foi", "Searching", "Deep Steps"). Melchior wzbogaca je jednak krótkimi samplami wokalnymi z soulowych lub funkowych klasyków ("The Party", "Searching", "Over The Rise"), które układają się w niebanalne i energetyczne melodie. Dodatkowego smaku dodają poszczególnym utworom statyczne pasaże syntezatorowe, zaczerpnięte z pamiętnych produkcji Trelika i Ifach ("Searching", "Zukunft In English").

Minimalistyczna i abstrakcyjna muzyka Melchiora robi ogromne wrażenie - zaskakują swą świeżością i oryginalnością brzmień, zachwyca odrealnionym klimatem i podszytą podskórnym niepokojem atmosferą. "The Meaning" to jedna z najważniejszych płyt roku.

PAWEŁ GZYL


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Henry Jacobs - Radio Programme, No. 1
+ Muslimgauze - Jebel Tariq
+ Henry Flynt - Graduation and Other New Country and Blues Music
+ Dörner/Fuhler/Noetinger - Moov Spot
+ Macio Moretti/Paul Wirkus - Na baterie
+ Busso De La Lune - Around Borderline
>> Melchior Productions - The Meaning
+ The Vein - The Fragile Surfaces
+ Ot-Vinta Dryhtyndymba
+ Hajdamaky Bohusław
+ Różni Wykonawcy Russen Soul
+ Różni Wykonawcy The Rough Guide to the Music of China
+ Huong Thanh Mangustao
+ Styrax Records Presents Various Artists
+ Amon Tobin - Solid Steel: Recorded Live
+ Andy Vaz - Live In Tokyo
+ Repeat Orchestra - The Orginal Dimension
+ Rhythm King And Her Friends - I Am Disco
+ Anthony Rother - Popkiller
+ Sex In Dallas - Around The War
+ Leichtmetall - s/t
+ Robert Lippok - Falling Into Komeit
+ B.Fleischmann & Herbert Weixelbaum Presents: Duo 505 - Late
+ Erotic Moments In House Vol. 3
+ Mike Fellow - Limited Storyline Guest
+ Christopher Just - Jeans & Electronic
+ Benny Blanko - 8 Ft. In The Air
+ Rene Breitbarth - With A Little Luck
+ Chica Disco Vol. 2
+ Convergence Club - Brothers In Harmony Vol. 1 / Brothers In Harmony Vol. 2
+ Corker/Conboy - Six For Fire

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Ogień i pasja - wywiad z Mickiem Harrisem
+ W cieniu gotyckiej katedry - profil wytwórni Kompakt