Macio Moretti/Paul Wirkus - "Na baterie", Kilogram Records

Pomimo pewnego - z braku lepszego terminu użyję formuły - "równouprawnienia wszystkich instrumentów", solowe płyty perkusistów pojawiają się niezbyt często. Jeszcze rzadziej mamy okazję wysłuchać nagrania stworzonego przez duet muzyków posługujących się wyłącznie standardowymi zestawami perkusyjnymi, ale wydaje się, że polecenie "na baterie" tylko ze względu na niezwykłość tego przedsięwzięcia byłoby niesprawiedliwe. Krzywdzące nie tyle Morettiego i Wirkusa, ale samą muzykę, moim zdaniem, udaną i wartą co najmniej wielokrotnego wysłuchania. Najlepiej podejść do tej płyty bez wcześniejszych oczekiwań, bez zwracania uwagi na instrumenty, na dotychczasowe dokonania obu artystów, bez czytania zapowiedzi wydawcy, reklam sprzedawców, ba nawet bez czytania opinii recenzenta (tych, którzy mnie posłuchają w tym miejscu żegnam, a dla pozostałych mam jeszcze kilka informacji), bowiem dopiero wtedy będzie można ją w pełni docenić.

"na baterie" zawiera sześć nagrań zarejestrowanych podczas koncertu z cyklu djazzpora, który miał miejsce 27 października 2002 w galerii off w Warszawie. Było to pierwsze spotkanie tych muzyków w takiej konfiguracji, zaś muzyka jest rezultatem spontanicznej improwizacji. Być może jest ona nieco ograniczona użytym instrumentarium, ale na pewno nie możliwościami Morettiego i Wirkusa. Zresztą tego można było się spodziewać, wszak dotychczas wielokrotnie prezentowali się oni jako utalentowani, kreatywni artyści nieulegający stylistycznym ograniczeniom. Zdaje się, że zaczynali od rocka (odpowiednio w Starych Singers oraz Karcerze i Spokoju), by następnie, zarówno solo, jak również i w większych składach, bez kompleksów penetrować rozmaite obszary (jak chociażby pseudo-country, fuzja jazzu i hiphopu, elektronika, jazz - a może yass? - w przypadku Morettiego oraz post-rock, elektronika i improwizacja w przypadku Wirkusa), co ważne, wielokrotnie ze znakomitym skutkiem.

Sądzę, że podobnie jest i w tym przypadku. Już od samego początku słychać, że nie mamy do czynienia ze zwykłym bębnieniem, ze ściganiem się, kto szybciej i mocniej odegra swoje, popisując się techniką i siłą, lecz ze wspólnym, mozolnym, uważnym i pozbawionym chęci zaakcentowania swojej roli tworzeniem muzyki. Moretti oraz Wirkus nie ograniczyli perkusji do roli instrumentu rytmicznego, starając się dzięki wykorzystaniu nietypowych technik artykulacji poszerzyć paletę barw tego instrumentu. Nie są to może próby aż tak radykalne jak te, z którymi mamy do czynienia w przypadku niektórych improwizatorów, ale niewątpliwe urozmaicają one brzmienie i fakturę nagrań. Należy jednak podkreślić, że poszukiwania sonorystyczne nie służą urozmaiceniu, lecz przede wszystkim budowaniu poszczególnych utworów. Pomimo faktu, że stanowią one owoc improwizacji, to można je traktować jako pewne zamknięte konstrukcje. Nie zamknięte przez muzyków, ci bowiem dość swobodnie korzystali z wolności jaką niesie improwizacja, lecz wydają się zamknięte (lub przynajmniej prawie kompletne) po wybrzmieniu ostatniego dźwięku.

Zapewne ta płyta nie jest tworem doskonałym, niektórym słuchaczom czegoś może w tych nagraniach brakować, z kolei innych elementów może być zbyt dużo, ale na pewno jest udana i warto jej wielokrotnie (i to w skupieniu) wysłuchać, ponieważ "na baterie" raczej nie uwiedzie słuchacza od razu. Brak tu wyraźnych melodii czy efekciarskich zagrywek, sama muzyka jest dość cicha i nieco niedookreślona przechodząc swobodnie od sonorystyki do lekko drgającego, czy też może pulsującego rytmu. Jednak moim zdaniem, nie jest to wada, lecz zaleta tej - cóż, jednak to napiszę - niecodziennej płyty.

Na podkreślenie zasługują również bardzo dobra realizacja dźwięku (za którą odpowiadają Piotr Czerny – nagranie oraz Joseph Suchy – mastering) oraz, jak to zwykle w przypadku Kilogram Records bywa, znakomita okładka (tym razem projekt Morettiego).

TK


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Henry Jacobs - Radio Programme, No. 1
+ Muslimgauze - Jebel Tariq
+ Henry Flynt - Graduation and Other New Country and Blues Music
+ Dörner/Fuhler/Noetinger - Moov Spot
>> Macio Moretti/Paul Wirkus - Na baterie
+ Busso De La Lune - Around Borderline
+ Melchior Productions - The Meaning
+ The Vein - The Fragile Surfaces
+ Ot-Vinta Dryhtyndymba
+ Hajdamaky Bohusław
+ Różni Wykonawcy Russen Soul
+ Różni Wykonawcy The Rough Guide to the Music of China
+ Huong Thanh Mangustao
+ Styrax Records Presents Various Artists
+ Amon Tobin - Solid Steel: Recorded Live
+ Andy Vaz - Live In Tokyo
+ Repeat Orchestra - The Orginal Dimension
+ Rhythm King And Her Friends - I Am Disco
+ Anthony Rother - Popkiller
+ Sex In Dallas - Around The War
+ Leichtmetall - s/t
+ Robert Lippok - Falling Into Komeit
+ B.Fleischmann & Herbert Weixelbaum Presents: Duo 505 - Late
+ Erotic Moments In House Vol. 3
+ Mike Fellow - Limited Storyline Guest
+ Christopher Just - Jeans & Electronic
+ Benny Blanko - 8 Ft. In The Air
+ Rene Breitbarth - With A Little Luck
+ Chica Disco Vol. 2
+ Convergence Club - Brothers In Harmony Vol. 1 / Brothers In Harmony Vol. 2
+ Corker/Conboy - Six For Fire

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Ogień i pasja - wywiad z Mickiem Harrisem
+ W cieniu gotyckiej katedry - profil wytwórni Kompakt