B.Fleischmann & Herbert Weixelbaum Presents: Duo 505 - "Late", Morr Music 2004
www.morrmusic.com
www.bfleischmann.com
www.members.chello.at/herbert_weixelbaum

Do spotkania dwóch austriackich muzyków - B.Fleischmanna i Herberta Weixelbauma - doprowadził Wolfgang Kopper - animator alternatywnej sceny z wiedeńskiej dzielnicy Gurtel. Organizując kolejną edycję festiwalu promującego niezależną kulturę, wpadł na pomysł, aby zaprosić na wspólny występ obu artystów. Był to o tyle oczywiste, że słynęli oni z zamiłowania do dźwięków generowanych z syntezatora Roland MC 505 - zwanego popularnie Groovebox. Ponieważ koncert wypadł nadzwyczaj ciekawie, obaj muzycy postanowili kontynuować współpracę w studiu. Efektem ich sesji jest album firmowany szyldem Duo 505 - "Late".

Krążek składa się z czterech utworów Fleischmanna i trzech Weixelbauma. Płytę rozpoczyna dzieło pierwszego z nich: "Tsip Tsap". Z mechanicznego łomotu tworzonego przez automat perkusyjny i bas wyłania się leniwie płynący strumień syntezatorowej melodii o melancholijnej barwie. Po kilku minutach znów wszystko tonie w cyfrowym zgiełku... "Facing It" to remiks nagrania Margaret Kammerer pochodzącego z jej płyty "To Be Animal Of Real Flesh", wydanej przez wytwórnię Fleischmanna - Charizma. Na industrialno-hiphopowym podkładzie pojawiają się oniryczne akordy fortepianowe poprzeplatane zdeformowanymi tonami klawiszy. "Toru Okada" ma bardziej transowy charakter: organowa melodia, zapętlona w powtarzający się loop, kojarzy się przede wszystkim z dokonaniami gigantów kraut rocka. I wreszcie "Disko + Belt": prosty bit z puszki opleciony zdeformowaną partią klawiszy i pomrukującym basem.

Heixelbaum wykorzystuje Groovebox przede wszystkim do tworzenia połamanych rytmów. W "LSDJ 08" są one podstawą do naiwnych melodii wygrywanych na przesterowanej gitarze i wpisanych w lekko noworomantyczne (w stylu wczesnego Eurythmics) tło, w "Wenig" - do modulowanych partii syntezatora, a w "Nochwas" - do wolno płynących tonów o organowym brzmieniu.

Kompozycje obu muzyków nawiązują wyraźnie do twórczości ostatnich herosów brytyjskiej nowej fali - My Bloody Valentine i Slowdive. "Late" ma ten sam oderalniony klimat, roi się na nim od dźwięków przypominających charakterystyczne dla obu zespołów zawodzenie elektrycznych gitar, a całość zanurzona jest w neopsychodelicznym sosie. Znakomity podkład do wspominania końcówki lat 80.

PAWEŁ GZYL


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Henry Jacobs - Radio Programme, No. 1
+ Muslimgauze - Jebel Tariq
+ Henry Flynt - Graduation and Other New Country and Blues Music
+ Dörner/Fuhler/Noetinger - Moov Spot
+ Macio Moretti/Paul Wirkus - Na baterie
+ Busso De La Lune - Around Borderline
+ Melchior Productions - The Meaning
+ The Vein - The Fragile Surfaces
+ Ot-Vinta Dryhtyndymba
+ Hajdamaky Bohusław
+ Różni Wykonawcy Russen Soul
+ Różni Wykonawcy The Rough Guide to the Music of China
+ Huong Thanh Mangustao
+ Styrax Records Presents Various Artists
+ Amon Tobin - Solid Steel: Recorded Live
+ Andy Vaz - Live In Tokyo
+ Repeat Orchestra - The Orginal Dimension
+ Rhythm King And Her Friends - I Am Disco
+ Anthony Rother - Popkiller
+ Sex In Dallas - Around The War
+ Leichtmetall - s/t
+ Robert Lippok - Falling Into Komeit
>> B.Fleischmann & Herbert Weixelbaum Presents: Duo 505 - Late
+ Erotic Moments In House Vol. 3
+ Mike Fellow - Limited Storyline Guest
+ Christopher Just - Jeans & Electronic
+ Benny Blanko - 8 Ft. In The Air
+ Rene Breitbarth - With A Little Luck
+ Chica Disco Vol. 2
+ Convergence Club - Brothers In Harmony Vol. 1 / Brothers In Harmony Vol. 2
+ Corker/Conboy - Six For Fire

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Ogień i pasja - wywiad z Mickiem Harrisem
+ W cieniu gotyckiej katedry - profil wytwórni Kompakt