The Customers - "Furious", Elektro Music Department 2004
www.elektro.fm
www.thecustomers.de
www.kotai.de
www.danielpflumm.com

Wreszcie jest - nowy materiał Klausa Kotai, znanego ze współpracy z Mo Loschelder w ramach kolektywu Elektro Music Department. Tym razem jednak jego partnerem jest Daniel Pflumm, odpowiedzialny przede wszystkim za oprawę plastyczną wydawnictw i koncertów całej trójki - okładki, loga i wizualizacje. Kotai już dwokrotnie łączył swe siły z utalentowanym plastykiem: najpierw jako In Hope For The Best wydali płytę "CNN", a potem już jako The Customers - "Freecustomers.com". Za każdym razem ich muzyka była ilustracją do wystaw Pflumma - w galerii Green Naftaly w Nowym Jorku i Kunstverein we Frankfurcie. Nie inaczej jest i tym razem: "Furious" to soundtrack do pokazu, który miał miejsce w Palais De Tokyo w Paryżu. Muzyka na płycie odwołuje się do klasycznych już dziś dokonań EMD z końca lat 90. To radykalny minimalizm, czerpiący natchnienie zarówno z techno, jak i z klasyki industrialnego elektro spod znaku Suicide czy Cabaret Voltaire. Kotai i Pflumm tworzą swe numery poprzez redukowanie ich poszczególnych elementów do postaci modulowanych loopów i archetypowego podkładu rytmicznego. Tak dzieje się już w otwierającym album "Customers Theme". Kolejne utwory - "Blaskapell" i "Constantband" wzbogacone są dodtakowymi elementami: cichym tłem i fortepianowym pasażem. "Storm" odwołuje się do estetyki techno w sposób bardziej czytelny: soniczne akordy tworzą tu melodię, przez którą przepleciony zostaje wijący się acidowy loop. "Furious" ma jeszcze bardziej gęste brzmienie - składają się nań kolejne warstwy żrących dźwięków o metalicznym brzmieniu, nad którymi góruje charakterystyczny głos Kotai, przypominający mroczne wokalizy Petera Murphy z Bauhaus. W "Dub Pub" szorstkie akordy syntezatora łączą się z kraftwerkowym cykaniem na tle monotonnie wybijającej rytm perkusyjnej stopy. Płytę wieńczą dwa numery bez tytułów, z których pierwszy wyróżnia się detroitowym brzmieniem, tworzonym przez dwie powtarzające się klawiszowe frazy, a drugi - wywiedzionym z dyskotekowej klasyki powoli rozwijającym się loopem.

"Furious" przekonuje, że Kotai i Pflumm, nie oglądając się na innych, kontynuują penetrację estetyki minimal techno. Jak do tej pory nikt nie potrafił uzyskać takiego brzmienia jak oni. The Customers są klasą sami dla siebie.

PAWEŁ GZYL


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Kapital Band 1 - 2CD
+ trio x 3 - New Jazz Meeting: Baden-Baden 2002
+ Jason Kahn - Miramar
+ Keith Rowe/Christian Fennesz - Live AA The Lu
+ Emergency! - Loveman Prays For Psychical Sing
+ Muslimgauze - Azzazin
+ Keiji Haino - Black Blues [version acoustique]
+ Gamelan Son of Lion - The Complete Gamelan in the New World
+ Tied and Tickled Trio - Observing System
+ Basic Channel - Tak To Jest Z Pewnością Basic Channel
+ Orkiestra św. Mikołaja - Jeden koncert
+ Brak, Kontrola W., Moskwa, The Corpse - Poroniona Generacja
+ Nomeansno - The People's Choice
+ Mira Calix - Skimskitta
+ Ken Vandermark's Sound In Action Trio - Design In Time / Paal Nilssen-Love and Ken Vandermark - Dual Pleasure
+ Squarepusher - Ultravisitor
+ Larvae - Fashion Victim
+ V/A Bucolique VOL01
+ Trio Resistances (Tocanne, Martin, Keller) - Global Songs
+ FLÖSSIN - Lead Singer
+ Secret Mommy - Hawaii 5.0
+ MULTIPLEX - With Hands + Feet
+ Le Charmant Rouge - Post No Bill
+ Jimi Tenor - Beyond The Stars, Kitty Yo
+ Sláinte! - Space Edition
+ Signal to Noise Ratio - demo II
+ Shire - Shire
+ Różni Wykonawcy - Rock Atak Round 1
+ Obscure - Antichristian Crusade
+ My Friends And I
+ Sweet Slave - Rotten
+ Remote Spaces - Silos
+ Sneak-Thief Vs. Polygamy Boys - Live In Berlin
+ Monosound - We
+ Beneath The Surface
+ Neo.Pop 04
+ Savas Pascalidis - Evolution
+ Pigeon Funk
+ Kompakt 100
+ Ellen Allien - My Parade
>> The Customers - Furious
+ J.Frede Vs. Scanner - Diary
+ The Go Find - Miami
+ Kiki - Run With Me

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Elektronika z innej bajki - Morr Music