"Kompakt 100", Kompakt 2004
www.kompakt-net.de

Koloński Kompakt uczcił wydanie setnej płyty w swoim katalogu nadzwyczaj wypasionym albumem. Na dwóch krążkach znalazło się 21 nagrań opublikowanych przez wytwórnię i wybranych przez artystów z nią związanych. Są tu więc zarówno rarytasy z winyli, jak i bardziej znane nagrania z albumów.

Obie płyty prezentują Kompakt jako wytwórnię, która szybko dorobiła się własnego stylu i konsekwentnie go penetruje. Już na pierwszym dysku zaznaczają się trzy nurty charakteryzujące zainteresowania wykonawców skupionych wokół tłoczni. Pierwszy to wymyślony przez szefów kolońskiej firmy melodyjny pop ambient. W jego ramach mieszczą się kompozycje Ulfa Lohmanna ("Because Before"), Kaito ("Respect To The Distance") i Closer Music ("One Two Three No Gravity"). Ich centralnym motywem jest strumień modulowanych dźwięków, który zostaje otoczony barwnymi ozdobnikami (szumy, stuki, trzaski, głosy, instrumenty akustyczne) i podszyty głęboko pulsującym bitem. Drugi nurt to lajtowy pop wpisany w formułę muzyki klubowej. Reprezentują go dwa nagrania: przezabawne "Weiche Zaume" Justusa Kohncke i dandysowskie "Tomorrow" Superpitchera. No i wreszcie trzeci nurt - najwidoczniejszy w winylowych wydawnictwach wytwórni: motoryczne techno podlane house'owym sosem i podszyte ambientową elektroniką. To Ulf Lochmann ze swoim "Because", Reinhard Voigt z "Zu Dicht Dran" i "Robson Ponte", M.Mayer z "17&4" i Thomas Fehlmann z "Radeln". Na drugim krążku otrzymujemy zestaw nagrań dokumentujących rozwinięcie wszystkich trzech zaznaczonych wcześniej nurtów. Wspomniany pop ambient zostaje uzupełniony elementami estetyki click (Dettinger "Intershop") i glitch ("Markus Guentner "In Moll"), wokalny house zamienia się w bombastyczne disco boogie ("Hot Love" z repertuaru T. Rex w wykonaniu Freilanda), a marszowe techno łapie głęboki oddech berlińskiego dubu (M.Mayer "Pensum", Lawrence "Teaser") lub nabiera szorstkości oldschoolowego rave'u (Schaben & Voss "The World Is Crazy" i "Dicht Dran", Closer Music "Megamix") czy niemal harthouse'owego trance'u (Leonardo Fresco "Cara Uno").

"Kompakt 100" przekonuje, że kolońska wytwórnia wyrosła dziś na najważniejszą tłocznię niemieckiej sceny elektronicznej. To zasługa konsekwencji i talentu prowadzących ją osób i nagrywających dla nich artystów. Duże brawa!

PAWEŁ GZYL


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Kapital Band 1 - 2CD
+ trio x 3 - New Jazz Meeting: Baden-Baden 2002
+ Jason Kahn - Miramar
+ Keith Rowe/Christian Fennesz - Live AA The Lu
+ Emergency! - Loveman Prays For Psychical Sing
+ Muslimgauze - Azzazin
+ Keiji Haino - Black Blues [version acoustique]
+ Gamelan Son of Lion - The Complete Gamelan in the New World
+ Tied and Tickled Trio - Observing System
+ Basic Channel - Tak To Jest Z Pewnością Basic Channel
+ Orkiestra św. Mikołaja - Jeden koncert
+ Brak, Kontrola W., Moskwa, The Corpse - Poroniona Generacja
+ Nomeansno - The People's Choice
+ Mira Calix - Skimskitta
+ Ken Vandermark's Sound In Action Trio - Design In Time / Paal Nilssen-Love and Ken Vandermark - Dual Pleasure
+ Squarepusher - Ultravisitor
+ Larvae - Fashion Victim
+ V/A Bucolique VOL01
+ Trio Resistances (Tocanne, Martin, Keller) - Global Songs
+ FLÖSSIN - Lead Singer
+ Secret Mommy - Hawaii 5.0
+ MULTIPLEX - With Hands + Feet
+ Le Charmant Rouge - Post No Bill
+ Jimi Tenor - Beyond The Stars, Kitty Yo
+ Sláinte! - Space Edition
+ Signal to Noise Ratio - demo II
+ Shire - Shire
+ Różni Wykonawcy - Rock Atak Round 1
+ Obscure - Antichristian Crusade
+ My Friends And I
+ Sweet Slave - Rotten
+ Remote Spaces - Silos
+ Sneak-Thief Vs. Polygamy Boys - Live In Berlin
+ Monosound - We
+ Beneath The Surface
+ Neo.Pop 04
+ Savas Pascalidis - Evolution
+ Pigeon Funk
>> Kompakt 100
+ Ellen Allien - My Parade
+ The Customers - Furious
+ J.Frede Vs. Scanner - Diary
+ The Go Find - Miami
+ Kiki - Run With Me

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Elektronika z innej bajki - Morr Music