Juan Atkins - "Berlin Sessions", Tresor 2005
www.tresorberlin.com
www.neuton.de

To już druga w ostatnich miesiącach płyta, którą berliński Tresor przywraca fanom elektroniki dawno nie słyszanego klasyka muzyki techno. Juan Atkins to człowiek-legenda. Już w latach 80., jako jeden z pierwszych, tworzył futurystyczne utwory, które dały podwaliny pod całą nowoczesną muzykę taneczną. Nagrywając pod szyldami Cybotron, Model 500 i Infiniti, stał się obok Derricka Maya i Kevina Saundersona jednym z trójki producentów, odpowiedzialnych za wykreowanie techno. Atkins był zawsze najbardziej płodnym spośród detroitowych innowatorów. Od początku lat 90. związany z niemieckim podziemiem, często realizował swe muzyczne projekty dla Tresora. I tak jest również tym razem.

Jego najnowszy album składa się z pięciu długich nagrań, utrwalonych w berlińskim 5th Floor Studio przy producenckim wsparciu jednego z uczniów mistrza – Pacou. "Session One" to 11-minutowy utwór utrzymany w szybkim tempie, w którym suchy podkład rytmiczny wraz z ćwierkającymi pasażami syntezatorów tworzą transowy groove. W "Session Two" słychać już wyraźniej charakterystyczne cechy stylu Atkinsa: podrasowany na house`ową modłę i szeleszczący perkusyjnymi talerzami bit, lekko pląsający motyw klawiszowy oraz metaliczne smagnięcia elektronicznych dźwięków o ciepłej barwie. Takie brzmienia mogliśmy wcześniej znaleźć na płytach detroitowego producenta firmowanych nazwą Infiniti. "Session Three" to krok w kierunku bardziej rozbudowanych konstrukcji – na motorycznym rytmie łączą się ze sobą melodyjnie kumkające syntezatory, nieco acidowy loop i pejzażowe wstawki klawiszowe. To kolejne 11 minut w technicznym raju. W "Session Four" Atkins znów sięga po house`owy groove. A do tego minimalistyczne akordy w tle, przeplatające się z bulgoczącymi dźwiękami z pierwszego planu. "Session Five" to najbardziej monumentalna kompozycja na albumie – opus magnum detroitowego techno u początków XXI wieku. Lekko tribalowy bit wzmocniony mocno przesterowanym basem tworzy rusztowanie, na którym trzymają się pozostałe elementy konstrukcji utworu: ciepłe tony klawiszy o nocnej barwie i kocim wdzięku, przelewające się raz za razem pomiędzy energetycznie pracującą stopą i przyjemnie szumiącymi talerzami. Album kończy krótki wtręt Pacou – 4-minutowy remiks "Session One", ograniczający się do zaloopowania głównego motywu bębnów i basu z pierwszego kawałka.

Takie powroty sprawiają ogromną radość. Detroitowe techno to najszlachetniejsza odmiana nowoczesnej elektroniki, do której można sięgać niczym do źródła niewyczerpanej energii.

PAWEŁ GZYL


  następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ El_vis - Połowy w morzu szumów
+ Peter Brötzmann, 14 Love Poems... Plus 10 More
+ Peter Brötzmann Clarinet Project - Berlin Djungle
+ Peter Kowald - Duos 2: Europa America Japan
+ Wibutee - Playmachine
+ Arve Henriksen - Chiaroscuro
+ Arve Henriksen - Chiaroscuro
+ ich troLe - ich troLe
+ Chris Caffery - Faces
+ Lilith - Tres Diamenciones De La Muerte; Carrion - L.A.F.F.C.
+ Fear Factory - Archetype
+ Negative Creeps - Mutual Annihilation
+ Haterush - Mark Of The Warrior
+ Esqarial & Kupczyk - Klassika
+ CETI - Shadow Of The Angel
+ Stillborn - Satanas el Grande
+ Mikołaj Trzaska - Danziger Strassenmusik; Trzaska/Friis/Uuskyla - Unforgiven North
+ Return Of The New Thing - Crescendo
+ Eivind Aarset - Connected
+ AALY Trio + Ken Vandermark - Hidden in the Stomach; School Days - In Our Times
+ Jeb Bishop Trio/Quartet - Afternoons; Thread Quintet - Long Lines; Kevin Davis/ Dave Remis - Duets
+ Savas Pascalidis - Disko Vietnam
+ Masha Qrella - Unsolved Remained
+ Mount Sims - Wild Light
+ My Robot Friend - Hot Action!
+ Antiguo Automata Mexicano - Microhate
+ Justus Koehncke - Doppelleben
+ Ben Gibbard And Andrew Kenny - Home
+ Fengari And Brotherhood - Tell Me
+ Abe Duque - So Underground, It Hurts
+ Miles Tillman/Loes/Low Profile Society - 3D Concepts
+ Camping
+ Joey Beltram - The Rising Sun
>> Juan Atkins - Berlin Sessions

- - - - - - - - -

+ OE GIARDULLO / SANGEETA MICHAEL BERARDI - Art Spirit
+ VARIOUS ARTISTS - Tempo Technik Teamwork; VARIOUS ARTISTS - Intransitive Twenty-Three
+ [#/TAU] BORIS D HEGENBART - SMIP (Somethingmovinginsideplasticbox)
+ GUY KLUCEVSEK - The Well-Tampered Accordion
+ IRENE SCHWEIZER / OMRI ZIEGELE - Where's Africa
+ KOCH-SCHUTZ-STUDER - Life Tied
+ THE NECKS - Mosquito / See Through
+ VARIOUS ARTISTS - Great "Live" Jazz
+ eRikm & FENNESZ - Complementary Contrasts: Donaueschingen
+ ELLERY ESKELIN - Ten
+ CECIL TAYLOR UNIT - One Too Many Salty Swift And Not Goodbye
+ PER HENRIK WALLIN TRIO - The Stockholm Tapes; PER HENRIK WALLIN / JOHNNY DYANI / ERIK DAHLBACK - Burning in Stockholm
+ EARL HOWARD - Strong Force
+ SONIC LIBERATION FRONT - Ashe A Go-Go
+ HENRY GRIMES TRIO - Live at The Kerava Jazz Festival
+ DAVE BURRELL FULL BLOWN TRIO - Expansion
+ ERIK FRIEDLANDER - Quake
+ ARMEN DONELIAN - Quartet Language
+ SCOT RAY QUINTET - Active Vapor Recovery
+ CHRISTOF KURZMANN - The Air Between
+ Poire_z + Phil Minton - ________q
+ FOURinONE - #40 Vienna & # 41 Bernbeuren

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Music Is My Religion - John Tejada
+ Mistyka i technologia - wywiad z zespołem Robotobibok
+ Five Men Singing / Voices Quintet - foto z koncertu