Mount Sims - "Wild Light", Gigolo 2005
www.gigolo-records.de

Od czasu wydania albumu "Ultra Sex", Mount Sims jest ulubionym wykonawcą DJ Hella z jego własnej wytwórni. Nic dziwnego - debiutancki krążek amerykańskiego producenta z Milwaukee (obecnie z Los Angeles) aż tryskał zwierzęcą energią i perwersyjną przebojowością. Najnowszy album Simsa nie zawodzi pokładanych w nim nadziei.

Utwory z "Wild Light" są bardziej różnorodne i ciekawiej zaaranżowane niż te, które wypełniały "Ultra Sex". Właściwie każda kompozycja jest osobną układanką, na którą składa się kilka odrębnych elementów. Przykłady? Proszę bardzo. "No Yellow Lines" to hiciarski electro pop z nowofalową melodyką, podawaną przez oldskulowo brzmiący syntezator i emocjonalny wokal, osadzoną na klasycznie podłamanym bicie. W "Wild Light" rwany loop spotyka się z niewinnie pląsającym motywem fortepianowym. "Ashes" łączy monumentalne i mroczne dźwięki syntezatora z garażowym solem na gitarze i damsko-męskim duetem Simsa z Gemmy Massot. W "The Red Line" i "Morning Birds Scream" wczesno-hiphopowe bity stanowią podkład rytmiczny do gotycko zawodzących klawiszy i zimnofalowego basu. "Does She Dance?" to perwersyjny walczyk o przesterowanym brzmieniu i płaczliwie rozedrganej melodyce. W "Headless" punkowa nawalanka, podkreślona arogancką wokalizą, zostaje ugrzeczniona noworomantycznymi pasażami klawiszy. "Lights On" opiera się na wybijanym na żywej perkusji bicie na 4/4, stanowiącym podstawę dla nowofalowego basu i chwytającej za serce sentymentalnej melodii. W "Ergent No Ergent", wywiedzione z lat 60. gitarowe pochody, opierają się na mechanicznym podkładzie rytmicznym. Wystarczy? Co ciekawe - to zagęszczenie brzmień wcale nie odbiera przebojowości poszczególnym utworom, a wręcz przeciwnie - podkreśla ją i uszlachetnia.

Sims sięga do skarbnicy pomysłów muzycznych z lat 80 z podziwu godnym bezwstydem. W "No Yellow Lines" słychać echa twórczości Johna Foxxa, w "Resteless" i "Headless" - The Human League, w "Ashes" - Tubeway Army, w "Does She Dance?" - The Stranglers, w "Ergent No Ergent" - The Wall Of Voodoo, a w "9 Voltz" - Ultravox. Odgadywanie tych zapożyczeń to wspaniała zabawa dla słuchacza pamiętającego oryginalne nagrania sprzed dwóch dekad. Bo Sims wcale nie udaje, że odkrywa Amerykę - wykorzystuje pomysły innych, ale w sposób twórczy, nadając im własne piętno.

Tym razem jego nagrania nie są tak zadziorne, jak poprzednio. Więcej w nich melancholii i romantyzmu - szczególnie w warstwach wokalnych. Do nagrania płyty zainspirowały bowiem amerykańskiego producenta samochodowe wędrówki po zaspanej metropolii - między 5 a 8 rano - kiedy to wszystko, zdaniem artysty, prześwietlone jest niesamowitym, "dzikim światłem".

PAWEŁ GZYL


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ El_vis - Połowy w morzu szumów
+ Peter Brötzmann, 14 Love Poems... Plus 10 More
+ Peter Brötzmann Clarinet Project - Berlin Djungle
+ Peter Kowald - Duos 2: Europa America Japan
+ Wibutee - Playmachine
+ Arve Henriksen - Chiaroscuro
+ Arve Henriksen - Chiaroscuro
+ ich troLe - ich troLe
+ Chris Caffery - Faces
+ Lilith - Tres Diamenciones De La Muerte; Carrion - L.A.F.F.C.
+ Fear Factory - Archetype
+ Negative Creeps - Mutual Annihilation
+ Haterush - Mark Of The Warrior
+ Esqarial & Kupczyk - Klassika
+ CETI - Shadow Of The Angel
+ Stillborn - Satanas el Grande
+ Mikołaj Trzaska - Danziger Strassenmusik; Trzaska/Friis/Uuskyla - Unforgiven North
+ Return Of The New Thing - Crescendo
+ Eivind Aarset - Connected
+ AALY Trio + Ken Vandermark - Hidden in the Stomach; School Days - In Our Times
+ Jeb Bishop Trio/Quartet - Afternoons; Thread Quintet - Long Lines; Kevin Davis/ Dave Remis - Duets
+ Savas Pascalidis - Disko Vietnam
+ Masha Qrella - Unsolved Remained
>> Mount Sims - Wild Light
+ My Robot Friend - Hot Action!
+ Antiguo Automata Mexicano - Microhate
+ Justus Koehncke - Doppelleben
+ Ben Gibbard And Andrew Kenny - Home
+ Fengari And Brotherhood - Tell Me
+ Abe Duque - So Underground, It Hurts
+ Miles Tillman/Loes/Low Profile Society - 3D Concepts
+ Camping
+ Joey Beltram - The Rising Sun
+ Juan Atkins - Berlin Sessions

- - - - - - - - -

+ OE GIARDULLO / SANGEETA MICHAEL BERARDI - Art Spirit
+ VARIOUS ARTISTS - Tempo Technik Teamwork; VARIOUS ARTISTS - Intransitive Twenty-Three
+ [#/TAU] BORIS D HEGENBART - SMIP (Somethingmovinginsideplasticbox)
+ GUY KLUCEVSEK - The Well-Tampered Accordion
+ IRENE SCHWEIZER / OMRI ZIEGELE - Where's Africa
+ KOCH-SCHUTZ-STUDER - Life Tied
+ THE NECKS - Mosquito / See Through
+ VARIOUS ARTISTS - Great "Live" Jazz
+ eRikm & FENNESZ - Complementary Contrasts: Donaueschingen
+ ELLERY ESKELIN - Ten
+ CECIL TAYLOR UNIT - One Too Many Salty Swift And Not Goodbye
+ PER HENRIK WALLIN TRIO - The Stockholm Tapes; PER HENRIK WALLIN / JOHNNY DYANI / ERIK DAHLBACK - Burning in Stockholm
+ EARL HOWARD - Strong Force
+ SONIC LIBERATION FRONT - Ashe A Go-Go
+ HENRY GRIMES TRIO - Live at The Kerava Jazz Festival
+ DAVE BURRELL FULL BLOWN TRIO - Expansion
+ ERIK FRIEDLANDER - Quake
+ ARMEN DONELIAN - Quartet Language
+ SCOT RAY QUINTET - Active Vapor Recovery
+ CHRISTOF KURZMANN - The Air Between
+ Poire_z + Phil Minton - ________q
+ FOURinONE - #40 Vienna & # 41 Bernbeuren

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Music Is My Religion - John Tejada
+ Mistyka i technologia - wywiad z zespołem Robotobibok
+ Five Men Singing / Voices Quintet - foto z koncertu