Return Of The New Thing - "Crescendo", Not Two
www.nottwo.com
www.paristransatlantic.com

"Return of the New Thing" to nie przewrotna gra słów zakrawająca na paradoks, ale przypomnienie, że ostra, bezkompromisowa muzyka nie narodziła się w naszych czasach, lecz ma przeszło czterdziestoletnią historię. Warto chyba docenić szczerość i poczucie humoru, kryjących się za tą nazwą Fuchsa, Guionneta, Parrauda oraz (jej autora) Warburtona, którzy w ten nieco przewrotny sposób oddają hołd tradycji. Z drugiej jednak strony, nasuwają się wątpliwości: czy muzyka obarczona taką tradycją grana współcześnie wciąż może być świeża i uczciwa? Czy idee Ornette Colemana, Cecila Taylora, Alberta Aylera i wielu innych nie zestarzały się, nie zmurszały? Czy jest sens nadal do nich sięgać?

Przy słuchaniu "Crescendo", wątpliwości stopniowo się ulatniają. Kwartet gra muzykę, która może się podobać; muzykę, która może jednocześnie drażnić i zaciekawić, męczyć i porwać, wprawić w zachwyt, ale i w konfuzję; muzykę, która oddziałuje zarówno na intelekt, jak i na emocje.

Na szczególne podkreślenie zasługują swoboda i precyzja - pojęcia, zdawałoby się, nieco przeciwstawne - z jakimi członkowie Return of The New Thing prowadzą swoje partie. Zdziwienie może budzić to, że free jazz (bo wszak synonimem tej nazwy był termin: "new thing") może być tak zdyscyplinowany i precyzyjnie zagrany. Czy to w partiach solowych, czy akompaniując, muzycy znakomicie panują nad klarownością swojej wypowiedzi, a nasycając ją szczegółami, w pełni kontrolują dynamikę oraz barwę dźwięków; nie zapominają przy tym o strukturze i formie całości nagrania. Płyta zawiera tylko dwa, dość długie utwory, które można chyba uznać za owoce tzw. "structured improvisation" - swobodnej wypowiedzi opartej na pewnych wcześniej ustaleniach. Jeśli się mylę - nie znam bowiem kulis powstania płyty i materiał jest od początku do końca owocem chwili, to muzycy tym bardziej zasługują na uznanie.

W grze kwartetu słychać, że jego członkowie nie tylko znają historię jazzu, ale również i to, że potrafią ją twórczo przetworzyć oraz nadać jej osobisty wymiar. Zapewne istotnym czynnikiem jest fakt, że ‘Crescendo" to jazz grany przez muzyków, którzy na co dzień jazzu nie grają (Jean-Louis Guionnet dzieli swój czas pomiędzy muzykę elektro-akustyczną, improwizowaną i organową, François Fuchs zwykle zajmuje się improwizacją, zaś Dan Warburton i Edward Perraud, mający "poważne" wykształcenie muzyczne, dość dokładnie eksplorowali świat niekonwencjonalnych dźwięków zahaczając o rock, muzykę klasyczną i rozmaite gatunki improwizacji), zatem ich język staje się wypadkową idiomu "free", wywodzącego się wprost od klasyków (m.in.: Colemana, Sheppa, Aylera i Mengelberga) oraz osobistych doświadczeń związanych z uprawianiem innych poletek. Oczywiście w muzyce Return of the New Thing - czemu trudno się dziwić, bo nazwa zobowiązuje - przeważają te pierwsze, ale smakowite wtrącenia dodają jej nieco osobliwego uroku. Reasumując: "Crescendo" to płyta ze wszech miar godna polecania.

TK


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ El_vis - Połowy w morzu szumów
+ Peter Brötzmann, 14 Love Poems... Plus 10 More
+ Peter Brötzmann Clarinet Project - Berlin Djungle
+ Peter Kowald - Duos 2: Europa America Japan
+ Wibutee - Playmachine
+ Arve Henriksen - Chiaroscuro
+ Arve Henriksen - Chiaroscuro
+ ich troLe - ich troLe
+ Chris Caffery - Faces
+ Lilith - Tres Diamenciones De La Muerte; Carrion - L.A.F.F.C.
+ Fear Factory - Archetype
+ Negative Creeps - Mutual Annihilation
+ Haterush - Mark Of The Warrior
+ Esqarial & Kupczyk - Klassika
+ CETI - Shadow Of The Angel
+ Stillborn - Satanas el Grande
+ Mikołaj Trzaska - Danziger Strassenmusik; Trzaska/Friis/Uuskyla - Unforgiven North
>> Return Of The New Thing - Crescendo
+ Eivind Aarset - Connected
+ AALY Trio + Ken Vandermark - Hidden in the Stomach; School Days - In Our Times
+ Jeb Bishop Trio/Quartet - Afternoons; Thread Quintet - Long Lines; Kevin Davis/ Dave Remis - Duets
+ Savas Pascalidis - Disko Vietnam
+ Masha Qrella - Unsolved Remained
+ Mount Sims - Wild Light
+ My Robot Friend - Hot Action!
+ Antiguo Automata Mexicano - Microhate
+ Justus Koehncke - Doppelleben
+ Ben Gibbard And Andrew Kenny - Home
+ Fengari And Brotherhood - Tell Me
+ Abe Duque - So Underground, It Hurts
+ Miles Tillman/Loes/Low Profile Society - 3D Concepts
+ Camping
+ Joey Beltram - The Rising Sun
+ Juan Atkins - Berlin Sessions

- - - - - - - - -

+ OE GIARDULLO / SANGEETA MICHAEL BERARDI - Art Spirit
+ VARIOUS ARTISTS - Tempo Technik Teamwork; VARIOUS ARTISTS - Intransitive Twenty-Three
+ [#/TAU] BORIS D HEGENBART - SMIP (Somethingmovinginsideplasticbox)
+ GUY KLUCEVSEK - The Well-Tampered Accordion
+ IRENE SCHWEIZER / OMRI ZIEGELE - Where's Africa
+ KOCH-SCHUTZ-STUDER - Life Tied
+ THE NECKS - Mosquito / See Through
+ VARIOUS ARTISTS - Great "Live" Jazz
+ eRikm & FENNESZ - Complementary Contrasts: Donaueschingen
+ ELLERY ESKELIN - Ten
+ CECIL TAYLOR UNIT - One Too Many Salty Swift And Not Goodbye
+ PER HENRIK WALLIN TRIO - The Stockholm Tapes; PER HENRIK WALLIN / JOHNNY DYANI / ERIK DAHLBACK - Burning in Stockholm
+ EARL HOWARD - Strong Force
+ SONIC LIBERATION FRONT - Ashe A Go-Go
+ HENRY GRIMES TRIO - Live at The Kerava Jazz Festival
+ DAVE BURRELL FULL BLOWN TRIO - Expansion
+ ERIK FRIEDLANDER - Quake
+ ARMEN DONELIAN - Quartet Language
+ SCOT RAY QUINTET - Active Vapor Recovery
+ CHRISTOF KURZMANN - The Air Between
+ Poire_z + Phil Minton - ________q
+ FOURinONE - #40 Vienna & # 41 Bernbeuren

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Music Is My Religion - John Tejada
+ Mistyka i technologia - wywiad z zespołem Robotobibok
+ Five Men Singing / Voices Quintet - foto z koncertu