AALY Trio/DKV Trio - "Double Or Nothing", Okka Disk 2002
Witches and Devils - "At The Empty Bottle", Knitting Factory 2000


Koledzy Wydawcy Dzieł Deficytowych!
Ile czasu upływa średnio od momentu powstania nagrania do momentu ukazania się owego w formie dostępnej na rynku? Na ogół rok? Bywa, że dłużej???
W wypadku dzieł kolegi K.Vandermarka z Chicago, Illinois, rok jest najczęstszym okresem, choć bywają krótsze interwały czasowe.

Inna ciekawostka - analizując twórczość kolegi K.Vandermarka zauważam (bom bystry), iż płyty najwybitniejsze (znaczy te, które lubię najbardziej) są najdłuższe (np. Atomic/ School Days - 90 min., Territory Band-3 - 80 min., czy FME 70 min). Dla przeciwwagi - zdyskredytowany przeze mnie na łamach gaz-ety krążek "Radiale" (Zu and Spaceways) trwa ledwie 40 minut.

A teraz hipoteza. Po nagraniu kilku dźwięków w dobrym studiu, przy szklaneczce dobrego wina, muzyk, który nie ma problemu ze słuchem, a dodatkowo pozbawiony jest wrodzonej megalomani, wie NAJLEPIEJ, czy zrobił coś wartego naszych uszu. Gdy ma wątpliwości, zastanawia się co począć z nagraniem - mija czas. Gdy w końcu się decyduje, wybiera z sesji te fragmenty, które jakoś ujdą w tłoku. Płyta jest skracana.

Koledzy Muzycy! Czy nie działa taki mechanizm.?

W ręku trzymam dwa cedy, w przypadku których okres od nagrania do wydania wyniósł aż trzy lata. Pierwsza płyta ma niewiele ponad 50 minut (a i tak połowę czasu zajmują tu sola perkusji i kontrabasu), druga niewiele ponad czterdzieści. I to by było w zasadzie na tyle, jeśli chodzi o cenzurkę.

Oczywiście wspólne nagranie AALY Trio i DKV Trio (kłania się "Free Jazz" i Double Quartet Ornette'a Colemana) warte jest tych paru złotych, jakie na nie wydaliśmy (wiadomo, że cedy są teraz piekielnie tanie, np. taki 12cd box The Vandermark 5 z koncertów w Alchemii będzie kosztował śmieszne 350 zł; wychodzi poniżej 30pln za krążek, toż to prawie dumping; chyba sobie kupię od razu dwa boxy), ale na tle życia i twórczości kolegi K.Vandermarka, to raczej nudniejsza pozycja. A dodatkowo zapamiętajcie - gdy Gustafsson i Vandermark grają razem, na pewno się nie słuchają.

Koncert formacji Witches and Devils (własność Marsa Williamsa - uczestnika The Vandermark 5 w fazie prenatalnej), z udziałem KV i paru świetnie nam znanych kolesi z Chicago, to trochę inna kwestia. Rzecz ukazała się chyba w momencie, gdy Michael Dorf sprzedawał Knitting Factory i cena transakcji była uzależniona od ilości pozycji w katalogu. Jakość dźwięku jest tu bowiem KATASTROFALNA i w sumie to skandal, że ktoś to sprzedaje ZA PIENIĄDZE!!! Ciekawe, że wydano tylko drugi set koncertu!? Strach pomyśleć, co się działo w pierwszym. Polecam zwłaszcza solo Jima Bakera na pianie. ABSOLUTNIE nic nie słychać!!! I to jest dopiero obciach. A ja się czepiałem słabego dźwięku na ostatniej płycie Tymańskiego!?! Przegiąłem, słowo daję! (tak na zupełnym marginesie - czytałem wiele recenzji tego tymańskiego dzieła i - kurwa - nikt nie zauważył, że dźwięk jest taki sobie... Żyjemy w świecie głuchych???).

Jest jeszcze jedna rzecz, która łączy oba cedy - kompozycje Alberta Aylera. Wiem - są zajebiste, ale ile można słuchać interpretacji "Bells" czy "Ghosts". Daliby by już spokój zmarłemu...

I to już naprawdę koniec. Pa, pa. Do zobaczenia na koncercie kolegi K. Vandermarka w Polszcze (Kraków, Poznań).

URS

Ps. "Double Or Nothing" jest oczywiście doskonałe (prezent walentynkowy....).


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Hati - Zero Coma Zero
+ Ghedalia Tazartes - Diasporas/Tazartes
+ Sir Richard Bishop - Improvika
+ Enkidu - Hasselt
+ Battleroah - Battleroah
+ Airged L'Amh - The Silver Arm
+ The Crown - Crowned in Terror
+ The Most Important in the 90's, part One
>> AALY Trio/DKV Trio - Double Or Nothing; Witches and Devils - At The Empty Bottle
+ Tim Berne - Science Friction
+ L - Holy Letters
+ Ferran Fages - A cavall entre dos cavalls. Composicions per a guitarra
+ Ruth Barberán - Capacidad de pérdida
+ Denzler/Guionnet/Kinoshita/Unami – Vasistas
+ Zorn - All We Can Do Is Enjoy The Ride
+ Tarwater - The Needle Was Travelling
+ Jacaszek And Miłka - Sequel
+ September Collective - s/t
+ Scanner - Reason By Heart, Sleep By Twilight
+ Rhythm And Sound - See Mi Yah
+ Savas Pascalidis - This Is Your Fantasy
+ Monika Force
+ Dave Miller - Mitchells Raccolta
+ Michaela Melian - Baden-Baden
+ Air Liquide - Let Your Ears Be Receiver!
+ Karl Marx Stadt - 1997 - 2004
+ Thomas Jaldemark - Primitive Fun
+ Jake - Jake The Rapper
+ Maximilian Hecker - Lady Sleep
+ Markus Guentner - 1981
+ International Deejays Gigolos Vol. 8
+ AGF/Delay - Explode
+ F.S. Blumm - Zweite Meer
+ Atom TM - iMix

- - - - - - - - -

+ SIRONE BANG ENSEMBLE - Configuration
+ PRO CELEBRITY GOLF / JAY GLAZE - Three Sinister Syllables; WE ACEDIASTS - Pre Acediasts; KATJA ZAVOLOKA - Plavyna
+ CARLOS GIFFONI / LEE RANALDO / JIM O'ROURKE - North Six; SAKADA - Never Give Up on the Margins of Logic
+ LITTL SHYNING MAN - Hart of the Wud; GRANUFUNK - Granufunk; VARIOUS ARTISTS - Beatwave Japan
+ MICHEL DONEDA / TETSU SAITOH / ALAIN JOULE - M'uoaz; TETSU SAITOH / MICHEL DONEDA - Spring Road 01
+ SOUND OF MUCUS - Filth Pharmacy; FJERNSYN FJERNSYN - Fjernsyn Fjernsyn
+ MICK HARRIS - Hednod Sessions; BARK PSYCHOSIS - Replay; JOHN MASSONI - Stillborn Dreams
+ DWIGHT ASHLEY - Four; Discrete Carbon
+ BARRY GUY / MARILYN CRISPELL / PAUL LYTTON - Ithaca
+ THE CARS ARE THE STARS - Fragments
+ ANGELS OF LIGHT - Angels of Light Sing Other People; AKRON / FAMILY - Akron / Family
+ NEW CIRCLE FIVE - Dreaming Wide Awake; DEEP LISTENING BAND / JOE McPHEE QUARTET - Unquenchable Fire
+ GRUFF RHYS - Yr Atal Genhedlaeth
+ JONSON - Chiplandschaften
+ PHONOSYNTHESE - Waldall
+ THE FIERY FURNACES - Blueberry Boat, EP

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ It's a passion - wywiad z Vladislavem Delayem
+ Love can make miracles - wywiad z AGF
+ Niskobudżetowe wibracje - Lo-Fi Stereo
+ Jaka Karma taka muzyka