Mum - "Yesterday Was Dramatic - Today Is OK", Morr Music 2005
www.morrmusic.com

Dzięki wytwórni Thomasa Morra otrzymujemy reedycję debiutanckiej płyty islandzkiej grupy Mum, wydanej w 2000 r. w wąskim nakładzie przez małą wytwórnię Thule.

Z perspektywy czasu dokładnie widać, jak ważne było to wydawnictwo. Wraz z "Beautronics" ISAN i "Music Has Right To Children" Boards Of Canada, dało ono początek nurtowi zwanemu potem emotroniką. A płyta pojawiła się niemalże dosłownie znikąd - w ciągu dwóch letnich miesięcy 1999 r. nagrało ją czworo młodych ludzi z Islandii. Jednak już pierwsze przesłuchanie efektów ich pracy utwierdzało w przekonaniu, że ma się do czynienia z dziełem niezwykłym. Mum udało się w niekonwencjonalny sposób połączyć różne muzyczne tradycje: od abstrakcyjnej elektroniki Aphex Twina, przez epickie klimaty Orbitala i klikające rytmy Vladislava Delaya po folkowe brzmienia akustycznych instrumentów w rodzaju akordeonu czy melodiki. To wszystko byłoby jednak niczym, gdyby nie dodali oni czegoś od siebie - była to bajkowa śpiewność, ujmująca dziecięcą naiwnością, nieskażoną emocjonalnością i bezpretensjonalną melodyjnością. Objawiła się ona na debiutanckiej płycie Mum z niezwykłą siłą: przede wszystkim w ciepłych, lirycznych i letnich pasażach syntezatorów o katarynkowej barwie, ale też w balansujących na granicy groteski wokalizach ("Ballad Of A Broken Birdie Record"). Nie zabrakło tu również ambientowych wpływów - widocznych szczególnie w kończących płytę, swobodnie rozlewających się klawiszowymi strumieniami utworach ("Sunday Night Just Keeps On Rolling", "Slow Bicycle"). Są na płycie również odwołania do dalszej przeszłości - ot choćby nowofalowych brzmień spod znaku Joy Division czy New Order, jakże potem często wykorzystywanych przez artystów związanych chociażby z Morr Music. W porównaniu do następnych płyt Mum mało tu słychać rockowych inklinacji - gitara pojawia się zaledwie w jednej kompozycji ("Awake On A Train"). Większe znaczenie odgrywają natomiast struktury rytmiczne - często klikające ("Smell Memory"), czasem niemal breakbeatowe ("Smell Memory", "Sunday Night Just Keeps On Rolling"), ale też tworzone z zapętlonych sampli łomoczących bębnów ("Asleep On A Train"). Nastrój muzyki jest też inny - baśniowy, zwiewny, ciepły, letni, może trochę tęskny. Z czasem, na następnych albumach Mum, nabierze on mroku, złowrogiej głębi, północnego chłodu i rozpaczliwego smutku.

Z pięcioletniej perspektywy "Yesterday Was Dramatic - Today Is OK" jawi się jako jedna z najważniejszych płyt nowego wieku.

PAWEŁ GZYL


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Korekyojinn - Arabesque
+ Sam Shalabi - Osama
+ Shalabi Effect - The Trial of St-Orange
+ Tim Berne's Science Friction Live - The Sublime And; Big Satan - Soul Saved Hear
+ Scorch Trio - Luggumt
+ Los Glisandinos - Stand Clear
+ Keith Fullerton Whitman - Multiples
+ Otomo Yoshihide - Guitar Solo
+ Mats Gustafsson - Catapult
+ erikm/tetreault/otomo - trace cuts
+ Beta Erko - I'm OK. You're OK.
+ Martin Küchen/David Stackenäs - Agape
+ Brendan Murray - Resting Places
+ Shannon - Tchort Vee Scoont Folk!
+ Balkan Sevdah - Ramizem
+ Drudkh - Liebiedynyj Szliak
+ Eta Carinae - 3
+ Heiko Voss - Two Sides
+ Vitalic - OK Cowboy
+ Vessel - Resist
+ Alex Under - Dispositivos De Mi Granja
+ Total 6
+ Asmus Tietchens - Formen Letzter Hausmusik
+ Sovacusa - Centerpoint
+ Shawn Rudiman - Synthesexual
+ Recloose - Hiatus On The Horizon
+ Porn Sword Tobacco - Explains Freedom
+ Nice Nice - Yesss!
>> Mum - Yesterday Was Dramatic - Today Is OK
+ Monos - Generators
+ Modeselektor - Hello Mom!
+ Misc. - Like Morning In Your Eyes
+ Metope - Kobol
+ Hazardous Materials
+ Joe Lewis - The Return Of Joe Lewis
+ Kschzt - The Earth's Hum
+ DJ Koze - Kosi Comes Around
+ Mark Hellner - Marriages
+ Gonzales - Z
+ Jose Gonzalez - Stay In The Shade
+ Jose Gonzalez - Veneer
+ Gimmik - News From The Past
+ Gimmik - Load Error
+ Frog Pocket - Gonglot
+ Folie - Eyepennies
+ Renato Figoli - Let Fernando In
+ Richard Davis - Details
+ Cyne - Evolution Fight
+ Cobra Killer & Kapajkos - Das Mandolinenorchester
+ Bovaflux - Where There Was Nothing
+ Autechre/The Hafler Trio - aeo3/3hae
+ Alter Ego - Transphormed

- - - - - - - - -

+ NODERN - Nodern
+ PHIL MINTON / VERYAN WESTON - WAYS OUT EAST, WAYS OUT WEST
+ AUTECHRE - Untitled; AUTECHRE / THE HAFLER TRIO - aeo3/3hae
+ IRENE SCHWEIZER - Live at Taktlos
+ FIELDWORK - Simulated Progress
+ SATANICPORNOCULTSHOP - Zap Meemees
+ HARRY BACKLUND - Remembering Harry; ROLF BILLBERG - Altosupremo; LARS GULLIN - Alma Mater ' Alma Almah; ENAR JONSSON QUINTET & SEXTET - Gothenberg 1965 - 1969; LARS-GORAN ULANDER TRIO - Live at Glenn Miller Café
+ STEPHAN OLIVA / FRANCOIS RAULIN - Tristano; SOPHIE AGNEL / CHRISTINE WODRASCKA - Cuerdas Cinq Cent Trente-cinq
+ ALEJANDRA AND AERON - Porto (Folklore fragments volume 2)
+ THE REMPIS PERCUSSION QUARTET - Circular Logic; LESLIE KEFFER - Represents
+ STEFFEN BASHO-JUNGHANS - Unknown Music II
+ UTON - Whispers from the Woods
+ FLOROS FLORIDIS - F.L.O.R.O. I; F.L.O.R.O. II

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Poezja bez muzyki - wiersze Antye Grye-Fuchs (AGF)