Asmus Tietchens - "Formen Letzter Hausmusik", Die Stadt 2005
www.diestadtmusik.de
www.tietchens.de

W 1983 r. niemieckiego kompozytora muzyki elektro-akustycznej Asmusa Tietchensa odwiedził w Hamburgu David Elliot, wydawca industrialnego fanzinu "Neumusik". Po przesłuchaniu archiwalnych nagrań artysty, dziennikarz zasugerował mu, żeby zainteresował nimi Stevena Stapletona z Nursie With Wound, prowadzącemu wówczas wytwórnię United Dairies. Tak też się stało. Po kilku dniach Stapleton odpowiedział z entuzjazmem, że chętnie wyda stare utwory Tietchensa, prosząc jednocześnie o uzupełnienie ich nowymi kompozycjami. W rezultacie w 1984 r. nagrania z dwóch taśm, które dotarły do United Dairies, ukazały się na płycie "Formen Letzter Hausmusik". Większość krytyków uznaje ten krążek za oficjalny debiut fonograficzny Tietchensa, a zarazem za jeden z jego najlepszych albumów. Obecnie otrzymujemy kompaktową reedycję tego materiału, dokonaną przez Jochena Schwarza, prowadzącego w Bremie kultową wytwórnię Die Stadt. Płyta ukazuje się w nowej okładce, zaprojektowanej przez jej aktualnego wydawcę, ale wewnątrz zawiera reprodukcje oryginalnej oprawy plastycznej, którą tworzyło 21 lat temu zdjęcie Kim Suprare i kolaż autorstwa Stapletona. Do materiału z winyla, Tietchens dołożył trzy nowe nagrania, utrzymane w stylu archiwalnych utworów.

Na "Formen Letzer Hausmusik" zostały wymieszane kompozycje z przełomu lat 60. i 70. oraz utwory z 1983 r. Pokazują one niemieckiego artystę jako pioniera elektro-akustycznych eksperymentów o industrialnym zacięciu. Choć muzyk zawsze odżegnywał się od kojarzenia go z tym nurtem, w jego muzyce nie brak typowych dla niego elementów: metalicznych hałasów, blaszanych zgrzytów, przemysłowych szumów. Znajdujemy je przede wszystkim w dwóch pierwszych utworach, pochodzących z lat 80. - "Volksfest" i "Hydrophonie". Wcześniejsze kompozycje odwołują się głównie do muzyki współczesnej: Tietchens preparuje w nich atonalne dźwięki instrumentów akustycznych - skrzypiec, wiolonczeli, gitary i fortepianu - podszywając je niepokojąco brzmiącą elektroniką o minimalistycznym zacięciu. W efekcie powstają rozwichrzone kolaże dźwiękowe, urzekające swą amelodycznością ("Kammermusik 1", "Kammermusik 2", "Hitch"). W finale odrealnione brzmienia akustycznej proweniencji przyjmują niemal transowy wymiar, przywołując echa dokonań nowojorskiej awangardy ze schyłku lat 60. ("Studie Fur Klavier", "Studie Uber B-A-C-H").

Nagrania z "Formen Letzter Hausmusik" pokazują Tietchensa jako prekursora wielu odmian współczesnej muzyki eksperymentalnej - od industrialu, przez elektro-akustykę po ambientowy izolacjoznizm. Co ciekawe - to artysta nadal płodny: jego obecne dokonania są logicznym rozwinięciem pomysłów zapisanych na płycie wydanej 21 lat temu.

PAWEŁ GZYL


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Korekyojinn - Arabesque
+ Sam Shalabi - Osama
+ Shalabi Effect - The Trial of St-Orange
+ Tim Berne's Science Friction Live - The Sublime And; Big Satan - Soul Saved Hear
+ Scorch Trio - Luggumt
+ Los Glisandinos - Stand Clear
+ Keith Fullerton Whitman - Multiples
+ Otomo Yoshihide - Guitar Solo
+ Mats Gustafsson - Catapult
+ erikm/tetreault/otomo - trace cuts
+ Beta Erko - I'm OK. You're OK.
+ Martin Küchen/David Stackenäs - Agape
+ Brendan Murray - Resting Places
+ Shannon - Tchort Vee Scoont Folk!
+ Balkan Sevdah - Ramizem
+ Drudkh - Liebiedynyj Szliak
+ Eta Carinae - 3
+ Heiko Voss - Two Sides
+ Vitalic - OK Cowboy
+ Vessel - Resist
+ Alex Under - Dispositivos De Mi Granja
+ Total 6
>> Asmus Tietchens - Formen Letzter Hausmusik
+ Sovacusa - Centerpoint
+ Shawn Rudiman - Synthesexual
+ Recloose - Hiatus On The Horizon
+ Porn Sword Tobacco - Explains Freedom
+ Nice Nice - Yesss!
+ Mum - Yesterday Was Dramatic - Today Is OK
+ Monos - Generators
+ Modeselektor - Hello Mom!
+ Misc. - Like Morning In Your Eyes
+ Metope - Kobol
+ Hazardous Materials
+ Joe Lewis - The Return Of Joe Lewis
+ Kschzt - The Earth's Hum
+ DJ Koze - Kosi Comes Around
+ Mark Hellner - Marriages
+ Gonzales - Z
+ Jose Gonzalez - Stay In The Shade
+ Jose Gonzalez - Veneer
+ Gimmik - News From The Past
+ Gimmik - Load Error
+ Frog Pocket - Gonglot
+ Folie - Eyepennies
+ Renato Figoli - Let Fernando In
+ Richard Davis - Details
+ Cyne - Evolution Fight
+ Cobra Killer & Kapajkos - Das Mandolinenorchester
+ Bovaflux - Where There Was Nothing
+ Autechre/The Hafler Trio - aeo3/3hae
+ Alter Ego - Transphormed

- - - - - - - - -

+ NODERN - Nodern
+ PHIL MINTON / VERYAN WESTON - WAYS OUT EAST, WAYS OUT WEST
+ AUTECHRE - Untitled; AUTECHRE / THE HAFLER TRIO - aeo3/3hae
+ IRENE SCHWEIZER - Live at Taktlos
+ FIELDWORK - Simulated Progress
+ SATANICPORNOCULTSHOP - Zap Meemees
+ HARRY BACKLUND - Remembering Harry; ROLF BILLBERG - Altosupremo; LARS GULLIN - Alma Mater ' Alma Almah; ENAR JONSSON QUINTET & SEXTET - Gothenberg 1965 - 1969; LARS-GORAN ULANDER TRIO - Live at Glenn Miller Café
+ STEPHAN OLIVA / FRANCOIS RAULIN - Tristano; SOPHIE AGNEL / CHRISTINE WODRASCKA - Cuerdas Cinq Cent Trente-cinq
+ ALEJANDRA AND AERON - Porto (Folklore fragments volume 2)
+ THE REMPIS PERCUSSION QUARTET - Circular Logic; LESLIE KEFFER - Represents
+ STEFFEN BASHO-JUNGHANS - Unknown Music II
+ UTON - Whispers from the Woods
+ FLOROS FLORIDIS - F.L.O.R.O. I; F.L.O.R.O. II

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Poezja bez muzyki - wiersze Antye Grye-Fuchs (AGF)