Los Glisandinos – "Stand Clear", Creative Sources
www.creativesourcesrec.com

Sądzę, że "Stand Clear" to płyta, którą powinien znać każdy szanujący się miłośnik muzyki improwizowanej. To płyta ważna. Ważna z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze, jako jeden z niewielu modelowych przykładów owocnego współdziałania instrumentów "tradycyjnych" oraz elektronicznych. To właśnie tutaj reprezentant każdej grupy pozostając sobą, staje się jednocześnie elementem jakiegoś nowego tworu – niezwykłej, ponadczasowej syntezy brzmień starych i nowych. Klarnet pozostaje klarnetem i wiedzie swoją pieśń jednocześnie w, nad, obok, przed i za chmurą sine waves pochodzących z komputera. Owe dźwiękowe fale z kolei to go hołubią, to znów się z nim przekomarzają; raz otaczają puchową kołdrą dźwięku, to znów z lekka tylko owiewają podmuchem sonicznego wiatru. Nie zatracając odrębności i swego charakteru, każdy z instrumentów przemawia donośnie własnym głosem, tak, że nie sposób jest go z drugim pomylić. A jednak, w jakiś niezwykły, wręcz magiczny sposób, dwa głosy łączą się w jeden. Niezwykły, dostojny, przejmujący, szlachetny, a przy tym jakże swobodny i lekki. "Stand Clear" ważna jest też z innego powodu, stanowi bowiem materiał dość łatwo przyswajalny, nawet przez tych słuchaczy, którym współczesna muzyka improwizowana kojarzyła się dotychczas wyłącznie z chaotyczną kakofonią. Utwory zawarte na tej płycie posiadają precyzyjną formę, a partiee instrumentalne przeważnie są przyjazne uszom. Muzycy nie epatują dziwacznymi brzmieniami, i jeśli nawet Fagaschinski używa jakichś nietypowych technik artykulacyjnych, to robi to w sposób tak delikatny i stonowany, że wszystkie dźwięki sprawiają wrażenie nadzwyczaj ciepłych i melodyjnych. Podobnie jest z sine waves Filipa – zapewne słuchacze zaznajomieni chociażby z ich użyciem przez Sachiko M w to nie uwierzą, ale są one niezwykle delikatne, można by je określić słowem: pastelowe.

I choć lista powodów, dla których warto poznać płytę "Stand Clear", jest o wiele dłuższa, to ja poprzestanę na wymienieniu tych dwóch. Pozostałe najlepiej odkrywać samodzielnie.

Tadeusz Kosiek


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Korekyojinn - Arabesque
+ Sam Shalabi - Osama
+ Shalabi Effect - The Trial of St-Orange
+ Tim Berne's Science Friction Live - The Sublime And; Big Satan - Soul Saved Hear
+ Scorch Trio - Luggumt
>> Los Glisandinos - Stand Clear
+ Keith Fullerton Whitman - Multiples
+ Otomo Yoshihide - Guitar Solo
+ Mats Gustafsson - Catapult
+ erikm/tetreault/otomo - trace cuts
+ Beta Erko - I'm OK. You're OK.
+ Martin Küchen/David Stackenäs - Agape
+ Brendan Murray - Resting Places
+ Shannon - Tchort Vee Scoont Folk!
+ Balkan Sevdah - Ramizem
+ Drudkh - Liebiedynyj Szliak
+ Eta Carinae - 3
+ Heiko Voss - Two Sides
+ Vitalic - OK Cowboy
+ Vessel - Resist
+ Alex Under - Dispositivos De Mi Granja
+ Total 6
+ Asmus Tietchens - Formen Letzter Hausmusik
+ Sovacusa - Centerpoint
+ Shawn Rudiman - Synthesexual
+ Recloose - Hiatus On The Horizon
+ Porn Sword Tobacco - Explains Freedom
+ Nice Nice - Yesss!
+ Mum - Yesterday Was Dramatic - Today Is OK
+ Monos - Generators
+ Modeselektor - Hello Mom!
+ Misc. - Like Morning In Your Eyes
+ Metope - Kobol
+ Hazardous Materials
+ Joe Lewis - The Return Of Joe Lewis
+ Kschzt - The Earth's Hum
+ DJ Koze - Kosi Comes Around
+ Mark Hellner - Marriages
+ Gonzales - Z
+ Jose Gonzalez - Stay In The Shade
+ Jose Gonzalez - Veneer
+ Gimmik - News From The Past
+ Gimmik - Load Error
+ Frog Pocket - Gonglot
+ Folie - Eyepennies
+ Renato Figoli - Let Fernando In
+ Richard Davis - Details
+ Cyne - Evolution Fight
+ Cobra Killer & Kapajkos - Das Mandolinenorchester
+ Bovaflux - Where There Was Nothing
+ Autechre/The Hafler Trio - aeo3/3hae
+ Alter Ego - Transphormed

- - - - - - - - -

+ NODERN - Nodern
+ PHIL MINTON / VERYAN WESTON - WAYS OUT EAST, WAYS OUT WEST
+ AUTECHRE - Untitled; AUTECHRE / THE HAFLER TRIO - aeo3/3hae
+ IRENE SCHWEIZER - Live at Taktlos
+ FIELDWORK - Simulated Progress
+ SATANICPORNOCULTSHOP - Zap Meemees
+ HARRY BACKLUND - Remembering Harry; ROLF BILLBERG - Altosupremo; LARS GULLIN - Alma Mater ' Alma Almah; ENAR JONSSON QUINTET & SEXTET - Gothenberg 1965 - 1969; LARS-GORAN ULANDER TRIO - Live at Glenn Miller Café
+ STEPHAN OLIVA / FRANCOIS RAULIN - Tristano; SOPHIE AGNEL / CHRISTINE WODRASCKA - Cuerdas Cinq Cent Trente-cinq
+ ALEJANDRA AND AERON - Porto (Folklore fragments volume 2)
+ THE REMPIS PERCUSSION QUARTET - Circular Logic; LESLIE KEFFER - Represents
+ STEFFEN BASHO-JUNGHANS - Unknown Music II
+ UTON - Whispers from the Woods
+ FLOROS FLORIDIS - F.L.O.R.O. I; F.L.O.R.O. II

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Poezja bez muzyki - wiersze Antye Grye-Fuchs (AGF)