Heiko Laux - "Spread", Kanzleramt 2005
www.kanzleramt.com

Założyciel i właściciel słynnej niemieckiej wytwórni Kanzleramt jest obecny na elektronicznej scenie od ponad dekady. Choć większość swych produkcji opublikował nakładem własnej tłoczni, zdarzało mu się nagrywać dla zaprzyjaźnionych firm. I właśnie album "Spread" zbiera najważniejsze z tych rozproszonych utworów. Są wśród nich kompozycje zrealizowane dla tak renomowanych wytwórni, jak Tresor, Kurbel, Synewave czy Missile. Całość uzupełniają nagrania z bogatego katalogu Kanzleramt, wydane wcześniej wyłącznie na winylu lub w ogóle nie publikowane.

Styl, wypracowany przez Lauxa, to finezyjna kombinacja elementów detroitowego i niemieckiego techno. Niemiecki producent lubi przede wszystkim miękkie rytmy, uzupełnione charakterystycznym szelestem talerzy ("Dedicated To All Belivers Pt. 1", "Five", "Souldancer Pt. 3"). Nie obawia się jednak mocniejszego uderzenia ("Tunneling Pt. 2", "Re-Televistied Pt. 2", "Hangin`", "Every Though Is Evolution"), millsowskiej samby ("Sun City") czy plemiennego bębnienia ("For Girls And Boys", "Seven"). Za każdym razem jednak rytmy są niezwykle motoryczne, pogłębione mocnymi basami i lekko zdubowane. Przestrzenie pomiędzy nimi Laux wypełnia z aptekarską dokładnością i oszczędnością. W tym celu wykorzystuje z jednej strony minimalistyczne i krótko cięte smagnięcia klawiszy ("Dedicated To All Belivers Pt. 1", "For Girls And Boys", "Hangin`"), a z drugiej - masywne, bliskie jazzowej barwie partie syntezatorów o brzmieniu organów lub wibrafonu (""Sun City", "Five"). Głębsza tła występują rzadko - czasem tylko pojawiają się tu monotonne dźwięki o ambientowym rodowodzie ("Dedicated To All Belivers Pt. 1", "Souldancer Pt. 3", "Seven").

"Spread" ukazuje Heiko Lauxa jako jednego z niewielu współczesnych producentów wiernych klasycznej estetyce techno, którzy potrafią nadać jej indywidualne i niepodrabialne piętno.

PAWEŁ GZYL


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Odd Nosdam - Burner
+ Nine Inch Nails - With Teeth
+ Otomo Yoshihide's New Jazz Orchestra - Otomo Yoshihide's New Jazz Orchestra
+ Peter Brotzmann Chicago Tentet feat. Mike Pearson - Be Music, Night. A Homage to Kenneth Patchen; Crimetime Orchestra feat. Bjornar Andresen - Life Is A Beautiful Monster; Frode Gjerstad Trio with Peter Broztmann - Sharp Knives Cut Deeper; No Spaghetti Edition - Listen... And Tell Me What It Was
+ Le forbici Di manitu - Terrore nello Spazio
+ A Cid Symphony - A Cid Symphony
+ The Peter Brötzmann Chicago Tentet - Be Music, Night. A Homage to Kenneth Patchen
+ The Village Orchestra - Et In Arcadia Ego
+ Andy Vaz - Sound Variations 8-8
+ Andy Vaz - People Inside/Outside
+ Andy Vaz - Live In Detroit
+ Different State - More Than Music
+ Seltsam & Strahler - ^o^
+ Dijf Sanders - To Be A Bob
+ Donna Regina - Slow Killer
+ Phon.O - Burn Down The Town
+ Andrew Pekler - Strings + Feedback
+ The Orb - Okie Dokie It's The Orb On Kompakt
+ LE:01
>> Heiko Laux - Spread
+ Lappetites - Before The Libretto
+ Los Hermanos - On Another Level
+ Hard-Fi - Stars Of CCTV
+ Grlz - Women Ahead Of Their Time
+ Goldfrapp - Supernature
+ Avia Gardner - More Than Tongue Can Tell
+ Galaxy 2 Galaxy - Hitech Jazz Compilation
+ Fuck-off Machete - If Gold Was Silver And Silver Was Gold
+ Frau-Doktor - Astronauten
+ Flanger - Spirituals
+ Erdbeerfeld - Schwerelos
+ The Dolls - The Dolls
+ Desormais - Dead Letters To Lost Friend
+ Vladislav Delay - The Four Quarters
+ Mr De' - Renaissance
+ Confutatis - Built In Anger
+ Column One - Dream Time
+ B. Calloway - Black Grooves
+ Arpanet - Quantum Transposition
+ Matias Aguayo - Are You Really Lost?
+ Adult. - Gimme Trouble
+ Damon Aaron - Ballast

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ We've tried new things - Adult - wywiad
+ FEMEV - relacja z festiwalu