Confutatis - "Built In Anger", Ai Records 2005
www.airecords.com

Bernhard Pucher zaczynał swoją muzyczną działalność od muzyki trance. Po przeprowadzce z Wiednia do Dallas w 1998 r., szybko zmienił upodobania. Odkryła najpierw industrial, potem techno, aż wreszcie wyspecjalizował się w minimalu, który z sukcesami wydawał nakładem własnej wytwórni Iron Box. Z czasem o jego nagrania upomniały się renomowane niemieckie tłocznie - Poker Flat, Traum, Ware i Onitor. Publikował je pod dwoma pseudonimami - Brian Aneurysm i Echopilot. Potrzeba przybrania trzeciego szyldu, zrodziła się, gdy brytyjska wytwórnia Ai Records postanowiła wydał pełny album Puchera, z muzyką wykraczającą poza jego dotychczasowe dokonania. W ten sposób narodził się Confutatis, które to słowo artysta zaczerpnął z wersów otwierających "Requiem" Mozarta. "Built Anger" bliski jest nastrojowi słynnego dzieła sprzed wieków - to mroczna i niepokojąca muzyka, nie pozbawiona jednak przebłysków światła.

Pucher sięga na swym krążku po różne struktury rytmiczne - po raz pierwszy w jego karierze pojawiają się podkłady zaczerpnięte z estetyki electro ("Faith", My Statement", "As Memory Serves", "Observation") oraz hip hopu ("Just Ask", To Die And Be") i funku ("When I Miss Me"). To słuszne posunięcie - dużą siłę wyrazu mają szczególnie utwory z pierwszej grupy: mechaniczne rytmy wprost idealnie współgrają z ciemnymi barwami syntezatorów, stanowiącymi główny element ich konstrukcji. Świetnie sprawdzają się też techno bity - przede wszystkim w energetycznym "Built An Anger", ale również w "Atmos-fear", "Victimize" i "Obsession". Oprócz mrocznych pasaży oraz metalicznych akordów syntezatorowych, Pucher sięga po przetworzone wokalizy ("Atmos-fear", "Victimize", "Obsesaion"), a nawet po instrumenty akustyczne - świetnie współgrający ze sobą saksofon tenorowy i gitarę w "Faith" oraz davisowską trąbkę w "To Die And Be".

Większość utworów z płyty układa się w zwartą całość, zaskakującą pomysłowością zestawień i przekonywującą sugestywnym klimatem. "Build In Anger" to kolejny strzał w dziesiątkę w katalogu Ai Records.

PAWEŁ GZYL


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Odd Nosdam - Burner
+ Nine Inch Nails - With Teeth
+ Otomo Yoshihide's New Jazz Orchestra - Otomo Yoshihide's New Jazz Orchestra
+ Peter Brotzmann Chicago Tentet feat. Mike Pearson - Be Music, Night. A Homage to Kenneth Patchen; Crimetime Orchestra feat. Bjornar Andresen - Life Is A Beautiful Monster; Frode Gjerstad Trio with Peter Broztmann - Sharp Knives Cut Deeper; No Spaghetti Edition - Listen... And Tell Me What It Was
+ Le forbici Di manitu - Terrore nello Spazio
+ A Cid Symphony - A Cid Symphony
+ The Peter Brötzmann Chicago Tentet - Be Music, Night. A Homage to Kenneth Patchen
+ The Village Orchestra - Et In Arcadia Ego
+ Andy Vaz - Sound Variations 8-8
+ Andy Vaz - People Inside/Outside
+ Andy Vaz - Live In Detroit
+ Different State - More Than Music
+ Seltsam & Strahler - ^o^
+ Dijf Sanders - To Be A Bob
+ Donna Regina - Slow Killer
+ Phon.O - Burn Down The Town
+ Andrew Pekler - Strings + Feedback
+ The Orb - Okie Dokie It's The Orb On Kompakt
+ LE:01
+ Heiko Laux - Spread
+ Lappetites - Before The Libretto
+ Los Hermanos - On Another Level
+ Hard-Fi - Stars Of CCTV
+ Grlz - Women Ahead Of Their Time
+ Goldfrapp - Supernature
+ Avia Gardner - More Than Tongue Can Tell
+ Galaxy 2 Galaxy - Hitech Jazz Compilation
+ Fuck-off Machete - If Gold Was Silver And Silver Was Gold
+ Frau-Doktor - Astronauten
+ Flanger - Spirituals
+ Erdbeerfeld - Schwerelos
+ The Dolls - The Dolls
+ Desormais - Dead Letters To Lost Friend
+ Vladislav Delay - The Four Quarters
+ Mr De' - Renaissance
>> Confutatis - Built In Anger
+ Column One - Dream Time
+ B. Calloway - Black Grooves
+ Arpanet - Quantum Transposition
+ Matias Aguayo - Are You Really Lost?
+ Adult. - Gimme Trouble
+ Damon Aaron - Ballast

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ We've tried new things - Adult - wywiad
+ FEMEV - relacja z festiwalu