Dźwiękowa budowla

Rozmowa z perkusistą zespołu Hipgnosis - SsaweQ-iem


- Jak rozpoczęła się Twoja przygoda z muzyką?

- Przez lata grałem w różnych grupach, mniej lub bardziej ważnych, ale dopiero zakładając Hipgnosis, miałem wrażenie obrania właściwej drogi.

- Kiedy powołałeś do życia ten zespół?

- Trzy lata temu zaprosiłem do współpracy przyjaciół: Goddarda z jego kosmicznym brzmieniem syntezatora gitarowego i jazzującą przeszłością, KUL z jej pięknym i niepowtarzalnym głosem, PiTa - znamy się od pierwszych wspólnie wydobywanych dźwięków, Goolarego - fantastycznego metalowego gitarzystę, którego riffy z zazdrością słucha w Krakowie wielu muzyków oraz ThuG'a - najmłodszego z nas, klawiszowca, mającego wielkie wyczucie, co i ile grać. Postawiłem od razu sprawę jasno: nie ma demokracji w zespole, bo nauczony na wcześniejszych błędach, chcę go poprowadzić po swojemu.

- To ciekawe, że znalazłeś takich muzyków, którzy zechcieli się podporządkować tym rygorom...

- Bardzo ważne, aby był od początku jasny układ. Sam wiem, że trzeba wierzyć, że gra się w najlepszym zespole na świecie, ale błędem jest spodziewać się czegokolwiek na wyrost. Nie to miejsce na Ziemi, nie te realia. I od momentu, kiedy to wszyscy przyjęliśmy do wiadomości, jest nam dużo lżej. Nie karmimy się marzeniami, choć je oczywiście mamy.

- Dlaczego zdecydowałeś się na kobiecy głos w zespole?

- Oglądałem KUL wielokrotnie na scenie i zawsze fascynował mnie jej wokal. Ma on niezwykle charakterystyczną barwę. Słychać w jej głosie ogromne emocje. Ten wokal sprawia, że nasza muzyka jest natychmiast rozpoznawalna. To warunek konieczny. A fakt, że jest dziewczyną ma tu drugorzędne znaczenie.

- Jak powstają Wasze utwory?

- Już na etapie szukania składu, przygotowałem na komputerze zarysy utworów. Z poparciem żony, zgromadziłem w domu niezły sprzęt - praktycznie małe studio. Z akustycznych bębnów przesiadłem się też na DDrum. Ten instrument otworzył przede mną ogromne możliwości kreowania nowych perkusyjnych dźwięków. Aby mieć spokój i czas na pracę, wynajęliśmy salę, w której możemy grać całymi dniami.

- Z tego, co mówisz, wynika, że elektronika odgrywa dużą rolę w muzyce Hipgnosis.

- To prawda - mamy zdecydowanie elektroniczne brzmienie. Ale odwołujemy się w sposób czytelny do progresywnego rocka i psychodelii z przełomu lat 60. i 70. Tam tkwią nasze muzyczne korzenie.

- Jak sobie radzicie na koncertach?

- Nie ukrywamy tego, że wspieramy się nowoczesną techniką. Takie są czasy. W zeszłym roku byłem w katowickim Spodku na koncercie amerykańskiej gwiazdy nowego metalu - Korn. I zauważyłem, że wiele brzmień ma elektroniczne źródło. Tak samo jest w naszym przypadku.

- W takim razie ogromną wagę musicie przywiązywać do pracy w studiu.

- Oczywiście. Wiosną ub. roku postanowiliśmy nagrać nasz debiutancki album. Na jego producenta wybrałem Łukasza Goryckiego ze Studia FPGS w Krakowie. To młody realizator, który zdobywał doświadczenie, pracując również w Niemczech przy różnych produkcjach. Miał wiele ciekawych pomysłów i podczas sesji nadał ostateczne brzmienie naszej płycie. Zadbał o nowoczesną rytmikę, wykorzystał oryginalne sample, świetnie nagrał wokale. W ten sposób powstała niezwykła "budowla" dźwiękowa, którą zatytułowaliśmy "Sky Is A Limit". Praktycznie stał się jednym z nas i nie wyobrażam sobie aktualnie współpracy z kimś innym. Płyta trwa niewiele ponad czterdzieści minut - decydując się na to, odwołaliśmy się do dawnego formatu płyty analogowej, który był najbardziej optymalny. Lepszy niedosyt niż przesyt.

- Dlaczego zdecydowałeś, aby album wydała mała wytwórnia - Music Corner?

- Bezwzględnym dla mnie warunkiem jest niezależność artystyczna. Dlatego, mimo, iż pertraktowaliśmy z Universalem, stanęło na Music Cornerze.

- Co dalej?

- Po ostatnim koncercie, dostaliśmy propozycję napisania muzyki do... "Hamleta". Premiera z końcem roku.

ROZMAWIAŁ PAWEŁ GZYL

Foto: z archiwum zespołu


 

RECENZJE

+ Unai - A Love Moderne
+ System 7 - Live Transmission
+ Syntaks - Awakes
+ Rozkrock - Budka suflera
+ Rhythm & Sound - See Mi Yah - Remixes
+ Ochre - Lemodie
+ Billy Nasty - Imperfection
+ The Condition Of Muzak
+ Mantagskino - Sherlockholmes
+ Matt Kowalsky - Nowy plan
+ Ewan Jansen - Blueline Summer
+ Grundik Kasyansky - Light and Roundchair
+ GHQ - Cosmology of Eye
+ Fujiya & Miyagi - Transparent Things
+ Underground Resistance - Interstellar Fugatives 2 - Destruction Of Order
+ James Figurine - Mistake Mistake Mistake Mistake
+ Eneidi / Kowald / Smith / Spirit - Ghetto Calypso
+ Steve Swell's Slammin' The Infinite - Remember Now
+ Digital Disco 3
+ Pablo Bolivar - Anjanas
+ William Parker - mały przewodnik na letnie lenistwo
+ No-Neck Blues Band - Letters from the Earth
+ Keiji Haino/Tatsuya Yoshida - New Rap
+ Masayuki Takayanagi - Action Direct: Live at Zojoji Hall 1985
+ Salamander - Bent Hemlock

- - - - - - - - -

+ JAMIE LIDELL - Multiply Additions
+ VARIOUS ARTISTS - Sound Affects:Africa
+ FE-MAIL - Blixter Toad
+ WILLIAM ORBIT - Hello Waveforms
+ TIZIANO TONONI & THE ORNETTIANS - Peace Warriors - Volume One
+ OMARA PORTUONDO - Sentimiento
+ PIERRE FAVRE / YANG JING - Two in One
+ TONY CONRAD - Bryant Park Moratorium Rally / Fantastic Glissando / TONY CONRAD WITH FAUST - Outside The Dream Syndicate Alive
+ TONY ALLEN - N.E.P.A. (Never Expect Power Always) / Home Cooking
+ BADAWI - Safe
+ VARIOUS ARTISTS - Jamaica to Toronto: Soul, Funk & Reggae 1967 - 1974
+ VARIOUS ARTISTS - Jazz from FINland 2005 / VARIOUS ARTISTS - Natural Jazz
+ THE GENTLEMAN LOSERS - The Gentleman Losers
+ LOREN CONNORS - Sails
+ FELA KUTI - Koola Lobitos / The '69 L.A. Sessions
+ PAUL METZGER - Three Improvisations on Modified Banjo
+ WILLIAM HOOKER / LEE RANALDO - The Celestial Answer
+ CHARLES GAYLE TRIO - Live at Glenn Miller Café
+ ROY NATHANSON - Sotto Voce
+ MESSER FUR FRAU MULLER - Triangle, Dot & Devil
+ MUJICIAN - There's no Going Back Now / HARRY MILLER'S ISIPINGO - Which Way Now
+ GIUSEPPE IELASI - Giuseppe Ielasi / ANDERS DAHL - Hundloka, Flockblomstriga 1
+ ALAN SPARHAWK - Solo Guitar
+ TBA EMPTY - Stupid Rotation
+ WANG CHANGCUN - The Mountain Swallowing Sadness
+ ALVARIUS B - Alvarius B
+ VARIOUS ARTISTS - Radio Algeria
+ THE NORTH SEA & RAMESES III - Night of the Ankou
+ LOVE GROCER - Across the Valley / DUB SPENCER & TRANCE HILL - Nitro / ROOT 70 - Heaps Dub / NUCLEUS ROOTS - Heart of Dub
+ SENOR COCONUT AND HIS ORCHESTRA - Yellow Fever!
+ LEAFCUTTER JOHN - The Forest and The Sea
+ VARIOUS ARTISTS - Galaxie 500 #Fairy
+ JONATHAN KANE - February / I Looked at the Sun
+ BOARDS OF CANADA - Trans Canada Highway
+ SIDESHOW - Scary Biscuits EP
+ DANIEL MENCHE - Concussions
+ GIORGIO GASLINI - Gaslini plays Sun Ra
+ BN LOCO - Echo En Mexico
+ VARIOUS ARTISTS - Musica de Futebol
+ TAYLOR DEUPREE - Northern

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Walka ze słabościami - Riverside
+ Dźwiękowa budowla - rozmowa z perkusistą zespołu Hipgnosis - SsaweQ-iem
+ Rockowe katharsis - rozmowa z Piotrem Roguckim/Coma
+ Dreams Versus Reality - rozmowa z Heinrich Mueller/ Black Amnesia