Bez premedytacji

Rozmowa z Andrzejem "Kobrą" Kraińskim, wokalistą i gitarzystą zespołu Kobranocka



- To już dwie dekady, od kiedy zaczęliście grać pod obecną nazwą. Czym różni się dzisiejsza Kobranocka od tej sprzed dwudziestu lat?

- No cóż - obecnie jesteśmy już po czterdziestce, mamy rodziny, mieszkania, samochody. Ale, mimo, że ciała już nie te same, to energia - większa. Chociaż mniej ruszamy się na scenie, gramy ostrzej niż kiedykolwiek.

- Wasza działalność obfituje we wzloty i upadki...

- Jak to w życiu. Po nagraniu czterech płyt znikliśmy z mediów. Chociaż mieliśmy siedmioletnią przerwę w nagrywaniu, ciągle dawaliśmy jednak koncerty. Powróciliśmy z nowym materiałem w 2001 r. Ukazały się wtedy również reedycje naszych wcześniejszych albumów. To był dobry moment do odbicia się od dna.

- A jak trafiliście do Polskiego Radia?

- Przypadkowo. Zostaliśmy zaproszeni na specjalny koncert najważniejszych piosenek minionego czterdziestolecia, odbywający się podczas ubiegłorocznego festiwalu w Sopocie. Po wykonaniu naszego niezapomnianego utworu "Kocham Cię, jak Irlandię", ledwo zeszliśmy z estrady, podszedł do nas jeden z szefów agencji wydawniczej Polskiego Radia i zapytał, czy przypadkiem nie mamy materiału na nowy album, bo chętnie by go wydali. Tak się złożyło, że akurat mieliśmy gotowy zestaw premierowych piosenek...

- Ja to się stało?

- Dwa lata temu postanowiliśmy nagrać nowy materiał, który potem planowaliśmy samemu wydać na płycie. Wynajęliśmy niedrogie studio w rodzinnym Toruniu i spłacając je ratami, pracowaliśmy w nim z doskoku. W ciągu półtora roku - z trzema kilkumiesięcznymi przerwami - powstało kilkanaście premierowych utworów, które ostatecznie wydało właśnie Polskie Radio.

- Na płycie "Sterowany jest ten świat" gracie tak, jakby te dwadzieścia lat od debiutu nie istniały...

- Bo trzon zespołu to nadal te same osoby - ja, basista i klawiszowiec Szybki Kazik oraz perkusista Wysol. Mimo, iż mamy różne zainteresowania muzyczne, wszyscy lubimy punka i hard rocka. To nasz wspólny mianownik. Ale robiąc muzykę na kolejne płyty niczego nie kalkulujemy - zarówno te ostre numery, jak i spokojne ballady wypływają z nas naturalnie. W naszej twórczości nie ma miejsca na premedytację.

- Zawsze dbacie o to, aby wasze piosenki były melodyjne, nawet te najbardziej czadowe...

- To moja działka. Zalążkiem większości utworów jest linia melodyczna, która powstaje gdzieś w mojej głowie. Potem dopiero obudowujemy ją gitarowymi riffami i podkładem rytmicznym.

- Dużo wnoszą do waszych utworów damskie chórki.

- To już tradycja - stosujemy je od trzeciej płyty. Kiedyś zapraszaliśmy do naszych nagrań takie piosenkarki, jak Edytę Bartosiewicz, Kasię Nosowską czy Martynę Jakubowicz. Teraz pomyśleliśmy: po co prosić się zmanierowane gwiazdy o przysługę, skoro mamy pod ręką, tutaj w Toruniu, świetne dziewczyny o fajnych głosach? Dlatego tym razem zaśpiewały z nami Oksana Predko z grupy Toronto i Kasia Kurzewska z zespołu Sofa. I wyszło świetnie.

- W tekstach, śpiewanych przez Ciebie na nowej płycie, nadal jawisz się, jako niepoprawny kontestator. Ot, choćby w pacyfistycznym manifeście "Własne przekonania" czy potępiającym udział Polski w interwencji w Iraku "Wracajcie ułani"...

- Wszyscy w zespole wyssaliśmy negatywny stosunek do armii z mlekiem matek. Żaden z nas nie był w wojsku. W latach 80. to było coś naturalnego. Dlatego dziś, kiedy widzę w telewizji, jak młodzież pcha się do wojska - nie potrafię tego zrozumieć.

- Nie ukrywasz jednak swego dystansu do pozy buntownika - choćby w utworze "Sikając do umywalki".

- Bo każdy bunt przestaje mieć sens, kiedy jest niedostrzegany. A tak jest z piosenkami rockowych zespołów, których nie można usłyszeć w radiu. Dlatego pozostaje nam buntowanie się w domowym zaciszu - choćby sikając do umywalki.

- W utworze "Ludzie za kawałek blachy" śpiewasz: "Lepiej jest butelki sprzedać, niż sprzedać sumienie". Masz takie dylematy?

- Ciągle. Mimo nieustannej działalności koncertowej, musiałem znaleźć dodatkowe źródło utrzymania. Było nim studio tatuażu, które prowadziłem przez wiele lat. Niestety, ostatnio zamknąłem je, ponieważ przestało być opłacalne. To sprawia, że kiedy przychodzi jesień i zima, czyli okres martwy koncertowo, po prostu biedujemy. Dzisiaj mam na przykład tylko 20 zł w kieszeni...

- To dlatego śpiewasz w piosence "Sterowny jest ten świat": "Ciężko jest lekko żyć"?

- Dokładnie. Ludzie myślą, że grając w zespole żyje mi się lekko i przyjemnie. A to nieprawda. Muzykowanie w dzisiejszej Polsce to kosztowne hobby. Gdybym tego nie kochał, już dawno dałbym sobie z tym spokój.

Rozmawiał Paweł Gzyl
Fot. Polskie Radio


 

RECENZJE

+ Xenia Beliayeva - Ultra Glamour
+ Past Present Future
+ Total 7
+ Peeping Tom - Peeping Tom
+ Asmus Tietchens - Geboren, um zu Dienen
+ Silverware
+ Anthony Rother - Super Space Model
+ Spank Rock - YoYoYoYoYo
+ Radio 4 - Enemies Like This
+ Primal Scream - Riot City Blues
+ The Presets - Beams
+ Oakenfold - A Lively Mind
+ Nitzer Ebb - Body Of Work
+ Mummer - SoulOrganismState
+ Leafcutter John - The Forest & The Sea
+ Follow The Leader
+ Killing Joke - Hosannas From The Basements Of Hell
+ Hassle Hound - Limelight Cordial
+ Gigolo Showcase No. 9
+ Garden - Round & Round
+ The Futureheads - News And Tributes
+ Fovea Hex - Huge
+ No-Neck Blues Band & Embryo - Embryonnck
+ Ekkehard Ehlers - A Life Without Fear
+ Current 93 - Black Ships Ate The Sky
+ The Whitest Boy Alive - Dreams
+ F.S. Blumm - Summer Kling
+ Aidan Baker - Oneiromancer
+ Atari Teenage Riot - 1992 - 2000
+ DJ 3000 - Migration
+ Thom Yorke - The Eraser
+ Eremite Records - drobny asumpt do większej eksploracji
+ Midlake - The Trials Of Van Occupanther
+ Grandaddy - Just Like the Fambly Cat
+ Hati - Mantra - I. Prehistory of Hati: vol. 1
+ Arol Wulf-Zendik - You've Been Gone
+ Joseph Holbrooke Trio - The Moat Recordings
+ Keiji Haino - Global Ancient Atmosphere

- - - - - - - - -

+ MICHAEL VINER'S INCREDIBLE BONGO BAND - Bongo Rock
+ OWL XOUNDS EXPLODING GALAXY - The Myth of Time - An Elastic Experience
+ ARCHIE BRONSON OUTFIT - Dead Funny
+ IRENE SCHWEIZER - First Choice - Piano Solo KKL Luzern
+ THE NECKS - Chemist
+ TUNNG - Mother's Daughter and Other Songs / The Pioneers
+ MR. ANONYMOUS - Mr. Anonymous
+ HENRIK RYLANDER - Formation
+ MICHAEL MARCUS TRIO - Soulifications / THE COSMOSAMATICS - Magnitudes
+ DEEP BLUE ORGAN TRIO - Goin' To Town - Live at the Green Mill CD / DVD
+ VARIOUS ARTISTS - Re-Bop: The Savoy Remixes / THE BASEMENT BOYS PRESENT MUDBOY JONES - The Basement Boys Present Mudboy Jones
+ ERNEST DAWKINS' NEW HORIZONS ENSEMBLE - The Messenger - Live at the Original Velvet Lounge CD / DVD
+ LUC FERRARI - Son Memorise
+ UTE VOLKER - Anthrazit - Akkordeon Solo
+ MUMMER - SoulOrganismState
+ JOHN PEEL AND SHEILA - The Pig's Big 78s - A Beginner's Guide
+ DJ NAUGHTY - One DJ Naughty Night in Berlin
+ KAMMERFLIMMER KOLLEKTIEF - Remixed
+ ONE SECOND BRIDGE - One Second Bridge / MARSEN JULES - Les Fleurs
+ VARIOUS ARTISTS - Musics in the Margin
+ ANDRE GONCALVES & KENNETH KIRSCHNER - Resonant Objects
+ WHIT DICKEY - Sacred Ground / DENNIS GONZALEZ BOSTON PROJECT - No Photograph Available
+ PIMMON - Secret Sleeping Birds
+ GARDEN - Round & Round
+ CARL HANCOCK RUX - Good Bread Alley
+ NOW ORCHESTRA & MARILYN CRISPELL - Pola
+ EVAN PARKER TRIO & PETER BROTZMANN TRIO - The Bishop's Move
+ LIBERTY ELLMAN - Ophiuchus Butterfly
+ CARNIVAL SKIN - Carnival Skin
+ ROVA - Totally Spinning

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ New direction of techno - interview with Franki Juncaj aka DJ 3000
+ Bez premedytacji - rozmowa z Andrzejem 'Kobrą' Kraińskim [Kobranocka]
+ Nowy wymiar - rozmowa z Natalią Grosiak i Dawidem Korbaczyńskim [Mikromusic]
+ Szczerość uczuć - rozmowa z Robertem Kałużą [Lotyń]