Wadada Leo Smith "Golden Quartet", CD Tzadik 2000
Wadada Leo Smith' Golden Quartet "Eclipse. A film by Jacques Goldstein", DVD La Huit- Freedom Now Collection 2005
Wadada Leo Smith "Reflectativity", CD Tzadik 2000
Wadada Leo Smith "Tao-Njia", CD Tzadik 1996


Leo Smith - introwertyk free jazzu, intelektualista. Gigantycznie sprawy użytkownik instrumentów blaszanych, ceniony multiinstrumentalista. Członek założyciel AACM. Wychowany kulturą lat 60ych, duchowy przywódca poszukujących boskiego natchnienia poza okowami zgnuśniałego katolicyzmu.
By uzyskać pełne brzmienie imienia i nazwiska należy jego dane z prawa jazdy poprzedzić imionami Ishmael Wadada.
Chłodny, choć pełen emocji, improwizator współczesnego jazzu, konceptualista muzyki kameralnej, wytrawny poszukiwacz interesujących płaszczyzn dźwiękowych nowoczesnej elektroniki.
Kreator.
Twierdzi, że free jazz to także system, czyli tak naprawdę nie istnieje wolna muzyka. A punktem odniesienia jest zawsze blues, jako wszelka pierwocina zorganizowanego dźwięku (zajrzyj i posłuchaj, co ma do powiedzenia na DVD "Eclipse").

Niebawem usłyszy o Nim, żyjący w kosmicznym niebycie, współczesny, nudny polski mainstream jazzowy, zapewne przy udziale swego zbrojnego ramienia, w postaci arcyciekawego, kolejnego numeru dżezforum, albowiem nagrał on płytę z Tytanem, by nie rzec Betonem polskiego jazzu - Piotrusiem "O, Matko Boska" Baronem.
(patrz na ciekawą dyskusję: www.diapazon.pl/PelnaWiadomosc.php?bn=Artykuly&Id=509), My jesteśmy szybsi i naszym drogim vivoczytelnikom przybliżamy nagrania Wadady już teraz. Zatem do dzieła.

Wadadę Leo Smitha świetnie pamiętamy z Trzech Kompozycji Nowego Jazzu niejakiego Anthony'ego Braxtona (patrz: gaz-eta, któryś z wiosennych numerów), gdzie był pełnoprawnym współkreatorem tego wybitnego dzieła. Z tym panem popełnił jeszcze kilka winyli. Własne produkcje zaczął ujawniać światu niedługo potem, ale w sumie w ciągu minionych 40 lat wydał pod swoim nazwiskiem na pewno mniej płyt niż Ken Vandermark w ostatnich dwóch latach. Zatem tym wnikliwiej należy im się przyglądać.

Artystyczny wymiar lat 70-ych w życiu i twórczości Wadady zgrabnie podsumowuje czteropak Tzadika "Kabel Years" (o nim w innym odcinku naszej epopei). Z przełomu ówczesnej dekady zapamiętać należy na pewno kongenialny krążek "Touch The Earth - Break The Shells", popełniony w towarzystwie Petera Kowalda i Guntera Sommera (wydał FMP), a także "Divine Love" firmowanym własnym nazwiskiem (m.in. z udziałem Lestera Bowie, ECM).
Lata 90-e ubiegłego stulecia to wiele ucieczek od jazzu w kierunku muzyki współczesnej, zarówno kameralnej, jak i całkiem wielkogabarytowej (Tzadik i jego seria kompozytorska). Ten okres zgrabnie reprezentuje CD "Tao-Njia" (1996) - zawierający trzy kompozycje Wadady wykonane przez jego własną grupę Nda Kultura i kalifornijski E.A.R Unit. Akustyka wielu znanych naszej kulturze, jak i całkiem obcych instrumentów, poezja czytana przez japońską konkubinę kompozytora (wnoszę tak po brzmieniu imion - dane niepotwierdzone ?) i absolutnie swobodne improwizacje trębacza. Wyciszona, kameralistyczna odpowiedź na mdłe próby zaistnienia w świecie muzyki poważnej niejakiego Johna Zorna. Do uważnej lektury, po umyciu uszu i stosownym pedikir.
By poczytać o innych, niejazzowych peregrynacjach naszego bohatera odsyłam na http://music.calarts.edu/~wls/index.html (także drobne próbki audio).

I tak, siłą rozpędu, na osi czasu lądujemy na przełomie wieków nam najbliższych. Golden Quartet - najbardziej jazzowy ze współczesnych projektów Wadady. Jego pierwsza edycja to właśnie rok 2000 i skład w pełni uzasadniający nieco przewrotny tytuł formacji. Otóż bowiem, obok trębacza, na basie Malachi Favors, na bębnach Jack De Johnette, na pianie Anthony Davis. Pięć mocnych, rozbudowanych kompozycji lidera. Z jednej strony szybkie kawalkady free, z trąbką jako kontrapunktem każdej zmiany kierunku improwizacji, z drugiej kameralistyka w całkiem współczesnym wydaniu, gdzie wysublimowany akustycznie dźwięk zgrabnie uzupełniany jest także szczyptą ciszy i uzasadnionym dramaturgicznie spowolnieniem. W każdym z wariantów tego dzieła mamy dużo powietrza, wiele przemyślanych intelektualnie wycieczek, dających oddech naszemu zdziczałemu pojmowaniu przaśnej rzeczywistości, dużo strukturalnej zabawy i zminimalizowana doza przypadku. Nowy wymiar jazzu na nowy wiek. Wymaga maksymalnego skupienia, daje cudowną moc pokonywania wszelkich ułomności naszej percepcji. Wielka muzyka. Trąbka Wadady gładka, choć wytrawnie szybka, szorstka, choć idealnie czysta w brzmieniu. Po prostu Wadada!
W tym składzie GQ pokazał światu jeszcze produkcję "Year Of The Elephant" (Pi Recordings 2002).

Drugą edycję Złotego Kwartetu Wadada ujawnił w roku 2005, w całkowicie sensacyjnym składzie. Na basie niedoceniany, choć ekstremalnie fascynujący John Lindberg, na pianie młody wilk - Vijay Iyer, na perkusji? UWAGA!?sam Ronald Shannon Jackson. Po prostu petarda! Muzyka z racji obecności ostatniego z panów nabrała dodatkowego ładunku energii, wciąż wszakże pozostając w 100% dziełem Wadady i jego jazzowych koncepcji. Kwartet w tej edycji doczekał się jedynie rejestracji filmowej i genialnego DVD "Eclipse" (bywa emitowany w stacji Mezzo). Czarno-biały koncert inkrustowany wypowiedziami Wadady. Trzeba mieć koniecznie! Z pewnością najlepsza wersja Złotego Kwartetu.
Wedle wiedzy płynącej z sieci globalnej egzystuje już trzecia edycja GQ - tym razem z gitarzystą - Woodym Aplanalpem i nowym perkusistą - Nasheetem Waitsem. Nagrań jeszcze nie ujawniono.

Współczesne jazzowe koncepcje Wadady zgrabnie uzupełnia trio, jakie popełniło kompakcik "Reflectativity" (tytułem nawiązuje do wydawnictwa z lat 70-ych, zatem traktować je można jako swoistą parafrazę muzyczną - szukaj oryginału o tytule "Reflectivity"). Trio - to personalnie pierwsza edycja Golden Quartet pozbawiona perkusisty. O dziwo, muzyka tu zawarta jest niekiedy bardziej energetyczna, znacznie głośniejsza i ma wymiar bardziej free niż propozycje Kwartetu. Kto chce posłuchać większej porcji improwizującego Wadady, zachęcam do sięgnięcia po ten krążek. Oj, wielki to trębacz, naprawdę. Piękna, choć krnąbrna wycieczka po obrzeżach współczesnego jazzu.

Ciąg dalszy nastąpi.

Andrzej Wadada Nowak


  następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Will Guthrie - Body and limbs still look to light
+ The Czars - Sorry I Made You Cry
+ Stuart A. Staples - Leaving Songs
+ Peaches - Impeach My Bush
+ Basement Jaxx - Crazy Itch Radio
+ Mateo Spedicati - Weekend At Pisano's
+ Raudive - No, No, No, No
+ Frequenzberater - Our Galaxy
+ Dan Curtin - Synaptic
+ Mandelbrot Set - All Our Actions Are Constantly Repeated
+ Pharrell - In My Mind
+ Perspects - Peopleskills
+ Pere Ubu - Why I Hate Women
+ Pan American - For Waiting, For Chasing
+ Bill Wells & Maher Shalal Hash Baz - Osaka Bridge
+ Stefan Kuchenmeister - Anti Age
+ Paul Kalkbrenner - ReWorks
+ Kaito - One Million Love
+ Humcrush - Hornswoggle
+ A Guy Called Gerald - Proto Acid - The Berlin Sessions
+ Forest Jackson - Cymbalism
+ New York Dolls - One Day It Will Please Us To Remember Even This
+ Diamanten Und Raketen
+ Daedelus - Denies The Day`s Demise
+ Console - Mono
+ Pretty Boy Crossover & Julio Soto - We Are All Drifting
+ Blues... Is Number One
+ Biosphere - Dropsonde
+ Ammoncontact - With Voices
+ Miles Tilmann - Yes & No
+ The Vines - Vision Valley
+ Donato Wharton - Body Isolation
+ Orla Wren - Butterfly Wings Make
+ Yasushi Yoshida - Secret Figure
+ Zero 7 - The Garden
+ Holger Zilske meets Dave DK - Rainshower
+ Ekkehard Ehlers - A Life Without Fear
+ Shalabi/Kristian/St-Onge - Shalabi/Kristian/St-Onge
+ Wooden Wand and the Vanishing Voice - Gipsy Freedom
+ Bird Show - Lightning Ghost
+ Six Organs of Adimttance - The Sun Awakens
+ Makoto Kawabata - Inui
+ Acid Mothers Temple & The Pink Ladies Blues - Acid Mothers Temple & The Pink Ladies Blues
+ Book of Am - Book of Am
+ Gabriel Paiuk / Jason Kahn - Breathings
+ AIWA - Elnar
+ Valerio Tricoli - Metaprogramming From Within The Eye Of The Storm
+ Eric La Casa - Air.ratio
+ Jon Mueller/Jason Kahn - Supershells
+ GHQ - Heavy Elements
+ nmperign & Jason Lescalleet - Love Me Two Times
+ Gabriel Paiuk, Jason Kahn - Breathings
+ ThirstyEar - Blue Serries - wczesnojesienne remanenty
>> Wadada Leo Smith - Golden Quartet / Wadada Leo Smith' Golden Quartet - Eclipse. A film by Jacques Goldstein / Wadada Leo Smith - Reflectativity / Wadada Leo Smith - Tao-Njia

- - - - - - - - -

+ TK WEBB - Phantom Parade
+ BLACK HAPPY DAY - In The Garden of Ghostflowers
+ JON LANGFORD - Gold Brick
+ RICHARD CHARTIER + TAYLOR DEUPREE - Specification.Fifteen
+ YERMO - Yermo / BEN REYNOLDS - Book of Beyond / GEOFF MULLEN - The Air in Pieces
+ BOB SCHNEIDER - The Californian
+ FOVEA HEX - Neither Speak Nor Remain Silent: One - Bloom / Neither Speak Nor Remain Silent: Two - Huge / MONOS - Generators
+ RYAN TEAGUE - Coins & Crosses
+ TIDAL / PETER DUIMELINKS - Ablution
+ MILIEU - Beyond the Sea Lies the Stars
+ SEBASTIAN MEISSNER / RAN SLAVIN / ERAN SACHS - Presence/Absence: Into The Void
+ STEPHAN MATHIEU & JANEK SHAEFER - Hidden Name
+ ANLA COURTIS - Tape Works
+ RAY WARLEIGH - Ray Warleigh's First Album
+ SKOLTZ_KOLGEN - Postpiano 07.05
+ LINDA RONSTADT / ANN SAVOY - Adieu False Heart
+ TOD DOCKSTADER - Aerial # 3
+ FLYING CANYON - Flying Canyon
+ CLARK - Boddy Riddle
+ CBD Trio - Suspension
+ TETUZI AKIYAMA / OREN AMBARCHI / ALAN LICHT - Willow Weep and Moan For Me / ORGANUM - Die Hennen Zähne / ERHARD HIRT - 25.5.1996 / PHILIP SAMARTZIS / LAWRENCE ENGLISH - One Plus One / PHILIP SAMARTZIS / KOZO INADA - h []
+ ERIC LA CASA - Air.Ratio
+ HELLER MASON - Minimalist & Anchored
+ TRANSMISSION - Beyond Light
+ QUINTET AVANT - En Concert Ă  la Salle des FĂŞtes

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Na jedną kartę - rozmowa z Piotrem Lipką i Bartkiem Pieciakowskim [Bohema]
+ Spełnienie marzeń - rozmowa z Tomaszem Grocholą [Agressiva 69]
+ Nieustanna wojna - rozmowa z Radkiem Łukasiewiczem [Pustki]
+ Mirror Of Soul - rozmowa z Paul'em Kalkbrenner'em