ThirstyEar - Blue Serries - wczesnojesienne remanenty

O "Błękitnej Serii" nowojorskiej stajni Thirsty Ear Recordings pisałem już na łamach Gaz-ety wielokrotnie, nie zawsze zresztą w ciepłym tonie, zatem nie bez przyczyny pozwalam sobie teraz wrócić werbalnie do ich produkcji. Okazją niech będzie uzupełnienie prywatnej płytoteki o kolejne pozycje. Nie będę pisał o nowościach, albowiem nie zasługują one w moim przekonaniu na absorbowanie cennego czasu vivoczytelników.

Mówiąc (pisząc) o "Blues Serries" nie należy zapominać, iż w jej ramach ukazują się zarówno mniej lub bardziej udane próby łączenia muzyki improwizowanej ze współczesną elektroniką, jak i stricte jazzowe, czy wręcz free jazzowe produkcje muzyków nowojorskich związanych z Dyrektorem Projektu Matthew Shippem, m.in. Williama Parkera (patrz: gaz-eta, numer lipcowy), Roya Campbella czy Davida S.Ware'a.

Najpierw wszakże rozprawmy się z pierwszym z przywołanych nurtów, którego celem, obok niesienia kaganka jazzowej oświaty dla dorastającej młodzieży, jest zapewne także próba podbudowania budżetu wytwórni sprzedażą muzyki w targecie klubowym (nie znam nakładów płyt, zatem tezy powyższej nie zweryfikujemy).

Matthew Shipp "Harmony and Abyss" to bodaj sto siedemnasta propozycja pianistyki Shippa w ramach Błękitnej Serii. Pianistyki dekonstruowanej elektroniką, w dużej części na etapie postprodukcji. Efekt sonorystyczne jest bardzo ciekawy, jednak traktując ten rodzaj twórczości Szefa BS w kategoriach artystycznych trudno paść na kolana. Ta edycja w pełni to potwierdza. Może jedynie warto odnotować fakt, iż porcja elektronicznych zniekształceń jest tu nieco większa niż na poprzednich albumach. Skład żywych muzyków uzupełnia stała baza niskich częstotliwości w BS, a zwłaszcza u Shippa, czyli William Parker, a także Gerard Cleaver dr i Daniel Carter fl i sax. Za "dźwięki z łazienki" odpowiada FLAM. Słuchając tej serii nagrań wciąż pozostaję w bardzo ambiwalentnym uczuciu, albowiem znając inne, prawdziwie jazzowe produkcje panów wymienionych tu z imienia i nazwiska, nie potrafię w pełni akceptować takiego, choć bardzo trendy, to jednak "grania do kotleta". Proste, przystępne produkcje, w sumie podobne do siebie jak dwie krople wody. Ale jeżeli łykasz ten elektroniczny spleen, to jest to pozycja akurat na twoje wymagania.

Wyartykułowane wyżej ambiwalencje rosną w tempie geometrycznym, gdy sięgam po kolejny produkt Serii - DJ Wally "Nothing Stays The Same". Tu głównym tytułem wykonawczym nie jest muzyk jazzowy, ale didżej, co niestety skutkuje dość prymitywnym rytmicznie backgroundem dla jazzowych popisów herosów nowojorskiej sceny. Efekt jest o tyle bolesny, iż lista płac na tym cedzie jest doprawdy imponująca i pozwolę sobie ją przytoczyć w całości, by żal był tym większy. Zatem na "Niczym Które Pozostaje Tym Samym" (tłumaczenie własne ?) grają (?) - Matthew Shipp p, William Parker b, Khan Jamal vb, Daniel Carter reeds, David S. Ware ts, Guillermo E. Brown dr, Peter Gordon fl. Bez komentarza? To najmarniejsza ze znanych mi pozycji w Serii. Bez strat moralnych można sobie darować.

By finalizować wątek płyt pseudo lub niejazzowych w Serii, słów parę o DJ Spooky'im i jego "Dubtometry", płycie zawierającej remiksy nagrań z całkiem udanego wydawnictwa "Optometry" (w sumie to była bodaj najciekawsza rzecz w Serii, z jedyną w zasadzie wadą - trwała stanowczo zbyt długo, bo ponad 70 minut; warto pamiętać, że prawie wszystkie płyty Serii kończą w ramach godziny lekcyjnej, co w przypadku wątku "elektronicznego" wychodzi na ogół tej muzyce na dobre). "Dubtometry" jest zdrowo podanym, konkretnym kawałkiem współczesnej elektroniki, szczególnie cennym dla wielbicieli dubowych brzmień, których tu nie brakuje. W swojej klasie rzecz cenna i miła dla ucha wypoczywającego po serii freejazzowych petard.

Udanym łącznikiem pomiędzy elektronicznym a stricte jazowym nurtem Błękitnej niech będzie pierwszy kompakcik chyba najpoważniejszej formacji tej serii - Spring Heel Jack -zatytułowany "Masses". Angielski drum'n'bassowy duet Coxon i Wales (ciekawe i niebanalne podkłady rytmiczne, śmiałe dekonstrukcje, twórcze zakłócenia) plus improwizujący jazzowi giganci z Jorku. To pomysł na tę formację w ramach Serii. W pierwszej edycji absolutna śmietanka - Tim Berne (chyba numer jeden w tym towarzystwie), Daniel Carter, Roy Campbell, Evan Parker, Mat Maneri, oczywiście Shipp, William Parker i G.E. Brown jako sekcja rytmiczna w klasycznym rozumieniu. Jeśli szukamy naprawdę udanych fuzji współczesnej elektroniki i jazzu, to dobrze trafiliśmy! Bardzo konkretne, bardzo udane. Co ważne, jazzowe byki często na tej płycie występują osobno, jest zatem wiele smakowitych chwil ich wielce udanych solowych improwizacji.

Otóż i jesteśmy już na pjurdzeżowym polu. Na dobry początek uroczy albumik wyśmienitego trębacza Roya Campbella "It's Krunch Time", znanego nam z wielu udanych jazd, w tym także, a może przede wszystkim, z piekielną sekcją rytmiczną William Parker/ Hamid Drake (np. Pyramid Trio, Die Like A Dog Quartet). Tu kwartecik z najbardziej nieekspresyjnym instrumentem jazzu, czyli wibrafonem (smakowity Khan Jamal) i sekcją w osobach Wilbura Morrisa b i Guillermo E. Browna dr. Osiem kompozycji (w tym raz Monk, raz pieśń ludowa, reszta autorstwa lidera) składających się na propozycję dla wielu gatunków jazzfanów. Mamy zgrabne dialogi trąbki i wibrafonu, jakich nie powstydziliby się twórcy cool jazzu, są zadziorne free eskapady Campbella, który potrafi odnajdywać się w chyba każdej stylistyce, no i sekcja, choć nie epokowa, zgrabnie ciągnie do przodu to dzieło. Rzekłabym - mainstream z najwyżej półki o poważnych ambicjach sprostania bardziej wymagającym gustom. Tak, Campbell to znamienita postać, kolejny wielki, mocno niedoceniony trębacz, ale że wódki z Wyntonem M. i koleżkami z Down Beatu nie pija, to brak go na wyszukanych ankietach zacnych i poczytnych pism (ale może to i dobrze, bo inny trębacz z NewJorku też długo niezauważany, jak już na te wstrętne ankiety trafił, to się mu wena twórcza poszła je? - patrz: życie i twórczość Dave'a Douglasa po roku 2000).

No i last, but not least, kawał free jazzowego mięcha ekstremalnie pełną gębą. Relacja audio i video z kolejnej edycji festiwalu VisionFest. Edycję z roku 1997 dokumentuje podwójne wydawnictwo AUM Fidelity, zaś Seria ma na rozkładzie wydarzenia z roku 2003.
V.A. "VisionFest: VisionLife" - kto miał tę płytę w rękach, ale nie posłuchał, bo pobieżna analiza traklisty go zniechęciła, niech głęboko żałuje. Tak się bowiem zabawnie składa, iż kilka formacji występujących na CD tytułowanych jest nazwiskami mniej znanych muzyków, ale już pełne składy po prostu zabijają (sama muzyka jeszcze bardziej!). Na początek Muntu! Kto pamięta, że grupa o tej nazwie gościła na Jazz Jamboree'81 i nawet doczekała się wtedy winylowej pamiątki rodzimego wydawnictwa? Jemeel Moondoc, Roy Campbell, William Parker i Rasheed Bakr! Coś dodać? Wspaniała muzyka formacji, który ongiś dała zaczyn Other Dimensions In Music (Daniel Carter zastąpił Moondoca). Jedziemy dalej? Dave Burrell - zapomniany loftowy pianista i Tyrole Brown, Billy Bang w towarzystwie Hamietta Bluietta, mniej znany saksofonista Douglas Ewart w towarzystwie? uwaga! ?Wadady Leo Smitha, Josepha Jarmana i mega sekcji Parker/Drake (chyba najmocniejszy moment ceda), Spring Trio Matthew Shippa, Karen Borca (słabszy moment zestawu, chwila oddechu dla uszu, choć to fryty pełnogatunkowe), Ellen Christi (damski, szalony wokal, wsparty elektryczną gitarą i sekcją Parker/Drake - petarda!), Kidd Jordan i Fred Anderson plus Parker/Drake i na koniec blisko 10 minutowa improwizacja solo Petera Kowalda. Uff, można umrzeć z rozkoszy od samych nazwisk, ale i muzyka tu pomieszczona też nas wbija w glebę. Oj, szkoda, ze nie było nam dane być na całych koncertach. Uwaga! Niektóre edycje VisionFest zawierają też wizualną stronę tych nagrań na DVD. Wstyd nie mieć!
I jak tu nie traktować poważnie Błękitnej?!

Andrzej Nowak


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Will Guthrie - Body and limbs still look to light
+ The Czars - Sorry I Made You Cry
+ Stuart A. Staples - Leaving Songs
+ Peaches - Impeach My Bush
+ Basement Jaxx - Crazy Itch Radio
+ Mateo Spedicati - Weekend At Pisano's
+ Raudive - No, No, No, No
+ Frequenzberater - Our Galaxy
+ Dan Curtin - Synaptic
+ Mandelbrot Set - All Our Actions Are Constantly Repeated
+ Pharrell - In My Mind
+ Perspects - Peopleskills
+ Pere Ubu - Why I Hate Women
+ Pan American - For Waiting, For Chasing
+ Bill Wells & Maher Shalal Hash Baz - Osaka Bridge
+ Stefan Kuchenmeister - Anti Age
+ Paul Kalkbrenner - ReWorks
+ Kaito - One Million Love
+ Humcrush - Hornswoggle
+ A Guy Called Gerald - Proto Acid - The Berlin Sessions
+ Forest Jackson - Cymbalism
+ New York Dolls - One Day It Will Please Us To Remember Even This
+ Diamanten Und Raketen
+ Daedelus - Denies The Day`s Demise
+ Console - Mono
+ Pretty Boy Crossover & Julio Soto - We Are All Drifting
+ Blues... Is Number One
+ Biosphere - Dropsonde
+ Ammoncontact - With Voices
+ Miles Tilmann - Yes & No
+ The Vines - Vision Valley
+ Donato Wharton - Body Isolation
+ Orla Wren - Butterfly Wings Make
+ Yasushi Yoshida - Secret Figure
+ Zero 7 - The Garden
+ Holger Zilske meets Dave DK - Rainshower
+ Ekkehard Ehlers - A Life Without Fear
+ Shalabi/Kristian/St-Onge - Shalabi/Kristian/St-Onge
+ Wooden Wand and the Vanishing Voice - Gipsy Freedom
+ Bird Show - Lightning Ghost
+ Six Organs of Adimttance - The Sun Awakens
+ Makoto Kawabata - Inui
+ Acid Mothers Temple & The Pink Ladies Blues - Acid Mothers Temple & The Pink Ladies Blues
+ Book of Am - Book of Am
+ Gabriel Paiuk / Jason Kahn - Breathings
+ AIWA - Elnar
+ Valerio Tricoli - Metaprogramming From Within The Eye Of The Storm
+ Eric La Casa - Air.ratio
+ Jon Mueller/Jason Kahn - Supershells
+ GHQ - Heavy Elements
+ nmperign & Jason Lescalleet - Love Me Two Times
+ Gabriel Paiuk, Jason Kahn - Breathings
>> ThirstyEar - Blue Serries - wczesnojesienne remanenty
+ Wadada Leo Smith - Golden Quartet / Wadada Leo Smith' Golden Quartet - Eclipse. A film by Jacques Goldstein / Wadada Leo Smith - Reflectativity / Wadada Leo Smith - Tao-Njia

- - - - - - - - -

+ TK WEBB - Phantom Parade
+ BLACK HAPPY DAY - In The Garden of Ghostflowers
+ JON LANGFORD - Gold Brick
+ RICHARD CHARTIER + TAYLOR DEUPREE - Specification.Fifteen
+ YERMO - Yermo / BEN REYNOLDS - Book of Beyond / GEOFF MULLEN - The Air in Pieces
+ BOB SCHNEIDER - The Californian
+ FOVEA HEX - Neither Speak Nor Remain Silent: One - Bloom / Neither Speak Nor Remain Silent: Two - Huge / MONOS - Generators
+ RYAN TEAGUE - Coins & Crosses
+ TIDAL / PETER DUIMELINKS - Ablution
+ MILIEU - Beyond the Sea Lies the Stars
+ SEBASTIAN MEISSNER / RAN SLAVIN / ERAN SACHS - Presence/Absence: Into The Void
+ STEPHAN MATHIEU & JANEK SHAEFER - Hidden Name
+ ANLA COURTIS - Tape Works
+ RAY WARLEIGH - Ray Warleigh's First Album
+ SKOLTZ_KOLGEN - Postpiano 07.05
+ LINDA RONSTADT / ANN SAVOY - Adieu False Heart
+ TOD DOCKSTADER - Aerial # 3
+ FLYING CANYON - Flying Canyon
+ CLARK - Boddy Riddle
+ CBD Trio - Suspension
+ TETUZI AKIYAMA / OREN AMBARCHI / ALAN LICHT - Willow Weep and Moan For Me / ORGANUM - Die Hennen Zähne / ERHARD HIRT - 25.5.1996 / PHILIP SAMARTZIS / LAWRENCE ENGLISH - One Plus One / PHILIP SAMARTZIS / KOZO INADA - h []
+ ERIC LA CASA - Air.Ratio
+ HELLER MASON - Minimalist & Anchored
+ TRANSMISSION - Beyond Light
+ QUINTET AVANT - En Concert Ă  la Salle des FĂŞtes

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Na jedną kartę - rozmowa z Piotrem Lipką i Bartkiem Pieciakowskim [Bohema]
+ Spełnienie marzeń - rozmowa z Tomaszem Grocholą [Agressiva 69]
+ Nieustanna wojna - rozmowa z Radkiem Łukasiewiczem [Pustki]
+ Mirror Of Soul - rozmowa z Paul'em Kalkbrenner'em