Max Mohr "Trickmixer's Revenge", Playhouse 2006
www.ongaku.de

Powszechnie wydaje się, że twórcy nowej elektroniki to przedstawiciele pokolenia dzisiejszych dwudziestolatków, no, góra - trzydziestolatków. Tymczasem wielu wybitnych artystów nurtu jest znacznie starszych - przede wszystkim reprezentują oni generację, która przyszła na świat w latach 60. Jednym z nich jest Max Mohr. Debiutował już jako siedemnastolatek, grając w punkowych zespołach. Ponieważ niemiecka nowa fala była zdominowana przez elektroniczne brzmienia, Mohr, studiując we Frankfurcie nad Menem, z czasem sięgnął po syntezatory i komputer. Przez długi czas zajmował się tworzeniem elektroakustycznych instalacji dźwiękowych, ale po przeprowadzce do Kolonii w połowie lat 90. zwrócił się ku muzyce klubowej. Po serii udanych winyli dla Playhouse, debiutuje wreszcie pełnym albumem - "Trickmixer's Revenege".
Pierwsze trzy utwory to ogniste techno o epickim rozmachu. W "Diamanten" pojawiają się burczące pohukiwania syntezatorów, podkreślone wijącym się, piszczącym loopem. "Assonja Swynja" uderza morderczym basem, który otaczają ekscentryczne efekty rodem z filmów sci-fi: zdeformowane głosy, przypominające kłótnię robotów. Klimat "Spellbound" tworzy umiejscowiony w tle nisko brzmiący motyw klawiszowy o laboratoryjnej precyzji.
"Lucky Go Wild" to fenomenalny przebój osadzony na tech-house'owym bicie. Chwytliwą melodię tworzą tu nakładające się na siebie kolejne partie lekko bziuczących klawiszy, odwołujących się dyskretnie do estetyki trance. Ciepłe brzmienia rozlewających się leniwie syntezatorów wnosi "Mellowmoon 2", pulsując nieagresywnie pobrzękującym basem. Również "Old Song" to energetyczny tech-house: metaliczne akordy klawiszy uzupełniają tu gęste efekty perkusyjne.
W stronę plemiennego techno skręca "Schaben" - w jego minimalistycznej strukturze na plan pierwszy wybijają się chrzęszczące loopy. Bardziej tradycyjną rytmikę ma soczysty "On The Run". Jego aranż tworzy zestawienie drżącej melodii z kumkającym basem na tle sonicznych klawiszy.
A w finale soundtrackowa wycieczka w stronę ambient. "In The Woods" kroczy majestatycznie, opierając się na przesterowanych syntezatorach, podszytych niepokojącym tłem z wtopionym weń żrącym loopem. Znakomity debiut - kumulacja energii przez ponad dwie dekady tworzenia muzyki, zaowocowała u Maxa Mohra prawdziwą eksplozją świeżych i odważnych pomysłów.

PAWEŁ GZYL


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Zombie Nation - Black Toys
+ Geoff White - Neverthless
+ Vintage Future
+ Mathias Kaden & Onur Oezer - Momentum - A Vakant Mix Compilation
+ John Tejada - Cleaning Sounds Is A Filthy Business
+ Marcin Czubala/Dandi & Ugo - Split
+ Spika - Sonic Journey Through New Life
+ Sebastian San - Duel
+ Salut Rec 2006
+ Rule - Controller
+ To Rococo Rot - Taken From Vinyl
+ T.Raumschmiere - Random Noize Session - Vol. 1
+ Pop Ambient 2007
+ Music To Play In The Club - Vol. 1
+ Move D - Kunstoff
>> Max Mohr - Trickmixer's Revenge
+ Luomo - Paper Tigers
+ Heiko Laux - Waves
+ Kiki - Trust Me
+ Jet - Shine On
+ Idea Hoard Uncut
+ Husky - Zgadnij
+ Robert Henke - Layering Buddha
+ Thomas Heckmann - Tangents
+ Gigolo Showcase No. 10
+ P.Diddy - Press Play
+ Freestyle Candies 2
+ Camouflage - Relocated
+ Bolz Bolz - Data Error
+ F.S. Blumm - Drawings
+ Belka & Strelka - Tales From The Projector Room
+ Peter Brotzmann/Hamid Drake - The Dried Rat-Dog / Billy Bang/Denis Charles - Bangception. Willisau 1982 / Matthew Shipp Duo with Roscoe Mitchell - 2-Z / Max Roach/Anthony Braxton - One In Two, Two In One
+ Tree People - Tree People
+ Merzbow - Sha Mo 3000 / Merzbow/Jamie Saft - Merzdub
+ Gary Higgins - Red Hash
+ Nick Castro - A Spy in the House of God
+ Sabine Vogel - Aus dem Fotoalbum eines Pinguins
+ Ferran Fages/Will Guthrie - Cinabri
+ Howlin' Ghost Proletarians - The Singer

- - - - - - - - -

+ JANEK SCHAEFER - In The Last Hour
+ IMMUNE - Sound Inside
+ ELLIOTT SHARP - Sharp? Monk? Sharp! Monk!
+ ALEXANDER TUCKER - Furrowed Brow
+ sunnO))) & BORIS - Altar
+ NEW LOUSADZAK - Human Songs
+ VARIOUS ARTISTS - Beyond Istanbul - Underground Grooves of Turkey / VARIOUS ARTISTS - Shtetl Super Stars - Funky Jewish Sounds From Around The World
+ GILBERT HOLMSTROM - A Celebration of 50 Years in Jazz
+ BARZIN - My Life In Rooms
+ ASTROPHAGUS - Casualties
+ THE BAD HAND - This is No Time for Modesty
+ MAGDA - She's a Dancing Machine / DOCTOR QUIRKEY'S GOODTIME EMPORIUM BAND - A 6 / VITAMINSFORYOU - The Legend of Bird's Hill / CHARLES GAYLE - Consider The Lilies… / DAN JOSEPH ENSEMBLE - Archaea / JOHN MEDESKI, MATTHEW SHIPP - Scotty Hard's Radical Reconstructive Surgery / WORKING FOR A NUCLEAR FREE CITY - Working for a Nuclear Free City / FLORIAN WEBER / JEFF DENSON / ZIV RAVITZ - Minsarah / LOWER FORTY-EIGHT - Apertures / HOLIDAY FOR STRINGS - Holiday For Strings / WARNE MARSH QUARTET - Ne Plus Ultra / CALL ME POUPEE - Western Shanghai / HUMCRUSH - Hornswoggle / SHRIEKBACK - Cormorant / HASEGAWA-SHIZUO - Gene Packs / ABASSI ALL STARS - Showcase / RICCARDO TESI - CLAUDIO CARBONI - Crinali
+ HERESI - Psalm II / KHLYST - Chaos is my Name
+ JOE SACHSE - Riff / JOE SACHSE / DAVID MOSS / GEORGE LEWIS - Berlin Tango
+ OLIVER LAKE QUARTET - Live / TRIO 3 - Time Being
+ TOM DJLL - Bellerophone - Smudge - Mutootator
+ BROADCAST - The Future Crayon
+ HISATO HIGUCHI - Dialogue
+ FOREST JACKSON - Cymbalism

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Avant Festival - relacja z festiwalu w gdańskim Żaku (29-30.10.2006)
+ Soulful groove music - rozmowa ze Splankiem (Zombie Nation)
+ Too much beats - rozmowa z Marco Haas'em alias T. Raumschmiere
+ Lawina dźwięków - wywiad z Bartoszem Słatyńskim, Tomaszem Gołuchowskim i Michałem Gołuchowskim (Avalanche)