Miss Kittin "BatBox", Nobody's Bizzness 2008
www.kittinbatbox.com
www.misskittin.com
www.nobodybizzness.com

Pracę nad swoim drugim po "I Com" solowym albumem Caroline Hervé rozpoczęła już dwa lata temu. Tym razem zainspirowała ją gotycka subkultura. Fascynacja ta sprawiła, że baczniej przyjrzała się swojemu wnętrzu. "BatBox" okazał się odkupieniem - wyjaśnia. - Pozwoliłam nietoperzom wylecieć z mej głowy. Pożegnałam się ze starymi upiorami, zezwalając światłu rozgonić cienie i mrok. To było jak otwarcie okna na nową rzeczywistość, poznawalną intuicyjnie, jak robią to nietoperze i koty".
Długi okres pracy nad krążkiem zaowocował dopieszczonym ze wszech miar materiałem. Owszem - jest mrocznie, ale gotycka rekwizytornia potraktowana została symbolicznie, z przymrużeniem oka, stając się punktem wyjścia do ironicznych refleksji nad współczesnym światem. Zyskują one kształt dowcipnych wyliczanek, serwowanych przez Miss Kittin jej charakterystycznym głosem. Raz przybiera on formę mechanicznej melorecytacji ("Kittin Is High"), a kiedy indziej zmysłowej ("Barefoot Tonight") lub eterycznej ("Wash'n'Dry") wokalizy. Choć czasem artystka śpiewa słodko ("Play Me A Tape"), wiemy, że tą filuternością czai się przewrotność ("Machine Joy").
W warstwie muzycznej Miss Kittin sięga po swe ulubione gatunki sprzed ćwierć wieku. I robi to doprawdy z ujmującym wdziękiem. Przykładem może tu być oparty na motorycznej pracy post-punkowej sekcji rytmicznej "Grace", czarujący noworomantycznymi klawiszami "Play Me A Tape", miażdżący zbasowowanymi akordami klawiszy spod znaku EBM "Pollution Of The Mind" czy wwiercające się w mózg zawodzącym loopem rozedrgane electro - "Machine Joy".
Nie brak tu jednak pewnych nowinek. Oto okazuje się, że Miss Kittin w zaskakująco pomysłowy sposób potrafi podrasować na gotycką modłę zupełnie niekojarzące się z tą estetyką gatunki - hip hop i house. Dowodzą tego trzy nagrania - "Solidasarockstar" i "Sunset Strip" - łączące połamane bity i bombastyczne basy z efektami rodem z wampirycznego horroru oraz "Metalhead" wpisujący taneczny rytm w gąszcz zgrzytliwych dźwięków o industrialnym brzmieniu.
Jakby tego było mało, trafiamy na płycie również na mocne techno - to ozdobiony KLF-owym motywem klawiszowym "Kittin Is High" oraz podrasowany punkowym basem "Barefoot Tonight". Chwile wytchnienia przynoszą tu dwie kołysanki - "Wash'n'Dry" i "Lightmaker" - zanurzone w bajkowych plumkaniach spod znaku IDM.
Warto zwrócić również uwagę na oprawę graficzną płyty. Zadbał o nią Rob Reger, twórca popularnej postaci Emily The Strange. To właśnie jego autorstwa nietoperze i koty wypełniają dwunastostronicową książeczkę z kompaktowej edycji albumu.
"BatBox" to zdecydowanie lepsza płyta od "I Com". Więcej tu dobrych melodii, pomysłowej produkcji i sugestywnego klimatu. Miss Kittin potwierdza tym wydawnictwem, że to właśnie ona rozdaje obecnie karty na electroclashowej scenie.

Paweł Gzyl


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Alec Empire - The Golden Foretaste Of Heaven
>> Miss Kittin - BatBox
+ Dominique - More Love Now
+ Reverbaphon - Here Comes Everyone
+ Cheer - Static Tapes
+ Talkingmakesnosense - The Winter Drones
+ Miss Kittin - Kittin Is High EP
+ Little Wings - Magic Wand
+ Taunus - Harriet

- - - - - - - - -

+ TOMASZ KRAKOWIAK - La Ciutat Ets Tu / MIKE HANSEN - At Every Point
+ AUTISTICI - Volume Objects
+ VARIOUS ARTISTS - Dr. Boogie presents Rarities from the Bob Hite Vaults
+ BUTCHER / MULLER / VAN DER SCHYFF - Way Out Northwest
+ KK NULL - BaryoGenesis
+ BALMORHEA - Rivers Arms
+ ANGEL - Kalmukia
+ BOX - Studio 1
+ FAUST / NURSE WITH WOUND - Disconnected / FAUST - Od Serca do Duszy
+ BAGHDASSARIANS / BALTSCHUN / SCHERZBERG / THEIN - Ilinx
+ VOLCANO THE BEAR - Amidst the Noise and Twigs

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Stęsknieni za duchowością - rozmowa z Piotrem Banachem