"Greg Wilson`s 2020:Vision", 20:20 Vision/Eblok 2008
www.2020recordings.com
www.myspace.com/2020soundsystem
www.electrfunkvisions.co.uk

Choć Greg Wilson urodził się w Liverpoolu, to dziś kojarzony jest przede wszystkim z Manchesterem. To właśnie tam na początku lat 80. didżejując w takich klubach, jak Hacienda, Wigan Pier, a przede wszystkim Legend, zapracował sobie na miano "pioniera nowoczesnej elektroniki". To właśnie w jego setach po raz pierwszy zaczęły pojawiać się single zza Atlantyku, reprezentujące nowy gatunek - electro. Wilson, mieszając je z jazzowymi, soulowymi i funkowymi płytkami stworzył własny styl, ochrzczony wtedy po prosto jako "boogie". Wspierał także innych artystów - pierwszą w Anglii grupę b-boyów znaną pod szyldem Broken Glass oraz rapera Kermita, późniejszego współpracownika Ruthless Rap Assasins. Co ciekawe - był również pierwszym didżejem w Anglii, który pokazał w 1983 roku jak gra się z winyli w telewizji. Potem wycofał się jednak z show-biznesu i dopiero dwie dekady później powrócił za deki w glorii "ojca chrzestnego" brytyjskiego clubbingu. Obecnie otrzymujemy jego miks zrealizowany specjalnie dla wytwórni 20:20 Vision. Na płytę składa się czternaście nagrań z katalogu brytyjskiej firmy, uzupełnionych efektami dodanymi przez samego Wilsona. Mimo, iż utwory pochodzą z ostatnich lat, brzmią tak, jakby powstały dwie dekady temu. Dominuje wśród nich oldskulowy electro-funk: połamane bity ("Electronic Cretin" Weirdo Police) i warczące pochody mocnego basu ("Hit The Fan" 2020 Soundsystem), na które nakładają się falujące partie szklistych klawiszy ("Multiply" Doubble D), wokoderowe wokale ("Huggin` & Kissin`" Fred Everything) czy zdubowane dęciaki ("Lay The Funk Part 2 & 1" Boogie Corporation).
Sporo na płycie również wielobarwnego disco - choć podkłady rytmiczne są tu lekko podrasowane na house`ową modłę, to kosmiczne pasaże syntezatorów ("Secondo Principles" Random Factor) czy perliste potoki klawiszy ("Without" Fred Everything) od razu wpisują reprezentujące ten styl nagrania w kontekst plastikowej muzyki tanecznej z lat 80. spod znaku italo ("Through The Door" Nicka Chacony).
No i jeszcze szczypta czystego funku - takiego z ekstatycznymi wokalami ("Circuit Semantics" Random Factor) i seksownymi chórkami ("Body Music" Wolf`n`Flow), wpisanymi w nocne brzmienia o lekko jazzowym sznycie ("Motown Spring" Spilit Catcher).
Wszystkie te nagrania, zrealizowane z wyczuciem dawnego stylu, ale przy pomocy nowoczesnej technologii, świetnie sprawdzą się na domowych i klubowych imprezach tego lata.

Paweł Gzyl


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ USK - Kommt Raus
+ Tsurubami - Tenrin
+ Harold Nono - To The River Lounge
+ Satanicpornocultshop - Tukasan No Ohanasan
>> Greg Wilson's 2020:Vision
+ Polder - Poldermodel
+ Chris Liebing - Selected Remixes Of The Last 10 Years
+ Dousk - Kind Of Human
+ Bella - No One Will Know

- - - - - - - - -

+ Various Artists - Jamaica to Toronto: Soul, Funk & Reggae 1967 - 1974 / Various Artists - Summer Records Anthology: 1974 - 1988 / Jackie Mittoo - Wishbone / Wayne McGhie & The Sounds of Joy - Wayne McGhie & The Sounds of Joy
+ The Rational Academy - A Heart Against Your Own
+ Savvas Ysatis + Taylor Deupree - The Sleeping Morning
+ Hank Roberts - Green
+ Guy Gelem - Works
+ Chris McGregor's Brotherhood of Breath - Eclipse at Dawn
+ Ab Baars Trio & Ken Vandermark - Goofy June Bug
+ Tomasz Bednarczyk - Summer Feelings
+ Bobby Few - Lights and Shadows
+ Lee Everton - Inner Exile
+ Russ Lossing / John Hebert - Line Up
+ Basement Research - Live in Münster