Jean-Claude Ades "Finally!", Swings 2008
www.swings-records.com
www.jca-music.com
www.myspace.com/jeanclaudeades

Działając od trzynastu lat na europejskiej scenie klubowej, francuski producent Jean-Claude Ades wyrobił sobie opinię specjalisty od komercyjnej odmiany house`u - dalekiej od wszelkich ekstrawagancji brzmieniowych, skoncentrowanej na tanecznym bicie i chwytliwej melodii. Nic dziwnego, że wiele jego nagrań stało się nie tylko klubowymi hitami, ale z powodzeniem wspięło się na listy popowych przebojów.
"Finally!" to debiutancki album Adesa, stanowiący podsumowanie ostatnich pięciu lat działalności producenta. Stad znajdujemy na nim znane wcześniej z dwunastocalówek popularne nagrania, jak również kilka zupełnie premierowych kompozycji.
W pierwszej części płyty Francuz serwuje rozbudowane brzmieniowo produkcje balansujące między progresywnym trance`m a house`m. Galopujące bity uzupełniają tutaj energetycznie brzęczące linie basu, pomiędzy którymi znajdujemy dźwięczne partie akustycznej gitary ("Spanish Harlem"), fragmenty kubańskich przebojów ("Shingaling"), czy melodyjne akordy klawiszy ("Someday"). Nie brak oczywiście wokali - choćby soulowego duetu przeradzającego się w gospelowy chór w "Total Love". Nagrania te, choć rozbudowane aranżacyjnie, mają jednak zdecydowanie taneczny charakter, koncentrują się bowiem na niosących je motorycznych strukturach rytmicznych. W drugiej części albumu, Ades uderza śmielej w stronę nowoczesnego popu. Utwory stają się krótsze i prostsze, tym razem zostają podporządkowane wyrazistym melodiom, wprowadzanym przez gościnnie śpiewających wokalistów i wokalistki. Tak dzieje się w zmysłowym "I Begin To Wonder", podniosłym "Fly Away", czy eterycznym "Fallin". W nagraniach tych, reprezentujących klasyczny vocal house, francuski producent niebezpiecznie ociera się naśladowanie innych wykonawców - choćby swego kolegi Davida Guetty ("Changes") czy nawet Madonny z okresu "Ray Of Light" ("Perfect Moment").
Ten nieco nazbyt komercyjny segment nagrań puentuje jednak bardziej zadziorny utwór - "Slap That Bitch" - ubiegłoroczny przebój Adesa, wyprodukowany wspólnie z Tomem Novym.
"Finally!" spodoba się tym, którzy lubią muzykę klubową przyciętą do formatu popowego wideoklipu rodem z MTV czy VIVY - reszta może sobie ten album spokojnie darować.

Paweł Gzyl


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ The Third Estate - Agonistes
+ Judy Henske & Jerry Yester - Farewel Aldebaran
+ The Peace - Black Power
+ Gianluca Becuzzi/Fabio Orsi - Muddy Speaking Ghost Through My Machines
+ V.A. - Musical Brotherhoods from the Trans-Saharan Highway
+ V.A. - Bollywood Steel Guitar
+ B.Fleischmann - Angst Is Not Weltanschauung
+ The Clock Machine Turns You On - Vol. 2
+ Speedy J - Red Shift
+ Housemeister - Who Is That Noize - Remixes
+ Christian Fischer - Bryzant Games
>> Jean-Claude Ades - Finally!
+ Transmission - Sublimity

- - - - - - - - -

+ Chiwoniso - Rebel Woman / Hilde Marie Kjersem - A Killer for that Ache / The Alps - III / It's a Musical - The Music Makes Me Sick / Angles - Every Woman is a Tree / Marianne Nowottny - What is She Doing? / Los Angeles Electric 8 - Log Angeles Electric 8 / Gilbert Isbin / Jeff Gauthier / Scott Walton - Venice Suite / The Owl Service and Alison O'Donnell - The Fabric of Folk / Max Eastley / Graham Halliwell / Evan Parker / Mark Wastell - A Life Saved by a Spider and Two Doves / Zbigniew Namyslowski Quartet - Live at Kosmos, Berlin / MIJ - Yodeling Astrologer / Gregg Porter - Final Final EP / Acida - The Greatest Hits / Joel Futterman / Alvin Fielder / Ike Levin Trio - Traveling Through Now / Random Touch - Duologue / Lisle Ellis - Sucker Punch Requiem / Junk Box - Cloudy Then Sunny / Claudio Parodi - A Ritual Which is Incomprehensible (to the smile of Pauline Oliveros) / Matthew Shipp Trio - The Multiplication Table / Howie B vs. Casino Royale - Not in the Face / Ascend - Ample Fire Within / Luomo - Convivial / Keiji Haino / Masami Akita - Kikuri - Pulverized Purple / Stereo Lisa - Anno Onno Monno / Christophe Bailleau & Neal Williams - On Soft Mountains We Work Magic / Henriette Groth / Lotte Anker - Du Fugl
+ Steinski - What Does It All Mean? 1983 - 2006 Retrospective
+ Anthony Pateras / David Brown / Sean Baxter - Interference
+ Ann Magnuson - Pretty Songs & Ugly Stories
+ Thomas Feiner & Anywhen - The Opiates - Revised
+ Lux Nox - S(M)S
+ David Grubbs - An Optimist Notes the Dusk
+ Jamie Lidell - Jim
+ Carl Michael von Hausswolff - Perhaps I Arrive - Music for Ataturk Airport, Istanbul
+ Pantaleimon - Mercy Oceans - Heart of the Sun - Tall Trees EP
+ Muslimgauze - Jaagheed Zarb - Jah-meArab
+ Arsenije Jovanovic - Galiola - Works for Radio, 1967-2000
+ Radio I-Ching - The Fire Keeps Burning
+ Pedal - Pedal
+ Various Artists - Teaism - Music Inspired by The Art and Culture of Tea / Various Artists - Kalk Seeds - Karaoke Kalk Compilation No. 2 / Various Artists - Sesame Street Playground / Various Artists - Peter Grummich Plays Staubgold - Dinner Music for Clubbers / Various Artists - Polish Village Music 1927-1933 / Various Artists - FabricLive 42 - FreQ Nasty / Various Artists - Shapes 08:02