Christian Fischer "Bryzant Games", Definition 2008
www.definition-records.de
www.bryzant.com
www.myspace.com/bryzant

Prowincja kontratakuje - tak można by w dwóch słowach określić działalność niemieckiego didżeja i producenta Christiana Fischera. Urodzony i wychowany w Lipsku, nie opuścił rodzinnego miasta, aby przenieść się śladem wielu swych kolegów do Berlina, ale pozostał w nim, aby tam rozkręcać klubową scenę. I udało mu się: najpierw uruchomił własną wytwórnię płytową Definition, której nakładem opublikował m.in. single Thomasa P. Heckmanna, Justina Berkovi czy Rino Cerrone, a potem szturmem podbił niemieckie kluby, lądując finalnie w line-upie takich gigantycznych imprez, jak Mayday czy Nature One.
"Bryzant Games" to podsumowanie kariery Fischera - zestaw jedenastu nagrań, wśród których znalazły się jego dotychczasowe przeboje, utwory premierowe oraz dwa remiksy nagrań innych artystów - Sabriny Setlur i duetu Slam.
Lipski producent wyważa swe kompozycje tak, że zgrabnie łączą elementy techno, house`u i electro w typowo klubowym ujęciu. Na wstępie serwuje lekko minimalowe techno - "Advanced Panorama" i "Chiffre" łączą pląsające akordy klawiszy i świdrujące loopy z pociętymi samplami ludzkich głosów i wibrującymi basami, podporządkowując się klasycznie transowej dramaturgii budowania napięcia. "Witch" i "Othilie" to z kolei nieco lżejsza jazda w stylu tech-house. Dlatego więcej tu ciekawych pomysłów aranżacyjnych - jak zestawienie mrocznego kontrabasu z radosnymi dęciakami w pierwszym, czy kanalizacyjnych akordów syntezatorów z kobiecą wokalizą w drugim utworze. Elementy techno i electro spotykają się z kolei w "Tribez", tworząc hipnotyczny groove całej kompozycji.
Fischer sprawdza się również całkiem nieźle jako remikser. Jego wersja "I Like It" Sabriny Setlur to pomysłowa synteza francuskiej melodeklamacji, podrasowanej technicznym podkładem w zwrotce z soulową wokalizą o breakbeatowym podkładzie w refrenie. "We`re Not Here" Slamu to natomiast perfekcyjnie wyprodukowana klubowa petarda - motoryczne techno o warczącym loopie, wplecionym w hałaśliwe tło zlepionym ze zdeformowanych ludzkich głosów.
Pod koniec albumu, Fischer jeszcze bardziej dorzuca węgla do pieca. "DIN A4" i "I Know" (zrealizowany z duetem Hybrid) to masywne techno o jadowicie kąsających akordach, podbarwione jednak łagodzącymi całość elementami - melodyjnym gwizdaniem i zmysłowym śpiewem.
Płytę kończy najlepsza kompozycja - "Kolibri". To tech-house`owy hymn utrzymany w euforycznym nastroju, w którym przejmujące dźwięki piano łączą się z detroitowym smyczkami na dynamicznym podkładzie.
Na płycie jest tylko jedna wtopa - banalny "Orange Sky", który niepokojąco przypomina kiczowaty euro-dance z playlisty telewizyjnej VIVY.
Mimo to, "Bryzant Game" brzmi całkiem przyzwoicie - wysłuchanie płyty to solidny zastrzyk pozytywnej energii.

Paweł Gzyl


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ The Third Estate - Agonistes
+ Judy Henske & Jerry Yester - Farewel Aldebaran
+ The Peace - Black Power
+ Gianluca Becuzzi/Fabio Orsi - Muddy Speaking Ghost Through My Machines
+ V.A. - Musical Brotherhoods from the Trans-Saharan Highway
+ V.A. - Bollywood Steel Guitar
+ B.Fleischmann - Angst Is Not Weltanschauung
+ The Clock Machine Turns You On - Vol. 2
+ Speedy J - Red Shift
+ Housemeister - Who Is That Noize - Remixes
>> Christian Fischer - Bryzant Games
+ Jean-Claude Ades - Finally!
+ Transmission - Sublimity

- - - - - - - - -

+ Chiwoniso - Rebel Woman / Hilde Marie Kjersem - A Killer for that Ache / The Alps - III / It's a Musical - The Music Makes Me Sick / Angles - Every Woman is a Tree / Marianne Nowottny - What is She Doing? / Los Angeles Electric 8 - Log Angeles Electric 8 / Gilbert Isbin / Jeff Gauthier / Scott Walton - Venice Suite / The Owl Service and Alison O'Donnell - The Fabric of Folk / Max Eastley / Graham Halliwell / Evan Parker / Mark Wastell - A Life Saved by a Spider and Two Doves / Zbigniew Namyslowski Quartet - Live at Kosmos, Berlin / MIJ - Yodeling Astrologer / Gregg Porter - Final Final EP / Acida - The Greatest Hits / Joel Futterman / Alvin Fielder / Ike Levin Trio - Traveling Through Now / Random Touch - Duologue / Lisle Ellis - Sucker Punch Requiem / Junk Box - Cloudy Then Sunny / Claudio Parodi - A Ritual Which is Incomprehensible (to the smile of Pauline Oliveros) / Matthew Shipp Trio - The Multiplication Table / Howie B vs. Casino Royale - Not in the Face / Ascend - Ample Fire Within / Luomo - Convivial / Keiji Haino / Masami Akita - Kikuri - Pulverized Purple / Stereo Lisa - Anno Onno Monno / Christophe Bailleau & Neal Williams - On Soft Mountains We Work Magic / Henriette Groth / Lotte Anker - Du Fugl
+ Steinski - What Does It All Mean? 1983 - 2006 Retrospective
+ Anthony Pateras / David Brown / Sean Baxter - Interference
+ Ann Magnuson - Pretty Songs & Ugly Stories
+ Thomas Feiner & Anywhen - The Opiates - Revised
+ Lux Nox - S(M)S
+ David Grubbs - An Optimist Notes the Dusk
+ Jamie Lidell - Jim
+ Carl Michael von Hausswolff - Perhaps I Arrive - Music for Ataturk Airport, Istanbul
+ Pantaleimon - Mercy Oceans - Heart of the Sun - Tall Trees EP
+ Muslimgauze - Jaagheed Zarb - Jah-meArab
+ Arsenije Jovanovic - Galiola - Works for Radio, 1967-2000
+ Radio I-Ching - The Fire Keeps Burning
+ Pedal - Pedal
+ Various Artists - Teaism - Music Inspired by The Art and Culture of Tea / Various Artists - Kalk Seeds - Karaoke Kalk Compilation No. 2 / Various Artists - Sesame Street Playground / Various Artists - Peter Grummich Plays Staubgold - Dinner Music for Clubbers / Various Artists - Polish Village Music 1927-1933 / Various Artists - FabricLive 42 - FreQ Nasty / Various Artists - Shapes 08:02