B.Fleischmann "Angst Is Not Weltanschauung", Morr Music 2008
www.morrmusic.com
www.bfleischmann.com
www.myspace.com/morrmusic
www.myspace.com/bfleischmann

To już dziewięć lat, od kiedy Thomas Morr wydał nakładem swej wytwórni debiutancki album wiedeńskiego artysty Bernharda Fleischmanna - "Poploops For Breakfast" - płytę stanowiącą forpocztę całej fali emotroniki, która z początkiem XXI wieku zalała elektroniczną scenę. Przez ten czas fani nowych brzmień zdążyli już zapomnieć o ówczesnej modzie, a twórczość austriackiego muzyka zwróciła się w stronę tradycyjnego songwritingu. Nie do końca jednak - o czym świadczy jego najnowszy album "Angst Is Not Weltanschaung".
Płytę przepełnia smutek i nostalgia. I nie bez powodu - umieszczone na niej nagrania powstały po śmierci bliskiego przyjaciela Fleischmanna. Dlatego też wiedeński artysta po raz pierwszy w swej karierze sam staje za mikrofonem w dwóch najbardziej osobistych piosenkach - "Still See You Smile" i "Even Your Glasses Miss Your Eyes". Pierwszy z nich, oparty na mechanicznym rytmie, niosącym sążnistą partię klawiszy, urzeka delikatnym motywem pozytywki wplecionym w wokal Fleischmanna, a drugi - klasycznie balladowym tonem, uzyskanym poprzez stonowaną melodię i "żywe" brzmienie.
Ciekawie wypada również wokalny duet - Marilles Jagach i Sweet William Van Ghost. Trafiamy nań w mrocznej folkowej piosence w stylu Nicka Cave`a - "In Trains" - oraz podrasowanym na elektroniczną modłę shoegazingowej perełce - "24.12.". Van Ghost pojawia się również w otwierającym album utworze - "Hello": to porażające ładunkiem smutnych uczuć powitanie rozpisane na mroczny głos, melancholijne piano i laptopowy bit. Najciekawiej wypada jednak Daniel Johnston, zawodzący dziecięcym głosikiem bluesową skargę podbitą hiphopowym rytmem w nastrojowym "Phones, Machines And King Kong".
Spośród instrumentalnych kompozycji wyróżniają się dwie - "Last Time We Met At A T&TT Concert" i "Playtime". Obie wprowadzają bowiem weselszą nutę na płytę. Pierwsza z nich zaskakuje połamanym rytmem zahaczającym o electro, skontrastowanym z subtelną partią piano i dubowymi efektami, a druga - wpisaniem w breakbeatowy podkład szaleńczego walczyka, wygrywanego na organach zasłyszanych na zapyziałym wesołym miasteczku.
Urokliwa to płyta - choć przeniknięta smutkiem, to pozbawiona rozpaczy czy gniewu. Więcej w niej zadumy nad przemijalnością ludzkiego życia i pogodzenia się z losem. A że wszystko to zostało ujęte w formułę krótkich i przystępnych kompozycji, tym większe i lepsze robi wrażenie.

Paweł Gzyl


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ The Third Estate - Agonistes
+ Judy Henske & Jerry Yester - Farewel Aldebaran
+ The Peace - Black Power
+ Gianluca Becuzzi/Fabio Orsi - Muddy Speaking Ghost Through My Machines
+ V.A. - Musical Brotherhoods from the Trans-Saharan Highway
+ V.A. - Bollywood Steel Guitar
>> B.Fleischmann - Angst Is Not Weltanschauung
+ The Clock Machine Turns You On - Vol. 2
+ Speedy J - Red Shift
+ Housemeister - Who Is That Noize - Remixes
+ Christian Fischer - Bryzant Games
+ Jean-Claude Ades - Finally!
+ Transmission - Sublimity

- - - - - - - - -

+ Chiwoniso - Rebel Woman / Hilde Marie Kjersem - A Killer for that Ache / The Alps - III / It's a Musical - The Music Makes Me Sick / Angles - Every Woman is a Tree / Marianne Nowottny - What is She Doing? / Los Angeles Electric 8 - Log Angeles Electric 8 / Gilbert Isbin / Jeff Gauthier / Scott Walton - Venice Suite / The Owl Service and Alison O'Donnell - The Fabric of Folk / Max Eastley / Graham Halliwell / Evan Parker / Mark Wastell - A Life Saved by a Spider and Two Doves / Zbigniew Namyslowski Quartet - Live at Kosmos, Berlin / MIJ - Yodeling Astrologer / Gregg Porter - Final Final EP / Acida - The Greatest Hits / Joel Futterman / Alvin Fielder / Ike Levin Trio - Traveling Through Now / Random Touch - Duologue / Lisle Ellis - Sucker Punch Requiem / Junk Box - Cloudy Then Sunny / Claudio Parodi - A Ritual Which is Incomprehensible (to the smile of Pauline Oliveros) / Matthew Shipp Trio - The Multiplication Table / Howie B vs. Casino Royale - Not in the Face / Ascend - Ample Fire Within / Luomo - Convivial / Keiji Haino / Masami Akita - Kikuri - Pulverized Purple / Stereo Lisa - Anno Onno Monno / Christophe Bailleau & Neal Williams - On Soft Mountains We Work Magic / Henriette Groth / Lotte Anker - Du Fugl
+ Steinski - What Does It All Mean? 1983 - 2006 Retrospective
+ Anthony Pateras / David Brown / Sean Baxter - Interference
+ Ann Magnuson - Pretty Songs & Ugly Stories
+ Thomas Feiner & Anywhen - The Opiates - Revised
+ Lux Nox - S(M)S
+ David Grubbs - An Optimist Notes the Dusk
+ Jamie Lidell - Jim
+ Carl Michael von Hausswolff - Perhaps I Arrive - Music for Ataturk Airport, Istanbul
+ Pantaleimon - Mercy Oceans - Heart of the Sun - Tall Trees EP
+ Muslimgauze - Jaagheed Zarb - Jah-meArab
+ Arsenije Jovanovic - Galiola - Works for Radio, 1967-2000
+ Radio I-Ching - The Fire Keeps Burning
+ Pedal - Pedal
+ Various Artists - Teaism - Music Inspired by The Art and Culture of Tea / Various Artists - Kalk Seeds - Karaoke Kalk Compilation No. 2 / Various Artists - Sesame Street Playground / Various Artists - Peter Grummich Plays Staubgold - Dinner Music for Clubbers / Various Artists - Polish Village Music 1927-1933 / Various Artists - FabricLive 42 - FreQ Nasty / Various Artists - Shapes 08:02