Style Of Eye "Duck Cover And Hold", Pickadoll 2008
www.pickadoll.de
www.myspace.com/pickadoll
www.myspace.com/styleofeye

Skandynawska scena elektroniczna ma od lat wyrobioną dobrą opinię wśród fanów muzyki klubowej. Może nie jest już tak nowatorska jak na początku wieku, ale nadal dostarcza solidnie przygotowanej muzyki. Przykładem może być debiutancki album szwedzkiego producenta Linusa Eklöwa działającego pod szyldem Style Of Eye - "Duck Cover And Hold".
Działający od prawie dekady, a pochodzący z Sztokholmu artysta, zmieniał początkowo wytwórnie jak rękawiczki. Ustabilizował się dopiero niedawno, kiedy trafił pod opiekuńcze skrzydła Jespera Dählbacka, prowadzącego firmę Pickadoll. I pierwszy album Eklöwa ukazuje się właśnie w jej barwach. Działając pod szyldem Style Of Eye, szwedzki producent flirtował zarówno z techno, jak i z housem. Ostatnio, jego płyty firmowane tą nazwą przynosiły coraz mocniejszą muzykę. Kulminacją tego procesu jest materiał, który trafił na "Duck Cover And Hold".
Pierwsza część płyty to siarczyste techno o twardych bitach i przesterowanych basach, opakowane w typowe dla tego gatunku aktualnie modne ozdobniki: soniczne akordy ("Ona"), mroczne pasaże klawiszy ("Pad Problems") czy popiskujące syntezatory ("The Prophet"). Wszystko to brzmi energetyczne, ale dosyć mało odkrywczo. Zapewne dlatego Eklöw stara się wprowadzić do swych nagrań nieco melodii - przede wszystkim w klawiszowych zagrywkach ("Girls") czy w wokalizach zaproszonych gości ("Duck Cover And Hold" z udziałem Emmy Henley).
Druga część albumu zawiera zdecydowanie lepszy zestaw nagrań. Być może dlatego, że Eklöw pozwala sobie tutaj na częstsze wycieczki w stronę tech-house`u, co umożliwia mu tworzenie utworów z wykorzystaniem szerszej palety dźwięków. I tak w epickim "Number Two" trafiamy na podniosłe fale syntezatorów rodem z trance`owego hymnu, w "Clown" - na groteskowe efekty, w "Amelie" - na melodyjne i zdubowane klawisze, a w "Galore" - na jamajski wokal Stephena Simmondsa.
Szwedzki producent sięga tutaj również po minimalowe podkłady - choćby w "Horse" czy "Banned", gdzie uzupełniają je zaskakujące brzmienia - jakby przetworzonych dęciaków i fletu.
Mimo dostrzegalnej konwencjonalności nagrań umieszczonych na debiutanckiej płycie Style Of Eye, profesjonalna produkcja całego materiału i energia, którą emanują tworzące go utwory, "Duck Cover And Hold" słucha się z przyjemnością.

Paweł Gzyl


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ V.A. - Highlife Time. Nigerian and Ghanian Sound from the 60's and early 70's
+ Ray Barretto - Acid/Head Sound
+ Orlando Julius - Super Afro Soul
+ The Free Pop Electronic Experience - A New Exciting Experience
+ Tony Allen - Afro Disco Beat
+ Fela-Ransome Kuti - Lagos Baby. 1963-1969
+ Chimera - Chimera
+ Gerardo Manuel & El Humo - Apocallypsis
+ Satwa - Satwa
+ Ramon Tapia - Mini Jack
>> Style Of Eye - Duck Cover And Hold
+ Robert Manos - Angel Road
+ Jet Tricks feat. AdeFunKe - Remote Control
+ For Against - Shade Side Sunny Side
+ Brunetto - B+
+ PIETER NOOTEN - Collected
+ MARC RIBOT - Scelsi Morning
+ ACID MOTHERS TEMPLE & THE COSMIC INFERNO - Hotter Than Inferno Live In Sapporo 2008
+ KARSTEN PFLUM - Idhax
+ V.A. - Made In China
+ FENOMENON -mIn Stereo
+ THE GLOVE - Blue Sunshine - Deluxe Edition
+ LISA GERRAD - The Best Of
+ JOHN FOXX - Metamatic
+ THE BIRTHDAY PARTY - Live 81-82

- - - - - - - - -

+ Johan Agebjorn - Mossebo / Bengt Berger & Kjell Westling - Live in Stockholm 1977 / Walter Becker - Circus Money / Carrier Band - Voice Coil / Gultskra Artikler / Lanterns - Berezka / Monkey Lament / Brian Groder - Torque / Kostis Kilymis - .Accumulated / Cosmologic - Eyes in the Back of My Head / Jimi Tenor & Kabu Kabu - Mystery Spot / Black January 7" / Greg Davis & Sebastien Roux - Merveilles / Nicholas Bussmann & Toshimaru Nakamura - I Know How You Frown / Embers - Slag-Welter / Szilard Mezei Ensemble - Nad / Reed / Fred Ventura - 1983-2008 Disco Modernism / Michael Esposito / FM Einheit - The Sallie House / Mauger - The Beautiful Enabler / Random Touch - A Box and a Word / Klaus Treuheit - Madrigali 2° & 3° Libro / Kamran Sadeghi - Through Thickness / d_rradio - d_rradio / Sepalot / Ben Mono - Go Get It / Jesus Was a B-Boy 12" / Damien Jurado - Caught in the Trees / Ensemble Economique - At the Foot of Nameless Roads / Umbrella Brigade - Ex Nihilo / Pierre Vervloesem - Not Even Close / Various Artists - Cosmic Balearic Beats Vol. 1 / Surf City - Surf City EP / Escape Mechanism - Emphasis Added / Various Artists - Quebec / Helios - Caesura / Uphill Racer - Telescopeland / Various Artists - Expedition_3 / Various Artists - Ressonus Net, Vol. 1 / Hank IV - Refuge in Genre LP / Schlippenbach Trio - Gold is Where You Find It
+ Zeitkratzer - Volksmusik / Reinhold Friedl - Schonberg "Pierre Lunaire" - Cheap Imitation / Lou Reed - Performed by Zeitkratzer - Metal Machine Music CD/DVD / Reinhold Friedl - Xenakis [A]Live! - Performed by Zeitkratzer CD/DVD / Zbigniew Karkowski & Tetsuo Furudate / Zeitkratzer - World as Will III
+ Wiley and the Checkmates - We Call It Soul / Mostly Other People do the Killing - This is Our Moosic
+ Insect Factory - Air Traffic Control Sleep - Snowflakes
+ Marvin Ayres - Neptune - Cellosphere - Eccentric Deliquescence
+ By Any Means - Live at Crescendo
+ Amplifier Machine - Her Mouth is an Outlaw
+ Lionel Marchetti - Adele et Hadrien - Le Livre des Vacances
+ Denman Maroney Quartet - Gaga