Jochen Arbeit "Arbeit Solo", Potomak 2008
www.neubauten.org

Firmujący ten album Jochen Arbeit dał się poznać, jako gitarzysta dwóch niezwykle ważnych niemieckich zespołów - najpierw Die Haut, a potem Einsturzende Neubauten. Teraz przyszedł czas na jego pierwszy solowy album.
Ponieważ Arbeit nie ogranicza się do grania na gitarze w obu wymienionych grupach, ale tworzy również muzykę na potrzeby filmu i teatru, jego płyta zawiera kolekcję takich właśnie utworów zebranych z dziesięciu ostatnich lat jego działalności na tym polu.
Kompozycje z "Arbeit Solo" mają wielowątkowy charakter. Choć na pierwszy plan wybijają się tutaj partie gitary, dalekie są one jednak od rockowej oczywistości. Niemiecki muzyk tworzy na swym instrumencie rozmyte dźwięki, bliskie autorskim dokonaniom takich artystów, jak Robert Fripp czy Steve Hillage ("Burlesque" lub "R In Hell"), wpisując wydobywane z gitary dźwięki w formułę onirycznego ambientu ("Holy Cow") lub przywołując ducha transowego kraut-rocka ("Yang Qin").
Poza gitarą, słychać na "Arbeit Solo" mnóstwo innych dźwięków - przede wszystkim elektronicznej proweniencji. Przykładem tego rozbudowana kompozycja "Piece For Adidas". Mamy tu bowiem miarowo stukający bit wywiedziony z estetyki glitch, na który nakładają się sample orkiestrowych smyczków, uzupełnione orientalnie grającym fletem i organicznymi pasażami syntezatorów. O brzmieniu "Der Kassel" stanowią mroczne akordy fortepianu, w "Intermission In Venus" pojawia się hiphopowy podkład rytmiczny, a "Landscape With Electric Poles" zaskakuje nietypowo wykorzystanymi dęciakami. Mało tego - "Beckett Backwards" to terenowa kompozycja utkana prawie wyłącznie z dźwięków otoczenia (podszyta jedynie lodowatymi liźnięciami mrocznych klawiszy). Całość kończy natomiast całkowicie akustyczny utwór: zagrany gitarze i grzechotkach easylisteningowy "Matching Mules".
Dobrze się słucha nagrań z "Arbeit Solo" - niemiecki instrumentalista dba o ich różnorodność, unika banalnych rozwiązań, w ciekawy sposób łączy pasję do eksperymentowania ze skłonnością do zgrabnych melodii.

Paweł Gzyl


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Tafubar - Changeability
+ Mt. Sims - Happily Ever After
+ Moser - Moser
+ Myra Davies - Cities & Girls
>> Jochen Arbeit - Arbeit Solo
+ Analogue Mindfield - Visions In Sonic Sense
+ John Foxx - The Golden Section/ In Mysterious Ways
+ Bon Iver - For Emma, Forever Ago
+ Barbara Morgenstern - BM
+ Nine Inch Nails - The Slip
+ Metallica - Death Magnetic
+ The Cure - 4:13 Dream
+ Philip Jeck - Host
+ William Orbit - Hello Waveforms
+ Merzbow - Arijigoku
+ The Cure - The Head On The Door - Deluxe Edition
+ Die Krupps - Die Krupps I
+ Band Ane - Anish Music
+ Ruinzhatova - Live In Somewhere
+ Fattigfolket - Le Chien Et La Fille
+ Bohm/Halle/Sell - Ozon
+ The Cure - The Top- Deluxe Edition
+ Monosylabikk - Rocks
+ Yarek - Noc Na Zamku
+ Christian Marclay/Thurston Moore/Lee Ranaldo - Fuck Shit Up
+ Deine Lakaien - 20 Years Of Electronic Avantgarde
+ Pelt - Dauphin Elegies
+ Brightblack Morning Light - Motion to Rejoin
+ NNCK - Clomeim
+ Henry Flynt & C.C. Hennix - Dharma Warriors
+ John Watermann - Babel #1
+ Sacros - Sacros
+ Muslimgauze - Nadir of Purdah
+ Sexteto Electronico Moderno -Sounds from the Elegant World. Groovy Night Club Music from Uruguay 1968-71
+ Nu & Apa Neagra - Omag