Lionel Marchetti/Jean-Baptiste Favory "100 000 Années", Monotype 2008

Wydany przez Monotype podwójny album 100 000 Années to wyśmienity zestaw nagrań francuskich eksperymentatorów - cenionego za niezwykle subtelne łączenie muzyki konkretnej z improwizacją Lionela Marchettiego oraz zgłębiającego potencjał elektronicznego dronu Jean-Baptiste Favory'ego. Obie płyty to znakomite pod względem realizatorskim przykłady twórczych możliwości zorientowanej futurystycznie "nowej elektroniki" - świadomie sięgającej po fundamentalne doświadczenia muzycznej awangardy lat 60. Album Marchettiego - Kitnabudja town (opatrzony znaczącą adnotacją - musique concr?te) to w istocie nowa wersja materiału wydanego w roku 1995 przez Metamkine - dokumentującego poczynania artysty z lat 1990-93. Powiem na wstępie, że muzyka Marchettiego brzmi w tym nowym opracowaniu absolutnie zniewalająco, budując na poły abstrakcyjny, na poły zaś oniryczno-psychodeliczny obraz dźwiękowy niezidentyfikowanego, całkowicie wyimaginowanego Kosmopolis - nowej wieży Babel wieku zdigitalizowanej informacji, rozprawiającej bez końca językami ludzi i automatów. Co ciekawe utwory zrodzone z inspiracji muzyką konkretną czy też plądrofonią mają zwykle wymiar artystycznych dekonstrukcji fenomenów dźwiękowych, poddając drobiazgowej analizie spowijającą człowieka sonosferę - w jej wymiarze naturalnym, cywilizacyjnym czy estetycznym, intencje Marchettiego kształtujące swoistość Kitnabudja town są zaś dokładnie odwrotne! Z owej nieprzeliczalnej mnogości głosów konsekwentnie bowiem wznosi on nową konstrukcję - polifoniczną i urzekającą pięknem wyśnionej przyszłości, która się nam nieoczekiwanie zaktualizowała "tu i teraz". Album Favory'ego - Des Sph?res (2006) jest zdecydowanie bardziej homogeniczny, czerpiąc swą siłę ze świadomego eksponowania dźwiękowej ascezy w kształtowaniu monumentalnego dronu rozpiętego w czasie - między pierwszą a pięćdziesiątą minutą kompozycji. Całość zbudowana jest z miksowanych równolegle siedmiu elektronicznych improwizacji będących dźwiękowymi obrazami ruchu siedmiu planet wedle tradycyjnych koncepcji astrologicznych. Favory stawia przy tym na medytacyjny potencjał, jaki kryje się w strumieniu płynących swobodnie dźwięków, zniewalających i unoszących uwagę słuchacza w ekstatycznym skupieniu. Rodzi się w ten sposób swoisty, dronowy protoambient wyrastający wprost z doświadczeń minimal music. Bez wątpienia mamy tu do czynienia z jedną z najciekawszych pozycji w bogatym już katalogu Monotype Records. Polecam!

Dariusz Brzostek


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Limonada - LimoNada
+ Phil Cohran & The Artistic Heritage Ensemble - On the Beach
+ Sun Ra & His Solar Arkestra - Secrets of the Sun
+ Ishikawa Akira & Count Buffalo - Uganda - Dawn of the African Rock
+ Eric La Casa/Jean-Luc Guionnet - Inscape. Lille-Flandres
>> Lionel Marchetti/Jean-Baptiste Favory - 100 000 Années
+ T. Gadomski/T. Mirt - Si Si
+ Bionulor - Bionulor
+ Pari Zangeneh - The Series of Music for Young Adults. Iranian Folk Songs
+ Chico Magnetic Band - Chico Magnetic Band
+ Stone Harbour - Emerges
+ Eduardo Mateo - Mateo Solo Bien Se Lame
+ John Foxx - The Garden- Deluxe Edition
+ Rapoon - Obscure Objects Of Desire
+ Gang Gang Dance - Saint Dymphna
+ Mr. Oizo - Lambs Anger
+ Jóhann Jóhannsson - Frodlândia
+ Red Snapper - A Pale Blue Dot
+ Squarepusher - Just A Souvenir
+ Roots Manuva - Slime & Reason
+ Red Box - The Circle & The Square
+ The Cure - Kiss Me Kiss Me Kiss Me - Deluxe Edition

- - - - - - - - -

WYWIADY / RELACJE

+ Willard? Dobry jesteś, Willard