Pupkulies & Rebecca "Burning Boats", Normoton 2009
www.normoton.de
www.pupkulies-rebecca.de
www.myspace.com/normoton
www.myspace.com/pupkuliesrebecca

Ten niemiecki duet tworzy para związana ze sobą nie tylko artystycznie, ale również uczuciowo - producent Janosch Blaul i wokalistka Rebecca Hannah Gropp. Nagrane przezeń do tej pory dwie płyty - "The Way We" i "Beyond The Cage" - przyniosły urokliwą muzykę, powstałą na przecięciu tradycyjnej piosenki pop, tanecznej elektroniki i europejskiego miejskiego folkloru. Tak eklektyczne brzmienie sprawiło, że Pupkulies & Rebecca z powodzeniem występowali zarówno na elektronicznym Fusion Festivalu, jak również na odnowionym Jazz Festivalu w San Sebastian, a ich nagrania cieszyły się wielkim powodzeniem podczas pokazów mody w Mediolanie i Paryżu.
Trzecia płyta duetu wydaje się być ich szczytowym osiągnięciem. Przynosi ona bowiem kolekcję pięknych piosenek o niebanalnych aranżacjach i czarujących melodiach, czerpiących garściami z różnych estetyk i gatunków muzycznych. Pierwsza połowa krążka ma zdecydowanie taneczny sznyt. Blaul konstruuje kruche podkłady rytmiczne o klikającym brzmieniu ("Confused"), które niosą eteryczne i zmysłowe wokalizy Gropp. Przestrzenie pomiędzy bitami a głosem, producent wypełnia zarówno oszczędnie dozowanymi partiami subtelnie plumkających klawiszy ("Hold It Tight"), jak również lekko jazzującymi pasażami piano ("Sorry"). Nagrania te przypominają co bardziej wyrafinowane kompozycje Roisin Murphy - zarówno pod względem wokalnym, jak i aranżacyjnym - nie tracąc jednak nic ze swej oryginalności.
Bardziej klimatyczne utwory pojawiają się w drugiej części krążka. Szczególnie ciekawie wypadają dwa z nich - "Pink Pillow" i "From The Top". Osadzenie ich na bujającym rytmie, uzupełnionym tęsknymi dźwiękami akordeonu, sprawia, iż przywołują one echa pamiętnych przebojów Grace Jones z lat 80.
Do brzmień z tamtej epoki odwołuje się również smakowity electro-pop zaśpiewany przez Gropp po francusku ("Ton Choffeur") oraz przełamana dźwięczna partią fortepianu ironiczna piosenka "Idiot".
To nie wszystko - Popkulies & Rebecca nie boją się wypuszczać również na bardziej egzotyczne terytoria muzyczne. Mamy tu bowiem również podrasowany na dubową modłę mroczny blues ("Burning Boats"), typowo francuską chanson z dźwięczną partią akustycznej gitary ("Nouvelle Chance"), jazzującą balladę rodem z nocnego klubu w Las Vegas ("Black & Blue") oraz wieńczący całość neoklasyczny song ze smyczkami w roli głównej ("Paper").
Największym przebojem z płyty ma jednak szansę stać się "X-Hale" - to house'owy killer o seksownym sznycie, którego niemieckiemu duetowi mogłaby pozazdrościć sama Danii Siciliano.
Przyjemnie byłoby zobaczyć Popkulies & Rebeccę na żywo - być może kiedyś doczekamy się ich występu na którymś z naszych nowobrzmieniowych festiwali.

Paweł Gzyl


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Project Pitchfork - Dream, Tiresias!
+ Adham Shaikh - Collectivity
+ Distant System - Spiral Empire
+ EAT STATIC - Back To Earth
+ Department Of Eagles - In Ear Park
+ Konrad Kucz - Railroad Paths
+ Quarter - Quarter
+ V.A. - Dark Was The Night
+ Different State - Knar
+ Acid Mothers Temple - Demons From Nipples
+ :Wumpscut: - Schädling
+ Depeche Mode - Sounds Of The Universe
+ Hoarfrost - Ground Zero
+ Piotr Zabrodzki/Tatsuya Yoshida - Krakany
+ Konrad Kucz - Litania- Vita Contemplativa
+ Titus Andronicus - The Airing Of Grievances
+ Beirut - March Of The Zapotec/Realpeople Holland
+ M. Ward - Hold Time
+ Aquavoice - Cold
+ Merzbow - Hodosan
+ DJ Rush/Pet Duo - Deep, Hard & Dirty
+ My Favorite Things - Vol. 2
+ Masha Qrella - Speak Low (Loewe & Weill In Exile)
>> Pupkulies & Rebecca - Burning Boats
+ Not Given Lightly - A Tribute To The Giant Golden Book Of New Zealand's Alternative Music Scene
+ Mario Masullo & Andrea Gabriele - Les Coleurs Ne Meuvent Pas Les Peuples
+ Joachim Spieth presents Selected - Affin Vol. 3
+ Bruce Haack - The Electric Lucifer
+ Robert Wyatt - Eps
+ Blue Notes - The Ogun Collection
+ Peter Grudzień - The Unicorn
+ Sun Ra - Cosmos
+ Jim O'Rourke - I'm Happy, and I'm Singing, and a 1,2,3,4