Joachim Spieth presents Selected "Affin Vol. 3", Affin 2009
www.affin-rec.com

Kiedy debiutancką dwunastocalówkę Joachima Spietha - "Abi 99" - zagrał w swej audycji John Peel, okazało się, że pięć lat spędzonych przez artystę w pokoju wypełnionym syntezatorami i automatami perkusyjnymi nie poszło na marne. I rzeczywiście - wytwórnia Kompakt opublikowała niebawem nowy utwór producenta - "Under Pressure" - w swej popularnej serii "Speicher", a Dr. Alex Patterson z The Orb zamieścił na swej kompilacji "Back To Mine" jego inne nagranie - "You Don't Fool Me". Potem posypały się zamówienia na remiksy - choćby od Einmusik czy Michaela Mayera.
W 2007 roku Spieth rozpoczął cykl własnych audycji w amerykańskim Protonradiu pod nazwą "Affin". Dwanaście miesięcy później wykorzystał ten szyld do ochrzczenia swej wytwórni płytowej. Sztandarowym wydawnictwem Affin jest cykl składanek dostępnych w internetowych sklepach w plikach MP3 i WAV, zawierających utwory wybrane z winylowych dwunastocalówek opublikowanych przez firmę.
Trzecia z serii kompilacji składa się z piętnastu utworów, odsłaniających różne oblicza współczesnego minimalu. Znajdujemy tu przede wszystkim nowoczesny house, zrealizowany według zasad tego modnego obecnie gatunku. Kruche bity, rwane akordy klawiszy, klikające efekty - wszystko to uzupełnione jest jednak o mocno funkowy groove, co okazuje się znakiem rozpoznawczym artystów, nagrywających dla Affin. Przykładem może być tutaj rozpoczynający całość "Broken Hobo" The Dolphins czy umieszczony nieco dalej "Shibuya Jack" w wykonaniu Deepchild.
Nie brak w tym zestawie również minimalistycznego techno. Tutaj bity są nieco mocniejsze, a basy bardziej przesterowane. Podkłady te uzupełniają poszatkowane sample różnych instrumentów i głosów. Tak dzieje się w "Headspin" Little Frittera czy "Last Exit" duetu Marc Miror & Joachim Spieth. Najmocniejszym nagraniem z tej kolekcji okazuje się być "Short Round" Benna Liana, przywołujące klimat ciężkiego techno z połowy lat 90.
Bywa, że w zebranych przez Spietha utworach pojawiają się elementy dubu - wtedy nabierają one oddechu i przestrzeni, nie tracąc jednak nic ze swej energii. Takie rozwiązania brzmieniowe znajdujemy w "Falling" Seana Danke, "Headspin" Little Frittera i "Carga Positiva" JP Montesino.
Producenci z Affin wykorzystują również w ciekawy sposób tribalowe rytmy. O tym, że świetnie pasują one do minimalowej formuły świadczy nagranie samego Spietha - "Novembertraum" - a także "Shimmy Changa" Little Frittera czy "Mess Caline" duetu Benn Lian & Deltano.
Dla wielbicieli nowoczesnego minimalu nowa składanka wytwórni Affin, to smakowity kąsek. Prawie dwie godziny stylowego grania na wysokim poziomie.

Paweł Gzyl


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Project Pitchfork - Dream, Tiresias!
+ Adham Shaikh - Collectivity
+ Distant System - Spiral Empire
+ EAT STATIC - Back To Earth
+ Department Of Eagles - In Ear Park
+ Konrad Kucz - Railroad Paths
+ Quarter - Quarter
+ V.A. - Dark Was The Night
+ Different State - Knar
+ Acid Mothers Temple - Demons From Nipples
+ :Wumpscut: - Schädling
+ Depeche Mode - Sounds Of The Universe
+ Hoarfrost - Ground Zero
+ Piotr Zabrodzki/Tatsuya Yoshida - Krakany
+ Konrad Kucz - Litania- Vita Contemplativa
+ Titus Andronicus - The Airing Of Grievances
+ Beirut - March Of The Zapotec/Realpeople Holland
+ M. Ward - Hold Time
+ Aquavoice - Cold
+ Merzbow - Hodosan
+ DJ Rush/Pet Duo - Deep, Hard & Dirty
+ My Favorite Things - Vol. 2
+ Masha Qrella - Speak Low (Loewe & Weill In Exile)
+ Pupkulies & Rebecca - Burning Boats
+ Not Given Lightly - A Tribute To The Giant Golden Book Of New Zealand's Alternative Music Scene
+ Mario Masullo & Andrea Gabriele - Les Coleurs Ne Meuvent Pas Les Peuples
>> Joachim Spieth presents Selected - Affin Vol. 3
+ Bruce Haack - The Electric Lucifer
+ Robert Wyatt - Eps
+ Blue Notes - The Ogun Collection
+ Peter Grudzień - The Unicorn
+ Sun Ra - Cosmos
+ Jim O'Rourke - I'm Happy, and I'm Singing, and a 1,2,3,4