Emiter, Microsillon, Gusstaff Rec. 2009

Nowa płyta Emitera "Microsilon" eksploruje brzmieniowy potencjał gitary jako źródła dźwięku oraz podstawy elektroakustycznej kompozycji/improwizacji - w przypadku nagrań Marcina Dymitera obie te strategie twórcze nakładają się bowiem na siebie, otwierając swoistą przestrzeń muzycznej nieokreśloności. O tym jak szerokie możliwości sonorystyczne posiada elektryczna gitara wyposażona w procesory efektów brzmieniowych, przekonywać nie trzeba nie tylko słuchaczy Hendrixa, Haino, Rowe'a czy Drumma, ale przede wszystkim samych twórców, epatujących nierzadko barokowym przepychem preparacji i modyfikacji, który niejednego improwizatora zawiódł w ślepy zaułek banalnego efekciarstwa. Propozycja muzyczna Emitera unika wszystkich tych pokus za sprawą niemal ascetycznego umiaru i skupionego eksploatowania subtelnych możliwości wybranych rozwiązań kompozycyjnych i brzmieniowych. Niemal wszystko rozgrywa się tu w półciszy, pośród ulotnych pomruków i głosów tła oraz drobnych repetycji nawarstwiających się w filigranowych mikrostrukturach zawieszonych w połowie drogi między rytmem a melodią i balansujących nieustannie na granicy między światami akustycznych dźwięków i elektronicznych brzmień. Kluczowe dla tego albumu utwory: "Microsillon", "Microsillon 2" oraz "Pył" dryfują swobodnie pulsując podskórną motoryką dźwiękowych pętli zawieszonych w przestrzeni nieuchwytnych szumów i usytuowanych na granicy słyszalności basowych dronów umykających nieustannie uchu słuchacza. "Improwizacja z Kościoła Św. Jana" to z kolei swoisty muzyczny wehikuł czasu przywołujący echa pierwocin gitarowego ambientu z wczesnych płyt duetu Fripp/Eno czy nagrań Heldon. O tym zaś, że jest to płyta do głębokiego nasłuchiwania przekonuje choćby fieldrecordingowy drobiazg "Insekty w mieście", dokumentujący organiczne mikrohałasy towarzyszące nocnemu życiu miasta. "Microsilon" to wysmakowana, dojrzała płyta muzyka świadomego swojego warsztatu i artystycznych zamierzeń. I przy okazji kolejny album jednego z najciekawszych eksperymentatorów naszej sceny muzycznej.

Dariusz Brzostek


<<< poprzednia recenzja następna recenzja >>>
 

RECENZJE

+ Sunao Inami - Disinfectant. Live in Tokyo RMX
+ Jeff Gburek - Remote Provinces
+ V.A. - Music in the Margin / V.A. - Music in the Margin. Bôkan! The Journey Continues...
+ Love Live Life & One - Love Will Make a Better You
+ Masahiko Satoh & Soundbreakers - Amalgamation
+ Muariolanza - Wszystko będzie inaczej
+ Eric Dolphy - The Complete Latin Jazz Sides
+ Philip Cohran and the Artistic Heritage Ensemble - The Malcolm X Memorial (A Tribute in Music)
>> Emiter - Microsillon
+ Moritz Von Oswald Trio - Vertical Ascent
+ Hugo Race - Between Hemispheres
+ Bruce Gilbert - Oblivio Agitatum
+ Ekkehard Ehlers/Paul Wirkus - Ballads
+ Jackie-O Motherfucker - Ballads of the Revolution
+ Chicha Libre - !Sonido Amazonico!
+ Daphne Oram - Oramics
+ 23 Skidoo - Just Like Everybody
+ V.A. - Raks Raks Raks. 27 Golden Garage Psych Nuggets from the Iranian 60s Scene
+ Muslimgauze - Jaagheed Zarb / Jah-Mearab / Sycophant of Purdah
+ Marc Wilkinson - Blood on Satan's Claw. Original Soundtrack
+ Richard Pinhas/Merzbow - Keio Line
+ Günter Müller - Buenos Aires Tapes
+ Bertrand Gauguet/Franz Hautzinger/Thomas Lehn - Close Up
+ Sunn O))) - Monoliths & Dimensions
+ Aube - La Syndrome Aquatique
+ Karpaty Magiczne - Sonic Suicide
+ Re- Drum - S
+ Different State - Azure
+ British Sea Power - Man Of Aran
+ Jerome Froese - Neptunes
+ Ab Intra - Aura Imaginalis
+ Woody Alien - Microgod
+ Wolfram Spyra - Meditationen
+ Fenn O' Berg - Magic & Return
+ Singapore Sling - Perversity, Desperation And Death
+ St. Vincent - Actor
+ Grizzly Bear - Veckatimest
+ Ritornell - Golden Solitude
+ Dj Vadim - U Can't Lurn Imaginashun
+ Jarvis Cocker - Further Complications
+ Aquavoice - Memories
+ Michael Mantra - a/b
+ Maurizio Bianchi - The Testamentary Corridor